Renée Fleming: Opera pro mne ustupuje do pozadí

Americká sopranistka Renée Fleming byla nedávno v americkém tisku nazvána „divou lidských srdcí“ pro její triumfy na světových operních scénách i její lidský a vřelý vztah k lidem. Nicméně, ve svých „nejlepších“ letech – je jí 51 – začala zpívat daleko víc na koncertech, než vystupovat v operních představeních. A její nejnovější CD, nazvané Dark Hope, které vydala na jaře tohoto roku, bylo potvrzením jejího pomalého ústupu ze světa opery a klasické hudby. Opera Plus vám přináší poslední zveřejněné interview s touto dnes již operní legendou pro kanadský Globe and Mail.

Před několika lety jste řekla, že chcete více koncertovat a méně účinkovat v operních představeních. Zdá se, že začínáte tenhle plán uskutečňovat.
 
Určitě. Má to pro mne smysl z mnoha různých důvodů. Chci zpívat pro více lidí najednou. Třeba doma v New Yorku, a také více v průběhu školního roku. Mám dceru, která je ještě na střední škole. Stíhá mne jedno turné za druhým, právě jsem se vrátila ze Skandinávie a cestou tam jsem se zastavila v Mnichově, dělala jsem tam Mahlerovy Ruckert Lieder. Byla jsem na cestách skoro celý rok. Je to sice únavné, ale nevadí mi to. Někdo nemá rád cestování kvůli neustálému balení a rozbalování, ale mně tohle nevadí.
Ale jste slavná, jistě se najdou operní společnosti, které se vašemu časovému harmonogramu rády přizpůsobí…
Nechci zpívat operu, dokud budu cestovat po světě se svými dětmi. Je to cena, kterou jsem ochotna zaplatit za to, že mám svou rodinu s sebou. Operní kariéra je těžké živobytí: Nikde a nikdy nejste doma. Pokud zpíváte v opeře a v živých představeních, jde jen o pár dnů v hotelu a zase přesun. Dávám přednost životní stylu, který mne naplňuje víc, být delší dobu na jednom místě a se svými blízkými.
 
Je nějaká šance, že vás někdy uvidíme ještě ve scénických produkcích mimo USA, třeba v Kanadě?
 
Je to velmi nepravděpodobné. Nechci se scénickému vystupování v budoucnosti příliš věnovat. Zpívám v Met a několik kontraktů mám pro příští léta i v Evropě, ale to bude vše.
 
Chápu, že se vám nelíbí slovo „crossover“ které používají hudební publicisté, když hovoří o vašem posledním CD…
 
Nevím, jestli ta nahrávka odpovídá definici toho, co je vnímáno jako crossover (překračující žánry, mezižánrový – pozn. redakce), ale je to v podstatě populární hudba zpívaná klasicky vyškoleným zpěvákem – tedy mnou. V Dark Hope jsem nechtěla použít klasicky modulovaný hlas. Chtěla jsem najít svůj ojedinělý způsob zpěvu vhodný pro tuto hudbu (o CD informovala Opera Plus před časem zde).
 
Co vás inspirovalo k natočení tohoto alba?
 
Můj manažer s tím přišel a mně se to zdálo jako tak výstřední nápad, že jsem řekla ano. Strašně mne to lákalo.
 
Jak jste se vybírala skladby pro tenhle disk?
 
Neměla jsem moc na vybranou: „Rádi bychom aby sis vybrala z tohoto seznamu“, řekli moji manažeři. A tak jsem si jenom otestovala, které písně jsou vhodné pro můj hlas. Hudba na tom disku je velmi impresivní. Byl to můj první skutečný krok do hudební kategorie, nazývané nezávislý rock.
 
Jste na jakési křižovatce své kariéry. Co chcete dělat dál?
 
