Divadla se vyjádřila k nominacím na Ceny Thálie
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2020/11/OperaThalie20_SamekNDM.jpg)
Národní divadlo moravskoslezské – tři úzké nominace
„Mám velkou radost! Odborné poroty si všimly skvělých výkonů umělců ve všech čtyřech našich uměleckých souborech. Ve třech (v opeře, muzikálu a činohře) máme úzké nominace, shodou okolností se jedná o tři pány. V téhle těžké době je pro nás ocenění naší práce (a umění je práce!) velmi důležité a povzbudivé. Všem třem úzce nominovaným pochopitelně držíme palce, aby je proměnili. Poroty jednotlivých kategorií ocenily širšími nominacemi i dalších pět umělců našeho divadla a to mne také těší,” komentoval ředitel NDM Jiří Nekvasil.
„Opravdu velkou radost mám z toho, že odborná porota ocenila mimořádný výkon dlouholeté opory souboru naší činohry, vynikajícího a všestranného herce Jana Fišara v náročné roli bývalého kancléře Dr. Viléma Riegera ve hře Václava Havla Odcházení. Další nominovaný, Tomáš Savka, patří dnes k oporám našeho muzikálového souboru, má na kontě mnoho velkých rolí. Jednu Cenu Thálie za postavu ztvárněnou v inscenaci našeho divadla už má – dostal ji za roli Che v muzikálu Evita v roce 2014. Mimochodem toto byla jeho první spolupráce se souborem operety/muzikálu Národního divadla moravskoslezského. Postavu spisovatele Jamieho Wellersteina v muzikálu Pět let zpět hraje a zpívá doslova „na dotek“ v komorním prostoru Divadla “12”. Vytváří ji s velkou mírou autenticity, přesvědčivě, s chutí a nominaci si jasně zaslouží,“ řekl ředitel Jiří Nekvasil. „Podobně v opeře oceňuji i já výkon tenoristy Richarda Samka. Prince ve Dvořákově Rusalce už ztvárnil v několika divadlech a já si cením toho, že porotu Cen Thálie zaujal právě u nás,“ uzavřel.
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2019/06/Šelma-sedlák-DJKT-2019-foto-Martina-Root-Jaroslav-Březina-Jan-Hnyk-660x440.jpg)
Nominace na Cenu Thálie pro umělce Divadla J. K. Tyla
Mezi nominovanými se tentokrát objevilo hned devět jmen, spjatých s inscenacemi plzeňského Divadla J. K. Tyla – zejména v muzikálové kategorii bodovalo DJKT zcela mimořádným způsobem, a sice dvěma úzkými a čtyřmi širšími nominacemi.
Ve 27. ročníku Cen Thálie byli za mimořádný jevištní výkon v kategorii muzikál, opereta nebo jiný hudebnědramatický žánr nominováni Pavel Režný za roli Smrti a Michaela Štiková Gemrotová za titulní roli v muzikálu Elisabeth, který měl v Plzni českou premiéru v režii šéfa souboru muzikálu DJKT Lumíra Olšovského v listopadu 2019 na Nové scéně. Za výkony v muzikálu Elisabeth se uznání v podobě širší nominace na Cenu Thálie ve stejné kategorii dostalo také jejich alternacím – Soně Hanzlíčkové a Janu Křížovi. Širší nominaci získali také Pavel Klimenda a Lukáš Ondruš za přesvědčivé ztvárnění mladíků, utíkajících před stereotypním životem na předměstí, v punkrockovém muzikálu Green Day’s American Idiot, který se souborem taktéž v české premiéře nastudoval americký režisér a choreograf Steve Josephson. V kategorii opera byli širší nominací ohodnoceni umělci Václava Krejčí Housková za titulní roli v opeře Carmen, která měla premiéru na začátku tohoto roku v režii ředitele divadla Martina Otavy, a Jaroslav Březina a Jan Hnyk za své výkony v opeře Šelma sedlák, kterou uvedlo plzeňské divadlo v režii dramaturga opery Zbyňka Brabce.
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2020/11/Yui2.jpg)
Moravské divadlo Olomouc – do širších nominací se probojovala primabalerína Yui Kyotani a tenorista Daniel Matoušek
Širší nominaci získala sólistka baletu Moravského divadla Yui Kyotani za svůj výkon v roli Myrthy v inscenaci Giselle. Tenorista Daniel Matoušek pak odbornou porotu zaujal svým výkonem v olomoucké inscenaci Bizetovy opery Lovci perel, kde jako host ztvárnil roli Nadira.
