DJKT Plzeň uvede Smetanovu Libuši s Urbanovou a Veberovou

Hrdinskou operu Bedřicha Smetany Libuše, která měla posilovat víru národa ve šťastnou budoucnost, uvede v sobotu plzeňské Divadlo J. K. Tyla. V režijním nastudování ředitele divadla Martina Otavy a vedoucího opery Tomáše Pilaře vystoupí při premiéře v hlavní roli Libuše Eva Urbanová. V dalších představeních se s ní bude střídat letošní plzeňská držitelka Ceny Thálie Ivana Veberová. Do Plzně se Libuše vrací po devětadvaceti letech od poslední premiéry, a to v jedenáctém nastudování, které je věnované Plzni jakožto Evropskému hlavnímu městu kultury 2015.Libuše otevírala 27. září 1902 nynější Velké divadlo v Plzni. Novou divadelní budovu, kterou loni město otevřelo, zahájila sice Smetanova Prodaná nevěsta, byla tam ale přenesena z historické budovy. Libuše je první operou nastudovanou na Nové scéně. Zároveň je to inscenace, která dosud nejkomplexněji využije moderní jevištní technologii nového divadla.

Podle Otavy může režisér považovat za štěstí, když se k režii Libuše jednou za život dostane. „V oblastních divadlech se Libuše po revoluci v podstatě neuváděla, také díky tomu, že Smetana si přál, aby toto dílo bylo uváděno pouze ve slavnostních okamžicích českého národa,“ řekl Otava. Skutečnost, že Plzeň je letos evropskou metropolí kultury, byl podle něj důvod k jejímu uvedení.

O Otavův a Pilařův režijní výklad opírá scénografické řešení architekt Daniel Dvořák. „K mé obrovské radosti konečně prolomili inscenační praxi jánošíkovských opasků a dalšího pseudoslovanského balastu, zaklínající se Mikolášem Alšem nebo Alfonsem Muchou. Zdůrazňují téma mýtu, rituálu, historické nezřetelnosti,“ řekl Dvořák. Z barvité a živé Smetanovy hudby podle něj vychází i odpovídající dynamika scény. Oba režiséři důsledně prosazují noblesní důstojnost a monumentalitu plynoucí z umělecké závažnosti díla. „Věřím, že se nám podaří vrátit Libuši z muzea voskových figurín na soudobé operní jeviště, kam podle našeho názoru patří,“ dodal.

Ústřední dvojici Libuše a Přemysla ztvární kromě Evy Urbanové a Vratislava Kříže, kteří role nastudovali už v roce 1995 v Národním divadle, také Ivana Veberová a Martin Bárta. Hudební nastudování opery je dílem dirigenta Olivera Dohnányiho, druhým dirigentem je Jiří Štrunc.

Na partituře Libuše pracoval Smetana v letech 1871 a 1872, poprvé byla uvedena při slavnostním otevření Národního divadla v Praze 11. června 1881. Námět opery našel libretista Josef Wenzig ve fragmentu Libušina soudu v Rukopise zelenohorském a v Kosmově kronice.

Foto DJKT Plzeň