Budu pokračovat ve studiu hudby a rozvíjet se umělecky. Mohla bych dělat spoustu věcí. Jsem v takové nádherné šťastné části svého života, kdy si mohu vybírat mezi projekty, na kterých budu pracovat. A protože jsem lyrický soprán, možnosti jsou docela nekonečné. Letos na Silvestra budu zpívat svoji první Veselou vdovu v Drážďanech. Tohle je můj první vpád do světa operety. Možnosti jsou skutečně nekonečné – i kdybych se od nynějška soustředila jen na písňový repertoár, do smrti nenastuduji a nezazpívám ani zlomek toho, co bylo pro můj hlas napsáno! O tom, že existuje nekonečné množství hudby, která nenese přívlastek vážná, ani nemluvím.

Rozhovor byl pro Operu Plus zkrácen

Související články


Reakcí (22) “Renée Fleming: Opera pro mne ustupuje do pozadí

  1. OP je rychlejsi i nez ti, co ziji zde v Kanade. Original jsem si nasel teprve po upozorneni zde. Dekuji.

    K RF. Nekdy pred rokem jsem cetl s ni interview ve Wall Street Journal. Uz tehdy narazela na podobne tema: Mene opery, vice koncertu. Autor/ka rozhovoru se take otevrene zeptal/a (v Kanade nejsme tak smeli, bohuzel), zda tato budouci zmena ma take nejake financni duvody. A RF se rozpovidala, jak jsou recitaly (nerikala jakeho druhu) mene casove narocne a lepe placene! Pak pridala, pamatuji se docela presne: Tohle je pro WSJ, reknete jim, ze delam take rada private corporate recitals (soukrome firemni recitaly). No, nic na tom kdyz clovek zna dobre svoji $$$ hodnotu na trhu a dokaze si o to rici. Make hay when the sun shines – kuj zelezo dokud je zhave.

    RF neni prvni, kdo nakrocila na tuto cestu. Napada me treba jmeno Sylvia McNair. Tu je uz delsi doby ted videt/slyset na Broadwayi.

  2. Jasně anonymní. A také je nevzhledná. Kdo je vaší idolem? Je fakt, že jsou Eliny Makropulos, které vydrží na scéně po šedesátce (třeba Sutherland, Gruberová nebo Devia) a jiné končí kolem 50 i dříve. Jako Beverly Sills nebo Maria Callas. V případě Fleming však nejde ani tak o pěvecké schopnosti, jako spíš o nastavení priorit. Je škoda, že se stahuje, ale zpěváků je dost. Jen dostat příležitost. mb

  3. Několikrát jsem měl tu čest ji slyšet živě /v Berlíně, Českém Krumlově, Praze, Drážďanech,…) Nejenomže nelapá po dechu, ale narozdíl od Callas, která skončila zhruba ve čtyřiceti, od Sutherland, která hýkala v koloraturních partech už po pětatřiceti, zpívá stále na kvalitativně velmi vysoké úrovni – je to světová špička. Vzhledem k repertoáru, který zpívá je to navíc obdivuhodné, protože stejně dobře zazpívá Strausse i belcanto. Navíc v 51 letech skvěle vypadá! Věnuje se charitě a hlavně pro kariéru nezaprodala svou rodinu, stará se o své děti, spravuje několik nadací. Hlavně ale umí zpívat i jiné žánry. Nu což, nesnášenlivců a nepřejících je u nás pořád hodně :-(

  4. Její výlety do jiných žánrů se mi líbí. Protože dobrý zpoěvák umí zazpívat nejenom operu. Kvalitní zpěvák zapzpívá výborně cokoliv – viz. Terfel a jeho muzikálové album, viz. Gruberová a její lidové písně… Zpívají výborně školeným hlasem a neoperně. Takže mi nevadí, že šance, že ji živě uvidím v opeře je malá, ráda ji uvidím v recitálu nebo uslyším v nějaké alternativní hudbě. Dark Hope mám doma a poslouchám ho často.

  5. Možná že v Krumlově a v Drážďanech ještě po dechu nelapala, ale v Armidě už ano. To v jejím věku ostatně není vůbec žádný div. Je to zkrátka stažení se scény – zcela zasloužené a pochopitelné a já jí to přeji, ať si ještě užije, co může, ať ještě sklízí úspěchy v lehčím žánru.

