Dnes večer další nová Rusalka – tentokrát v Lublani

  1. 1
  2. 2

S Dvořákovou Rusalkou jakoby se doslova roztrhl pytel. Její obliba ve světě je skutečně veliká, jedna zahraniční premiéra tak stíhá druhou. Jenom loni Rusalku v novém nastudování uvedla celá řada operních domů, o nejedné z těchto inscenací jsme přitom na Opeře Plus psali. Premiéru Rusalka loni měla v rakouském Grazu či ve vídeňské Volksoper (naši recenzi najdete zde), na německých scénách v Dortmundu, Mnichově (recenze zde), Detmoldu, Flensburgu či Drážďanech (recenze zde), ve švýcarském Curychu, polské Lodži a též ve francouzské Nancy; desítky dalších scén po celé Evropě Rusalku loni reprízovaly ve starších inscenacích. Pro nejbližší týdny je premiéra Dvořákovy nejznámější opery pak ohlášena v berlínské Komické opeře, v Bonnu či v Kielu.

Nové nastudování Rusalky uvede také operní soubor v Lublani, a to právě dnes večer. Toto ztvárnění je pozoruhodné nejen tím, že jde o koprodukční projekt s prestižním festivalem v Glyndebourne, kde dílo předloni nastudoval náš Jiří Bělohlávek, ale také účastí hned několika u nás, resp. na Slovensku působících umělců, kteří lublaňskou verzi inscenace připravili – vedle dirigenta Tomáše Hanuse sopranistka Christina Vasileva (Rusalka), Ľudovít Ludha (Princ) a v neposlední řadě Gustáv Beláček (Vodník). Právě tento slovenský basista si i přes závěrečné zkoušky před dnešní premiérou udělal na několik našich otázek rád čas.


Dvořákova Rusalka v koncepci britské režisérky Melly Still neměla při svém uvedení v Glyndebourne přinejmenším u českých recenzentů, kteří ji měli možnost vidět, zrovna jednoznačně pozitivní ohlas. Jedna naše kritička například režisérce vyčítala, že „použila a využila Rusalky, víl a všech ostatních prvků nadpřirozeného světa k tomu, aby vpustila na jeviště hrubost“. Jaká podle vás tato Rusalka je?

Keď porovnám túto inscenáciu s Herheimovou Rusalkou z Grazu alebo z Drážďan, alebo Rusalku Kušejovu z Mníchova, tak táto je ešte klasická a aj najmenej „hrubá“. Nedochádza tu k vytvoreniu úplne nového deja ako u Herheima retro- krimi alebo krimi- sociálna nanajvýš aktualizovaná dráma zo účastnosti v oboch prípadoch „iba podfarbená“, alebo využívajúca Dvořákovu hudbu. Viac ale Mníchovskú inscenáciu nebudem rozoberať, nakoľko som videl iba ukážky, dosť o nej počul ale z toho nevyvodím záver s hodnotením. Ale veľmi rád by som si túto Rusalku osobne pozrel v Mníchove. V týchto inscenáciách geniálna hudba pomáha prebudiť svedomie, pudy…dosahuje to inými prostriedkami, ale k prebudeniu poslucháča z letargického denného bdenia dochádza, nasleduje šok nad aktualizovaným svetom ktorého sme a súčasťou a položenie vnútorných otázok – a to tieto réžie predpokladám chceli dosiahnuť.