„Je pro nás velkou ctí a radostí, že se jméno Moravského divadla Olomouc v posledních letech pravidelně objevuje v nominacích na toto nejprestižnější divadelní ocenění v České republice. Oběma čerstvě nominovaným umělcům moc gratuluji a mám z jejich úspěchu upřímnou radost,“ uvedl ředitel Moravského divadla David Gerneš.
Pro Yui Kyotani jde už o čtvrtou nominaci na Cenu Thálie, přičemž skleněnou sošku získala v roce 2017 za svůj výkon v inscenaci Don Quijote. Inscenace Giselle měla v Moravském divadle premiéru 1. listopadu 2019. Režisér a choreograf Michal Štípa obsadil Yui Kyotani do titulní role a rovněž do role královny víl Myrthy. „Jsem ráda, že mi Michal Štípa svěřil takovou důvěru a nabídl mi dvě charakterově odlišné role. Zatímco Giselle je mladá, nevinná dívka, Myrtha je vládkyně rozhodující o tom, kdo bude žít a kdo zemře. Myrtha pro mě byla náročná po fyzické i technické stránce, rozhodně jde o jednu z nejtěžších rolí v mé kariéře. Moc si přeji, abychom tuto inscenaci mohli co nejdříve opět předvést našemu publiku,“ sdělila Kyotani.
„Jsem velice rád, že náš soubor baletu získal širší nominaci na cenu Thálie a že právě Yui Kyotani obhájila své kvality před odbornou komisí. I přesto, že se jedná o širší nominaci, tak je to velký a příjemný úspěch, protože role Myrthy je velice náročná jak po technické, tak herecké stránce. Věřím, že náš soubor s každým podobným, ať větším nebo menším úspěchem, poroste dál ve svých kvalitách a pro tanečníky je to známka, že práce, kterou dělají, má smysl a že i v menších divadlech se jim dostává pozornosti od široké i odborné veřejnosti,“ doplnil umělecký šéf baletu Moravského divadla Michal Štípa.
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2020/11/matousek2.jpg)
Ze své první nominace měl velkou radost Daniel Matoušek. „Jsem nadšený, je to pro mě krásná zpráva. Byla to moje první operní role v Olomouci a hned je z toho nominace na tak prestižní ocenění. Moc si toho vážím,“ uvedl rodák z Ústí nad Labem, který coby host ztvárnil v Lovcích perel postavu Nadira. Inscenace v režii Dominika Beneše a v hudebním nastudování Petra Šumníka měla v Moravském divadle premiéru 13. prosince 2019. „Na přípravy vzpomínám moc rád. Byl to pro mě trochu křest ohněm, ale parta kolegů v Olomouci byla skvělá. Všichni jsme se navzájem podporovali a myslím si, že jsme v té inscenaci nechali kus sebe. Kvůli pandemii koronaviru jsme bohužel odehráli zatím jen několik repríz, ale doufám, že se situace brzy ustálí a budeme moci tento krásný titul znovu uvést před publikem,“ zdůraznil Matoušek.
Výkon Daniela Matouška v úloze Nadira ocenil umělecký šéf souboru opery a operety Moravského divadla Miloslav Oswald. „Širší nominaci na Cenu Thálie považuji za krásný úspěch nejen pro něj, ale pro celý náš soubor a velmi mě to potěšilo. Postavy Nadira se zhostil sebevědomě se seriózním nastudováním a byl v roli naprosto přesvědčivý. Pevně věřím, že úspěchy, které mu upřímně přeji, v něm zanechají skromnost, úsilí a úctu nejen ke kolegům, ale i k hudbě. Za celý soubor mu ze srdce gratuluji,“ shrnul Oswald.
„Zařazení do širší nominace sice neznamená, že budou Yui Kyotani a Daniel Matoušek aspirovat na Cenu Thálie ve finálovém večeru, ale vzhledem ke konkurenci v oboru a počtu premiér na zdejších jevištích jde o významné ocenění jejich umělecké práce. Umělecké výkony nejsou exaktně měřitelné, takže rozdíl mezi úzkou a širší nominací je často racionálně neměřitelný,“ zdůraznil asistent prezidenta Herecké asociace Michal Votava.
V dosavadní historii udílení Cen Thálie se Moravské divadlo Olomouc těšilo ze zisku sošky čtyřikrát: za rok 1997 ji obdržela Ludmila Machytková za roli kněžny Marie Anny Elisy v operetě Paganini, v roce 2006 získala Evellyn Pacoláková Cenu pro mladého činoherce do 33 let, v roce 2014 převzal Thálii Jiří Přibyl za ztvárnění Falstaffa ve stejnojmenné inscenaci Verdiho opery a v roce 2017 ocenění dostala primabalerína Yui Kyotani za ztvárnění Kitri v inscenaci Don Quijote.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]