Diváci uvidí v Národním divadle moravskoslezském Toscu po 23 letech

Premiéry strhujícího operního dramatu – opery TOSCA Giacoma Pucciniho z roku 1899 – uvidí diváci konečně také živě v Divadle Antonína Dvořáka. Opera Národního divadla moravskoslezského uvede slavnostní premiéru v sobotu 9. října, premiéru druhého obsazení pak v pátek 15. října. První diváky už opera měla při dvou únorových on-line premiérách v přímém přenosu televize Noe.

Národní divadlo moravskoslezské, Tosca 2021: Maida Hundeling (foto Martin Popelář)
Národní divadlo moravskoslezské, Tosca 2021: Maida Hundeling (foto Martin Popelář)

Tosca je jedním z nejlepších děl světové operní literatury vůbec, vrcholným dílem operního verismu konce 19. století. Je to dokonale vystavěné silné drama, sevřené do krátkého, osudovými událostmi nabitého časového úseku. Příběh nás zavede na tři konkrétní místa v Římě. Děj je situován mezi 17. a 18. červnem roku 1800, kdy do Říma přichází nejprve zpráva o Napoleonově porážce v bitvě u Marenga; o pár hodin později je vše zcela jinak. Na pozadí těchto událostí se rozvíjí velké drama milostného a mocenského trojúhelníku tří silných individualit. Všemocného policejního šéfa Scarpii, pokryteckého hédonisty, zneužívajícího svou moc pro svůj osobní prospěch. Na druhé straně stojí dva milenci, zcela odlišné charaktery. Svobodomyslný malíř Cavaradossi a slavná zpěvačka, emotivní umělkyně, silně milující i žárlivá Tosca. Tři mimořádné pěvecké i herecké příležitosti pro tři výrazné pěvecké individuality – pro dramatický baryton, spinto tenor a spinto soprán,“ shrnul ředitel Národního divadla moravskoslezského a zároveň režisér Jiří Nekvasil. Operu o třech dějstvích uvádí NDM s jednou přestávkou, v italštině s českými a anglickými titulky.

Tragický příběh lásky, intrik a zrady uchvátil diváky už při římské premiéře v divadle Teatro Costanzi dne 14. ledna 1900. Kritika tehdy operu nepřijala příliš příznivě, publikum ale nadchla a to ji miluje dodnes. Dílo je trvalou součástí repertoárů operních domů po celém světě. „V Národním divadle moravskoslezském se Tosca vrací na repertoár pravidelně. Poprvé ji diváci v Ostravě viděli před 100 lety a nyní se vrací již v osmém nastudování, 23 let od premiéry toho posledního,“ doplnil Jiří Nekvasil.

Národní divadlo moravskoslezské, Tosca 2021: Martin Bárta (foto Martin Popelář)
Národní divadlo moravskoslezské, Tosca 2021: Martin Bárta (foto Martin Popelář)

První dvě dějství jsou strhujícím dramatem, běžícím až ve zběsilém tempu, které nenechá diváka vydechnout. Zápas tří silných osobností, hra o lásce, vášni, pravdě a lži, hra o moci. Kdo s koho! To vše chceme přinést s největší intenzitou a pravdivostí. Třetí dějství, nejkratší, přináší jakési až meditativní zastavení, které je předzvěstí neodvratnosti dokonané tragédie. Kdo je v této hře větší hráč, kdo s kým hraje větší divadlo? Hraje se větší drama na jevišti operních divadel, nebo za kulisami politických rozhodnutí? Nic nechceme jednoznačně tvrdit, ale v našem vyprávění postupně pokládáme jevištními prostředky znejišťující otázky. Co je opravdové a co jen iluze? Jak se během necelých dvanácti hodin mohou změnit a jak mohou vlastně zbytečně skončit lidské životy! Je celá řada chyb, které v tak krátké době uděláme, opravdu nutných?“ zamýšlí se Jiří Nekvasil.

Národní divadlo moravskoslezské, Tosca 2021: Daniel Čapkovič a Petra Alvarez Šimková (foto Martin Popelář)
Národní divadlo moravskoslezské, Tosca 2021: Daniel Čapkovič a Petra Alvarez Šimková (foto Martin Popelář)

S rolí Toscy se opět do NDM vrací vynikající německá sopranistka Maida Hundeling, častý host prestižních světových operních divadel. Držitelka Ceny Thálie za rok 2017 za roli Desdemony v inscenaci Verdiho Otella. „Mám Toscu na repertoáru dvacet let, ale pokaždé objevím něco nového. Mohu být žena horkokrevná, vášnivá v lásce, žárlivá, nenávistná, vystrašená, to všechno je na tom velmi vzrušující. Ta opera mne vždy pohltí od prvního okamžiku a já se chci znovu a znovu dozvídat, jak to celé dopadne,“ vyznala se Maida Hundeling, jejíž výkon ocenili diváci i kritika už při únorové televizní premiéře opery. V roli alternuje Petra Alvarez Šimková.

Barona Scarpiu, šéfa policie, ztvární Martin Bárta. Pro alternujícího slovenského pěvce Daniela Čapkoviče byla letos v únorové televizní premiéře tato role debutem. „Scarpia je postava negativní a zajímavá tím, jak se snaží dostat k srdci Toscy přes tu svou velkou žárlivost. Je to výzva!“ řekl v zimě Daniel Čapkovič.

Národní divadlo moravskoslezské, Tosca 2021: Paolo Lardizzone a Maida Hundeling (foto Martin Popelář)
Národní divadlo moravskoslezské, Tosca 2021: Paolo Lardizzone a Maida Hundeling (foto Martin Popelář)

Mario Cavaradossi, malíř a milenec Toscy, patří Paolu Lardizzonemu, který v Ostravě zpíval letos v únoru vůbec poprvé. Roli ztvární v reprízách v divadle také domácí tenorista Luciano Mastro a ve druhé premiéře stálý host opery NDM Martin Šrejma, který se v tomto nastudování setkal s touto rolí poprvé.

Novou inscenaci Toscy nastudoval hudební ředitel opery Národního divadla moravskoslezského Marek Šedivý a on také bude řídit orchestr opery NDM při první premiéře v sobotu 9. října, dirigentem orchestru při druhé premiéře 15. října bude Adam Sedlický. Scénu vytvořil Daniel Dvořák, kostýmy Marta Roszkopfová. Sbormistr Jurij Galatenko, vedoucí Operního studia NDM Lenka Živocká.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments