Divák urazil sopranistku, má zakázaný vstup do Metropolitní opery

Rozruch vzbudil nespokojený divák během představení opery Ariadna na Naxu Richarda Strausse v Metropolitní opeře New York. 17. března 2022 přerušil průběh druhého dějství hrubými výkřiky.

Brenda Rae (zdroj Brenda Rae, foto Marty Sohl)
Brenda Rae (zdroj Brenda Rae, foto Marty Sohl)

Sopranistka Brenda Rae (ztvárňující roli Zerbinetty) právě dozpívala árii Großmächtige Prinzessin, když se z horních balkonů ozval výkřikl: „Nemáš žádnou techniku!“, načež se divák „vyřítil ven“.

Ostatní diváci v hledišti byli incidentem pohoršeni. V Metropolitní opeře totiž platí přísná pravidla – mobilní telefony musí být před představením vypnuty a opozdilci nejsou vpuštěni, takže tento výpad vůči sopranistce byl obzvláště šokující.

Mluvčí MET uvedl, že „hrubé komentáře z publika, které narušují představení, nemají v operním domě místo.“ Zároveň poukázal na to, že se jedná o ojedinělý incident. „Většina návštěvníků jsou milovníci opery, kteří respektují mimořádné schopnosti a talent našich umělců“, prohlásil.

MET již identifikovala diváka, který po emotivním výbuchu rychle opustil divadlo a zakázala mu vstup na všechna další budoucí představení.

Pokřikování není v Metropolitní opeře běžným jevem, nicméně se stává, že diváci vypískají inscenaci či zpěváky – v roce 1998 publikum vypískalo mladého avantgardního režiséra Roberta Wilsona po úvodním představení Wagnerova Lohengrina. Jeho inscenace se vyznačovala malým až žádným kontaktem mezi účinkujícími a herci, kteří představovali milence, se na sebe během představení sotva podívali, natož aby se dotkli.

V roce 2009 byla v Metropolitní opeře vypískána také inscenace Pucciniho Tosky švýcarského divadelního režiséra Luca Bondyho, která se divákům zdála příliš tradiční. Zatímco zpěváci, kteří v inscenaci hráli, sklidili ovace, jakmile na jeviště vstoupil režisér Bondy, jásot se změnil v dlouhotrvající bučení.

O největších operních skandálech jsme psali ZDE.

Komentátoři na sociálních sítích poukazovali na fakt, že kdysi bylo pokřikování v opeře běžné. V 17. století byli diváci – především z nižších příjmových vrstev – známí tím, že během operních představení nerušeně pokračovali v hovoru. Dokonce zpěváky neváhali urážet, pokud se jim hudba nelíbila. Odborná hudební veřejnost však tento argument jako omluvu pro podobné chování rychle odmítla a shodla se, že existuje dobrý důvod, proč tato tradice zanikla.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments