Dnešní nový Don Giovanni ve Vídni a Adam Plachetka

  1. 1
  2. 2

Právě dnes čeká Vídeňskou státní operu jedna z klíčových a ostře sledovaných premiér nové éry tohoto předního evropského operního domu, po nástupu tandemu Dominique Meyer a Franz Welser-Möst do jeho vedení. Nový Don Giovanni zde navíc zahajuje plánovaný cyklus Mozartových oper, poté, co se nový hudební ředitel Wiener Staatsoper Welser-Möst nechal při svém nástupu slyšet, že Mozart je pro něj tou nejvyšší prioritou. Právě proto se i sám ujal hudebního nastudování nové inscenace. K režii byl přizván Francouz Jean-Louis Martinoty (ve svých čtyřiašedesáti zde debutující), v obsazení je hned několik hvězd, v čele s Ildebrandem D`Arcangelo v titulní roli. Tím spíš každého našince naplní hrdostí, že jako Masetto se v dnešní premiéře představí náš basbarytonista Adam Plachetka.


Po menší úloze v nedávném nastudování Alciny a po vystoupeních v dalších reprízovaných titulech, popřípadě v koncertním provedení, je Mozartův Masetto vlastně vaší první velkou vídeňskou rolí, připravovanou pro novou premiéru. Máte trému? Nebo jste naopak jistější – tím, že jste Masetta již zpíval jinde?

Osobně Masetta jako tak velkou roli nevnímám. Zároveň, jak píšete, to pro mě není vyložená novinka, protože ji mám v čerstvé paměti z letošního Salzburgu. Já sám jsem zatím jako největší výzvu zde cítil Dona Basilia v Lazebníku sevillském, jednak protože ho tu často interpretují významní pěvci, jednak kvůli tomu, že mi tuhle roli rozmlouvali a chtěli vzít, neboť v současné době je tradičně obsazována profondními basy, a já jsem si ji prosadil jenom díky tomu, že originální transpozice árie je o tón výš, než se normálně zpívá. Šéf archivu mi říkal, že je to už alespoň 20 let, co tady naposledy originál zazněl. Nevím, co je na tom pravdy, ale rozhodně jsem cítil, že dělám něco úplně jinak, než jak jsou tu všichni zvyklí, a že jestli neodvedu opravdu kvalitní výkon, tak si to budu muset zodpovědět.

  1. 1
  2. 2

Související články


Reakcí (22) “Dnešní nový Don Giovanni ve Vídni a Adam Plachetka

  1. Dalsi vyborny rozhovor a tesi me o to vice, ze se tyka me oblibene opery davane ve Vidni, kterou moc rad navstevuji.

    Z Adamovych odpovedi je videt, ze bere svoji profesi velmi seriozne a ve Vidni nastartoval s plnym nasazenim a jak uprimne priznal, jsou tam pochopitelne nekdy i tezke chvilky.

    Padla tady otazka "cover". Uz tolik zpevaku dostalo tak sanci skutecne rozjet mezinarodni karieru. 18.9.2004 otevirala Lyric Opera of Chicago 50. sezonu prave s operou DG. Byla to udalost na kterou jsem se tesil i z osobnich duvodu – v ten den jsem slavil stejne vyroci jako Lyric. Ocekavani bylo velike, stejne jako napeti v sale, kdyz se na scene ukazal Bill Mason (gen.director) a oznamil, ze Karita Matilla je indisposed a nahradi ji Erin Wall v tezke roli Donna Anna. Ozvalo se buceni. Erin musela byt znacne nervozni. Roli zvladla bravurne a dnes je ji slyset po celem svete. Mimochodem Ildebrando d'Archangelo ten vecer zpival roli Leporello.

    V jine souvislosti bych rad pripomenul legendarni Lucia Popp. V roce 1964 mela stejny vek jako Adam nyni. Otto Klemperer ji prizval do studia v Londyne, aby mu zazpivala pro nahravku The Queen of the Night z Mozartovy Die Zauberfote. Udajne mela v den nahravky bolesti zubu a musela rano k lekari. Nicmene bolest silnou vuli prekonala a dodnes mame nahravku, s niz se meri generace novych adeptek teto narocne role.

    Preji Adamovi, aby uspel jako ti vyse zmineni. Ma k tomu vsechny predpoklady.

  2. I já Vám pane Plachetko děkuji mnohokrát za tento rozhovor (děkuji samozřejmě i Opeře Plus!) a přeji Vám ve Vídni mnoho úspěchů a krásných rolí. Rádi Vás alespoň někdy uvidíme ještě i v Praze (ano, budete nám zde hodně chybět – především v roli Dona Giovanniho!), ale věřím, že ve Vídni dostanete skutečný prostor k dalšímu uměleckému rozvoji a seberealizaci, což je moc důležité. Ostatně z Prahy do Vídně není tak daleko, abychom na Vás někdy o víkendu nemohli se zajet podívat, když tam jezdíme na jiné, naše oblíbené interprety. Zlomte vaz při dnešní premiéře i při všech dalších Vašich rolích. Informace, že nový šéfdirigent se chce soustředit především na Mozarta je fajn – kde jinde by měli hrát co nejčastěji tohoto skladatele, že ? Doufám, že produkce ve Staatsoper budou možná moderní, avšak ne "ujeté, hnusné, crazy", jak bývá v některých divadlech zvykem. (Např. závěrečná hostina s občerstvením od MacDonalda a D.G. jí "nekulturně" = otírá si prsty od kečupu do látky na sedačce apod. Je to možná "detail" ale i to przní dojem z Mozartovy hudby.)

    Vše nejlepší Vám přeje Hanka

  3. Předně je potřeba říct, že jde o další vynikající rozhovor na tomhle profilovém portálu. Pan Plachetka je určitě inteligentní pěvec, kterému držím palce a přeji vše nej. Z takovýchto rozhovorů (a je jich tu mnoho i se zahraničními pěvci) si odnáším vždy dobrou náladu a radost z toho, že opera není žánry, který by mladí opomíjeli nebo se scvrkával na promítání v kinech.

    Přeji všechno nej, ať se premiéra vydaří!

  4. Docela lituji, že mi tento Giovanni asi uteče. Ve Vídni jsme viděli skoro 40. provedení minulé inscenace, a téměř nebylo co obdivovat, kromě právě zde již zmíněné Erin Wall (a ještě taky Anity Hartig. Obě byly výborné). Držím palce, aby nová inscenace – a nové obsazení – vyšly lépe, přesněji: co nejlépe.
    Adama Plachetku jsme viděli sice jen jednou, v Alcině, ale dojem zanechal velmi solidní, taktéž rozhovor s ním je zajímavý (jen škoda výrazů "cover", nebo dokonce "coverovat" – dost z toho bolí oči).
    Jeho pěvecká kariéra je zřejmě slibná, takže mnoho zdaru!

  5. Zdravím a děkuji za super zajímavý rozhovor. Je radost číst inteligentní odpovědi na dobře položené otázky. Takovýto formát "skoro on-line" rozhovorů před aktuálními událostmi je strašne zajímavý. Nejenom, že A. Plachetka je zajímavá hudební osobnost, je i vidět, že má všech pět P pohromadě a umí i velmi poutavě popsat zákulisí a divadelní život ve Vídni. Tak ať se daří.

    Opera Plus už přinesla docela hezkou řádku vydařených a neklišovitých rozhovorů se zajímavými lidmi. V okruhu "odborné" veřejnosti – smím-li to tak říct, tedy divadelníků a operáků má tenhle web už dobrou pověst a i já ho mám v seznamu oblíbených položek. Každý den, když je jenom trocha času klikám. Občas slýchám i, že se někteří lidé okolo divadla (zejména v Praze) i trochu "bojí" co o nové inscenaci na Opeře Plus vyjde :-)Je to něco co zaplnilo "díru na trhu", kdy kvalitní a aktuální obsah oproštěný od PR a podávající realitu operního života v Česku a za blízkými hranicemi se zdravým pohledem na věc, chyběl. Teď tu je užívám si. Jen bych si příl, aby zůstal nezávislý, nepodlehl svodům mediálním a agenturním. Možná i vzhledem k "tučnému" již to obsahu bych si přál rozdělení do kategorií pro snazší vyhledávání. Protože třeba obsazení uváděná u recenzí jsou cenná, anžto je divadla záhy ze svých webů stahují…

    Tak good luck panu Plachetkovi i webu Opera Plus!

  6. Kvalita se obycejne chvali sama: Na dobrou otazku dobra odpoved, to se tady opet podarilo.

    Za chvili budu pripravovat v Montrealu veceri, zatimco ve Vidni uz premiera noveho DG skoncila a navstevnici se jiste tlaci u stage door, aby podekovali ucinkujicim. Tento ritual funguje v opernich domech na celem svete a nikdy si to nenecham ujit.

