Dirigent Jakub Hrůša vyráží na turné s Vídeňskými filharmoniky
Jakub Hrůša vystoupí s Vídeňskými filharmoniky ve dnech 5., 6. a 7. května v rakouské metropoli na abonentních koncertech ve Zlatém sále Musikvereinu, 10. května ve vídeňském Konzerthausu, později se přesunou do Kolína nad Rýnem (11. května – budova Kolínské filharmonie), Amsterdamu (12. května –Concertgebouw), Hamburku (13. května – Elbphilharmonie) a Paříže (14. května – Théatre des Champs-Elysées).
Na program koncertů je zařazena Šostakovičova Pátá symfonie, Janáčkova předehra Žárlivost a během tří abonentních vídeňských koncertů Prokofjevův Třetí klavírní koncert, který v Kolíně nad Rýnem, Amsterdamu, Hamburku a Paříži nahradí hudba z Prokofjevova baletu Romeo a Julie. Aranžmá připravil sám Jakub Hrůša.
„Abonentní koncerty v Musikvereinu a následné turné s Vídeňskými filharmoniky mají jako programové centrum ruské skladby, které patří k tomu nejlepšímu, co v historii ruské hudební kultury vzniklo,“ vysvětluje dramaturgii koncertů Jakub Hrůša. „Hlavním dílem je Šostakovičova Pátá symfonie, symfonický monument, který vedle své až mahlerovsky hluboké skladebné a citové substance mimořádně dobře ilustruje napětí, jež panovalo v Sovětském svazu v době stalinského teroru. Je to mistrovská skladba plná úzkosti, ironie až sarkasmu a především ambivalence, která dodnes způsobuje, že různí vykladači vykládají toto (i další) Šostakovičovo poselství různě. Pro mě je symfonie především vyjádřením autorovy sounáležitosti k strastem lidí jeho bezprostředního světa a naléhavým voláním po větší lidské svobodě,“ poznamenává Hrůša a pokračuje: „Program doplňuje hudba Prokofjevova. Ve Vídni samé s námi vystoupí Daniil Trifonov, s kterým jsem měl radost spolupracovat minulý týden u České filharmonie a který zahraje skladatelův Třetí klavírní koncert, jedno z nejkrásnějších děl v tomto žánru ve 20. století. Na turné do Kolína nad Rýnem, Amsterdamu, Hamburku a Paříže pak toto koncertantní dílo nahradí moje vlastní svitové aranžmá hudby Prokofjevova baletu Romeo a Julie. Prokofjev byl vedle Šostakoviče nejvýznamnějším hudebním tvůrcem sovětské doby a Romeo a Julie je přímo jeho hudebním hitem, naprosto dokonalým a nadčasovým. Jsem rád, že budeme hrát tyto skladby. Jsem přesvědčen, že přes trýznivou politickou situaci na Ukrajině a pocity, které se k tomu vážou, si nesmíme přestat uvědomovat, jaké umělecké hodnoty ruská kultura minulosti – často právě navzdory brutalitě politiky – vytvořila, a hrát její skladby plné kvality a lidskosti.“
Během večera zazní i hudba českého autora – Leoše Janáčka: „Celou koncepci doplní krátké otevření v podobě Janáčkovy předehry Žárlivost – původního začátku Její pastorkyně. Krom toho, že je to téma, jež se dobře hodí k shakespearovskému světu u Prokofjeva, jedná se také o málo hranou, a přitom perfektně účinnou otevírací skladbu pro jakýkoli dramatický hudební večer. Vídeňští filharmonikové tuto předehru navíc nikdy nehráli, bude to tedy můj příspěvek k lokálnímu objevu našeho malého hudebního klenotu,“ vysvětluje Hrůša.
Jakub Hrůša se k Vídeňským filharmonikům vrací pravidelně, ať už prostřednictvím spolupráce na symfonických nebo operních projektech. Nejprve Vídeňské filharmoniky řídil při nastudování Janáčkovy opery Věc Makropulos v roce 2015, v létě 2022 s nimi slavil úspěch při nastudování Janáčkovy Káti Kabanové na Salcburském festivalu. V koncertním programu s nimi debutoval na podzim 2019. Za triumf označili recenzenti také jeho vystoupení v květnu a červnu 2021, kdy se dočkal i fenomenálních kritik na několikeré provedení Smetanovy Mé vlasti ve spolupráci s Vídeňskými filharmoniky ve Vídeňském Musikvereinu a Konzerthausu (Kurier: „Brilantní finále sezony – hvězdný okamžik Hrůši a Vídeňských filharmoniků”, Die Presse: „Famózní!“, Der Standard: „Hrůša ve svém živlu“).
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]