Dirigent je smash. Brněnští filharmonici se baví reakcemi mladých posluchačů

Edukativní projekt V orchestru děti a mládež nadchnul, o čemž svědčí bezmála osmnáct stovek jejich hodnocení. Některá z nich brněnské filharmoniky pobavila, například „Hele, myslel jsem, že je to sra*ka, ale bylo to super,“ nebo „Na koncert jsem se těšil, jenom protože odpadla fyzika, ale bylo to megacool,“ či „Milovala jsem každý moment koncertu. Dirigent je smash! Jaký je jeho účet na Instagramu? Ste borci.“
V únoru Filharmonie Brno odehrála celkem čtrnáct projektů V orchestru, pro 1.747 žáků druhého stupně a gymnazistů. „Jedná se o atraktivní formát, kdy většina dětí sedí přímo v orchestru a dívají se hudebníkům takzvaně pod ruce. Loni se tyto koncerty hned vyprodaly, takže jsme je letos výrazně navýšili a opět jsme měli plno,“ vysvětlila princip koncertu ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.
Letošní projekt posluchačům ukázal, jak se vyvíjelo složení orchestru od baroka přes klasicismus a romantismus až po současnost. Děti i dospělí slyšeli skladby Vivaldiho, Mozarta, Wagnera, Janáčka a Prokofjeva. Podle hodnocení u nich měli největší úspěch Klauni a děti Alfreda Schnittkeho. „Zaujmout symfonickou hudbou dnešní děti ve věku 11–17 let je vždycky obrovská výzva. O to větší radosti se nám dostává, když se to doopravdy povede. A podle ohlasů se tak stalo. Mám moc ráda ten drobný okamžik, kdy se ze znuděných teenagerů stanou skuteční posluchači. Ta proměna je neuvěřitelná. A určitě zaskočila i je samotné. Blízkost hudebníků a mohutný orchestrální zvuk k tomu jistě hodně napomohli,“ uvedla vedoucí edukačního oddělení, autorka a moderátorka koncertů Kristýna Drášilová. Spolu s ní slovem provázel i dirigent Patrik Červák. „Školáci měli jedinečnou příležitost slyšet hudbu, tak, jak ji vnímají jen orchestrální hráči. Fakt, že díky tomu zblízka sledovali jejich umělecké řemeslo, jim ukázal část toho, co takové povolání obnáší. Myslím, že to je zajímavé nejen pro budoucí hudebníky, ale i pro laiky,“ podotkl Červák.
Projekt V orchestru zazněl na závěr ve dvou reprízách i pro dospělé posluchače. „Vzkazy od nich byly velmi milé, plné díků a nadšení, i když samozřejmě umírněnější než od dětí,“ doplnila Drášilová s tím, že stejný projekt chystá i do nadcházející sezony.
Kromě výše zmíněného programu nabídlo edukační oddělení v únoru i workshopy a koncerty pro mateřské školy, které přilákaly 424 dětí a dvě komorní rodinná odpoledne s 221 návštěvníky. Celkem tedy edukačními programy v únoru prošlo rekordních 2.392 dětí a náctiletých.
Předešlý měsíc, tedy leden, zdolal rekord návštěvnosti klasických koncertů, kdy Filharmonie Brno přivítala 6.308 posluchačů. Šest z jedenácti koncertů bylo vyprodaných, ostatní měly průměrnou návštěvnost 92 procent.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]