    Jiste vsechny, kteri tento rozhovor cetli, bude zajimat, jak premierovy vecer DG dopadl. Zkusme se zeptat za ctenare OP primo tady v nadeji, ze se dockame pres noc odpovedi:

    Adame, jake jsou cerstve dojmy z pohledu ucinkujiciho?

  7. @Dan:

    Pres noc jsem myslel tady u nas s casovym rozdilem 6 hodin. Kdyz je Montrealu pulnoc, v Praze je 6 rano uz dalsi den.

    Zijeme v dobe internetu a jak je mi dobre znamo, ze absolutni vetsina mladych zpevaku s timto zpusobem komunikace vubec zadny problem nema, naopak.

    Nechme to na Adamovi. Doufam, ze se ozve, az se k tomu dostane a ze ho zajem potesi.

    VT

  8. Milí přátelé,
    mnohokrát Vám děkuji za všechna přání a pochvaly. Krásně se čtou a dávají motivaci pro další práci. Napsal bych dřív, ale dnes dopoledne jsem absolvoval ještě jeden koncert a k počítači jsem se pořádně dostal až teď. Dojmy z premiéry jsou vesměs pozitivní. Nechci hodnotit provedení jako takové, protože bych byl těžko objektivní, ale snad se nám to v rámci možností vydařilo. Představení bylo v přímém přenosu vysíláno a mám pocit, že ORF na svém webu ukládá program po několik dní, takže je zřejmě možnost si včerejší produkci i dodatečně poslechnout, ač to nevím jistě.

    Milá Hanko,
    v žádném případě nechci Prahu zanedbávat. Právě Dona Giovanniho tam zpívám dvakrát v lednu a jestli všechno dobře dopadne, tak bych se měl v příštích letech domů dostávat častěji.

    Vážený anonymní 11.11. 18:47,
    upřímně mě výraz cover také nenaplňuje blahem, ale vzhledem k tomu, že jsem se s tímhle systémem práce doposud setkal pouze v cizině, tak pro něj český výraz neznám. Záskok se mi nezdá vhodný, protože cover nemusí nutně zaskakovat, a náhradník, zástupce nebo pojistka mi zní divně. Jestli existuje v češtině pro tuto funkci termín, rád se poučím.

    Milá Evo,
    covery (a je to tu zase :-)) jsou drahé, když se na ně musí najímat extra zpěváci například na festivalech. U nás se všechno pokryje členy ansámblu, takže je to úplně zadarmo.

    Milý pane Šlajere,
    s čekáním u služebního vchodu máte naprostou pravdu. Tady je to o to milejší, že se většinou sejde hodně diváků po každém představení. Musím uznat, že takový zájem jsem nikde jinde nezažil.

    S díky, pozdravem a přáním hezkých svátků
    Adam Plachetka

  9. Adamova odpoved mne udelala velkou radost, kdyz jsem ji pred chvili nasel. Vlastne to byl dnes nejsvetlejsi bod dne, ale o me tady vubec nejde, tak zpet k tematu.

    Blahopreji k uspesne premiere a doufam, ze se povedou vsechna nasledujici predstaveni, ktera se zdaji byt zcela vyprodana.

    Ted neco k jazykovym aspektum.

    Predne musim rici, ze mi take neusla vysoka jazykova kvalita cestiny a vytribenost v Adamove vyjadrovani v odpovedich v rozhovoru i v jinych komentarich zde na OP.

    Uz diskutujici spravne pripomneli, ze slovo "cover" taha v cestine za usi. Adam to ve sve odpovedi detailne a pripadne rozebral, neni co dodat. Take to pouzivam bezne, ale k vyrazu "coverovat" bych se asi neuchylil.

    Dalsim vyrazem se kterym zapasim je "stage door" nebo tady v Montrealu "entrée des artistes". Anglicka verze oznacuje doslova neco jako "tudy na jeviste", francouzska vypada vzeneseneji jako "vstup pro umelce" – ale uz nerika, ze tudy take vychazeji ven.

