Divadlo Ponec: Total Eclipse of the Heart

Slovenský choreograf a tanečník Martin Talaga na sebe upozornil v loňském roce, kdy byl oceněn jako Objev roku a zároveň jeho choreografie Soma se stala Taneční inscenací roku 2018. Součástí ceny byla i tvůrčí rezidence v divadle Ponec, kterou laureát může využít k vytvoření nového představení dle svého uvážení. Jak ukázala premiéra 9. prosince 2019, mladý slovenský umělec se chopil příležitosti a opravdu se „odvázal“. A to v tvůrčí i osobní rovině.
M. Talaga ve své dřívější inscenaci BOI (foto Maciej Zakrzewski)

Anotace Total Eclipse of the Heart odkazuje k lidské sexualitě jako centrálnímu aspektu lidského bytí. Námět, které v žádném případě nemůže zapadnout, naopak z hlediska marketingové strategie je to jasná sázka na jistotu. Téma sexu a sexuality vždy provokovalo, vzrušovalo, odhalovalo i rozdělovalo. V dnešní době se navíc poslední společenská tabu postupně hroutí a současná západní civilizace se sama před sebou dobrovolně obnažuje. Až na dřeň, stejně jako protagonisté v inscenaci Martina Talagy.

Tři muži a jedna žena pohledem sexuálního aspektu rozehrávají evoluční příběh. Počáteční naivita zvířecí přirozenosti mizí přímo úměrně vzrůstající důležitosti pudového chtíče. Nevinnost člověka se stává hadrem a žena do něj oblečená pouhým objektem sexuální touhy. Nezbývá jí, než se v této roli naučit existovat. Vyhrává ten, kdo přežije. Přežije ten, kdo dokáže vzbudit strach, anebo i víc. Chlapi toho moc nevydrží, možná i proto, že původně jasně daná dominantní role se postupně mění. Ale kdo uteče, ten vyhraje.

Muž a žena v páru prožívají své poprvé a jejich nejistota působí skoro roztomile. S nabývajícími zkušenostmi se vše ubírá k tradici institucionalizování jejich vztahu. Jenže, když se nevěsta oblékne do svatebních šatů, tak už není po boku svého vyvoleného tou jedinou. Ti, kteří před ní utekli se vrátili a s novou sexuální identifikací. Šaty jsou jen kostým, kterým se mohou pohlavní rozdíly zdůrazňovat, anebo úplně stírat. Tím, co je skutečně důležité, je láska. Vstoupit do manželství může každý, ať už chytí kytici nebo ne.

Divadlo Ponec (zdroj wikipedia.org, autor VitVit)

Forma režijního přístupu, do které je zasazený výše shrnutý obsah představení, je více než odvážná. Protagonisté jsou většinu inscenace nazí, jejich projev v divadelní akci má k náznakovosti daleko, nicméně udržuje balanc na hranici dobrého vkusu a hlídá tenkou hranici mezi vulgaritou a estetikou. Samotné choreografické zpracování však působí průměrně, pohybová invence nejde ani na úroveň zřejmé režijní inspirace v travestie show. Tu potvrzuje především „zpěv“ písní Bonnie Tyler na playback a pak samozřejmě finální travesti proměna dvou tanečníků, z nichž jedním je přímo i režisér a choreograf Martin Talaga.

Hlavní hvězdou představení je ovšem bezpochyby skutečná žena, brazilská tanečnice Helen Araújo. Krásné má nejen oči, dokonale ovládá extrémní a extrovertní situace své role, evropská tvář z ní dělá „holku od vedle“. Její energie drží inscenaci kompaktní, tančí, komunikuje s publikem, zpívá na playback i na živo. Její výklon naštěstí stojí za čas strávený v hledišti, protože jinak by asi divák zoufale přemítal, zdali má skutečně toto v divadle Ponec zapotřebí.

Total Eclipse of the Heart
Režie, choreografie: Martin Talaga
Scénografie: Vojtěch Hanyš
Účinkují: Petr Šmíd (CZ), Martin Talaga (SK/CZ), Helena Araújo (Brazílie), Karel Vladyka (CZ)
Light design: Karel Šimek
Premiéra: 9. 12. 2019, divadlo Ponec

 

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na