Jak vypadají jednotlivá jednání? Popište prosím trochu podrobněji…

Stillovej Rusalka sa teda drží deja, plne využívá výbornú scénu, moderné svetlá a zaujímavé je použiti mužskej baletnej, skor tanecne skupiny. Zadná vyvýšená rampa, alebo horizont, akoby bola brehom jazera, po stranách javyska sa smerom dolu breh zvažuje. Bez vody a všetkých jej možných a nemožných nahrážok je vytvorený jasný priestor pre vodný živel, ktorého obraz pomáhajú vytvárať ľudské telá odeté v čiernych trikotech, vlniace sa, točiace sa, čiže používajú modernú fungujúcu vodnú choreografiu. Pomáhajú vodníkovy, Rusalke „vo vodnom pohybe“. Tým sa stáva pohyb akoby pomalší a plynulý, vytvára dojem plávania. Efekt, hlavne v celom prvom dejstve a při vodných vílach je výborný. V princovom paláci v druhom dejstve je pridaná stredová zvažujúca sa rampa. Bez klasického balu, v červených nie bielych kvetoch, s obrovským lustrom v tvare parožia, páry v krásných štylizovaných pestofarebných kostýmech, množstvo kuchárov a pomocníkov, ale dosť málo adekvátního vnútorného herectva. V treťom dejstve ma opať posluchač před sebou takmer dokonalý obraz vodnej hladiny, akoby stal pred sklom obrovského akvária. Vodné víly s dlhými chvostami spúšťajúce sa z 12 metrovej výšky nadol visiac a spievajúc zavesené na lankách sú super efektom. Na túto Rusalku môžete zobrať „aj“ deti. Ohlas publika po premiere v Glynderbourne bol obrovsky. Aj vdaka skvele znejucemu orchestru pana Bělohlávka.

V již citované recenzi se o režii také psalo, že „vize počíná „kostýmem“ Vodníka (nahota starého, tlustého, převisy špeku se třesoucího těla, vytvořená neoprénem v barvě kůže), jenž s prvním vstupem na scénu vyvolával v divácích smích“. Nemáte s tím jako představitel Vodníka problém?

V této vizi je Vodník hnusný. Niečo jako živel, jako tlstá stará žaba- ropucha s bradavicemi- neviem si dosť predstaviť vyraz tvare maestra Hakena , keby mu režisér dakedy ponúkol tento kostým. Pocity v kostýmovej skrupuli su strašné.


Kostým je ťažký, absolútne nedýcha, máte uplne iné ťažisko tela, tlačí k zemi, vypotím v ňom litre…ale…není náhodou Vodník živel? Ano, aj takto moze konecne vyzerať VODNIK. Az na to ze Rusalka, teda moja dcera je v nasej inscenacii krasna od zaciatku… asi sa podala na matku, alebo tatíčku často nebol doma! A sme zasa v opere. A laň, inak pohybovo super znázorněná, má paroží, čiže je srnec a vlastne princ sa zahľadel a zaľubil do neho…naštastie režisérka ďalej v tom nepokračovala.

Jak se vy osobně vůbec stavíte k otázce moderních režií, které dílo přenášejí do jiné doby a případně i upravují děj?

Vela som uz naznačil. Pokiaľ je aktualizácia alebo upravený dej podopretý adekvátními výrazovými prostriedkami, tak takéto inscenácie vítam, naplňam a prinášam režisérovi paletu svojích vyrazových možností. Čiže je tu práca s režiseróm na postave, hľadanie nových výrazových prostriedkov, nebojovat proti hudbe a odkazu, ale aktuálne doplnanie, alebo aj možnosť objaviť nepoznané. Opera je divadlo. Je pre mladých aj starých. Pre pokročilých poslucháčov aj začiatočníkov. Koľko otázok aj výziev je v týchto troch obligátních vetách? Sú to pokusy, trápenia, odhaľovania nového a …. navraty. A to je život. Cize opera zije, najkrajsie poznanie.

Nakolik výrazný bude podle vašeho názoru váš „vklad“ do inscenace?

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


4
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

S Rusalkami se roztrhl pytel a je to dobře. Není nikdy dost povědomí o českých operních skladatelích ve světě.

Anonymous

Som rad, ze pan Belacek napisal "natvrdo" o komunukacii s riaditelom opery SND P.Dvorskym. Dlasi priklad, ako si Bratislava vyhana kvalitnych umelcov. Dufam, ze si to skoro vsimnu aj kompetentni! Zaujimavy rozhovor, vypovedajuci o osobnostnych kvalitach pana Belacka.

Anonymous

Belacek? Pokud vim ten je nositelem ceny Grammy. Tak z toho duvodu je asi postoj reditele SND snad jasny ne? Je to tak mile ze zavist kvete i za vychodni hranici.
Fantom of the musica

Anonymous

Kdyby to z Bratislavy nebylo tak blízko do Vídě, možná bych pochopil, ale takhle?