    Editor OP Vit Dvorak mi promine, ze ted znovu pripomenu slovo "vratnice", kterym v dobrem umyslu nahradil "stage door" v mem uplne prvnim clanku pro OP. "Sluzebni vchod" zni o neco lepe, ale take mi to nejak nesedi. Urcite je to hlavne otazka zvyku. Ziji zde uz 29 let a pamatuji se na "vratnici" u jedne venkovske tovarny, kde jsem cekal kazdy den na konci smeny na matku. Do divadla jsme tehdy nechodili, nebylo to zvykem a nebyly penize. V Kanade jsem do divadla zacal chodit a pozdeji i za umelci, ale vsude byly ty anglicke a francouzske vyrazy vyse uvedene. Takze nevim.

    Nejdulezitejsi je, ze si rozumime a ze Adam ma dobry pocit z premiery. Dekuji za sdilnost.

    VT

  10. Milí přátelé,
    ještě jednou si neodpustím sem napsat. Nechtěl jsem rozpoutat diskuzi na téma přejatých a originálních divadelních termínů. Mrzí mě, jestli se přenos nedá poslechnout v zahraničí. Zde jsem ho našel na adrese: http://oe1.orf.at/programm/261490 , jestli funguje jenom v Rakousku bohužel nepoznám.

    Milá E. (anonym. 14.12. 0:43),
    upřímně nevím, jak by se někdo mohl povznášet nad diváky, když bez diváků bychom neměli smysl.

    Ještě si dovolím zpětně zareagovat na komentář u jednoho z minulých článků (Malá kritika kritiky): "…Také je dobré, aby debatéři na v diskusi položené otázky odpovídali, nikoliv podrážděně reagovali. A to zejména debatéři z řad profesionálů, kteří zcela logicky reakce na jimi promované produkty, jichž se debaty týkají, ostře sledují…"
    Musím uznat, že zrovna na tomhle serveru velkou většinu článků a diskuzí vskutku "otře sleduji". Je to ale kvůli tomu, že operu miluji a zajímají mě dojmy a reakce publika. Kromě toho nemám momentálně moc dalšího vyžití a trávím v opeře a s operou celé dny. Můj problém je, že se nerad do debat vměšuji, a když už na něco zareaguji, je to proto, že mě určitý komenář do jisté míry rozhořčí. Rád bych se proto omluvil všem, kdo mají pocit, že jsem sem přispíval, abych zastal vlastní zájmy. Jsem dalek hodnocení sebe sama a produkcí, jichž se účastním. Do budoucna bych rád předeslal, že se budu rád účastnit jakýchkoli debat, ale nechci se nikam vnucovat. Jak jsem již dříve uvedl, je mi trapné přispívat anonymně, ale zároveň nechci působit dojmem, že si jen dělám reklamu, takže Vám na jakékoli případné dotazy rád odpovím, ale jestli nebudu tázán, budu se raději držet stranou. Ještě jednou mockrát děkuji za veškerá přání a slova podpory a těším se na viděnou tady nebo v Praze.

    S pozdravem
    Adam Plachetka

  11. Adame, ted si budu skoro myslet, ze ve Vidni se chodi spat pozdeji nez v Montrealu a to i pres 6 hodinovy casovy rozdil!

    Predne dekuji za odkaz na tu rozhlasovou stanici. FUNGUJE to v Kanade, takze jinde urcite take, ale je treba (jako u Alciny) tam najit 7 TAGE program, pak vybrat sobotu SA a uz se ukaze v 19:00 DG. Je to tam cele s peknym uvodem v nemcine, na coz musim hodne napinat usi, ale dojde mi celkem dobre o cem mluvi. Bude to tam pouze 7 dni. Takze zajemci se mohou pokochat okamzite. Snad si to zitra poslechnu cele.

    Myslim si, ze nejen mne ale i absolutni vetsine tech co sleduji OP je jasne ze opera bez divaku a opacne by dlouho nefungovala. Obavy o "povznaseni" tady nejsou na miste. Prispivejte a ptejte se vsichni i nadale.

    Takova "online" debata primo s umelcem tady myslim jeste nebyla a ja jsem toho nazoru, ze je to velmi prinosne a doufam, ze budeme pokracovat a ze se vsichni budeme drzet co nejblize u tematu.

    Ja uz jsem psal jinde, velmi ocenuji, kdyz se lide podepisi pod svuj komentar. Dodava to vaznost a uprimnost. A to plati pro ty z umelecke branze take.

    Just my two cents, jak rikame zde.

    A co mam ted rici na konec? Guten Morgen Wien und viel Glück.

    VT

Napsat komentář