  6. Jedeme na její Silvestrovský koncert do Drážďan, protože slyšet ji na živo je pro nás stále veliký zážitek a čest.
    Viděli jsme ji kromě koncertů v Praze i Krumlově v řadě operních představení. Strasně moc litujeme, že její Rusalka z MET nebyla natočena na DVD. Byla to nádherná produkce a Renée Fleming nejen krásně zpívala, ale její ladný pohyb po scéně vílu Rusalku nádherně vyjádřil. Viděli jsme ji tam v r. 2004 na živo a nikdy na to nezapomeneme. Kdo jste viděl aspoň v CT koncert 14.11.2009 a jeji Miladu? Běžela jsem si hned pustit CD Marie Podvalové. Fleming dokázala při tom koncertu i dramatickou roli Milady interpretovat s takovými emocemi, že to z CD paní Podvalové (jejíž to byla jedna z klíčových rolí) rozhodně neslyším. A její hlas v Perfect day s Lou Reedem dal té písni úplně jiný dynamický = energický náboj. Paráda!!! Máme moc rádi její Desdemonu – žádná další sopranistka se už po řadu let této roli nedokáže přiblížit tak, jako Renée Fleming. A závěr v Armidě i Thais – dámy sopranistky – kdo na ní máte??? V psychologickém zvládnutí postavy jí nesaháte ani po kotníky…
    Lituji, že se chce ze scény stáhnout,i když zcela chápu, že kvůli dcerám se jí nechce jezdit do Evropy, ale kéž by alespoň zpívala v MET a bylo to v kině a na DVD ke koupi.
    Hanka

  7. Jestě dodatek – zapomněla jsem na Růžového kavalíra a další Straussovy opery. Před Renée Fleming jsem nemyslela, že budu vůbec Straussovy opery poslouchat. Díky ní jsem pochopila "o čem" její postava v Růžovém kavalíru je = a je to téma věčné, jako láska sama !!!! Nedovedu si vůbec představit, kdo by dokázal Maršálku interpretovat tak, jako ona.
    Hanka

  8. Pane Šlajere, díky moc za tuto informaci. Věřím, že tato dáma může velmi přispět i tímto způsobem k rozvoji operních interpretů a tím i k zájmu mladší generace o operu. Když o Renée Fleming přemýšlím, o tom, ve kterých operách a s kým jsem měla možnost ji vidět, nedivím se ani, že se chce stahnout do pozadí, protože kterou operu a s KÝM by mohla na jevišti ke svému plnému uspokojení ztvárnit? (O jedné sním, ale obávám se, že marně.)
    V Thais měla partnera na své úrovni v Thomasu Hampsonovi, podobně v Oněginovi byli partneři na její úrovni D.Hvorostovskij a R.Vargas nebo R.Villazon coby Lenskij, ale např. v Armidě – i když zde někteří psali, že to neuzpívala (CHA, CHA!) – bylo vedle ní 8 statistů, lepších sboristů (i když paní Drápalová psala, že ten 1. tenor byl velmi nadějný – možná, ale zůstal pouze u zpěvu, psychologicky absolutně nic!) To je i pro diváky vedle takovéhle umělkyně neštěstí, a což pro ni? Takže pak se jí člověk nemůže divil… Mám dojem, že MET by si jí měla mnohem víc vážit a opery, které nemůže tak dobře jako ona nikdo jiný ztvárnit, s ní ještě inscenovat (dát pozor při výběru na kvalitu kolegů) a natočit je na DVD + pustit do kin. Po koncertě na Krumlově jsem se jí na rautu zmínila, jak strašně moc litujeme, že nádherná produkce Rusalky v MET nebyla nahrána na DVD. Kolik čestiny jsme ke svému překvapení slyšeli mezi návštěvníky toho představení! Paní Fleming je velká diplomatka a s úsměvem odpověďěla, že řediteli MET se ta produkce také velmi líbí a že se o tom bavili… Obávám se ale, že tím jen velmi taktně přešla i své zklamání, že se tak dosud nestalo (a kdo ví, jestli vůbec kdy stane)… Víc už nevím, co bych k tomu dodala. Jen, že i Dolora Zajick byla vynikající Ježibaba, ale Princ Oleg Kulko nic moc, Vodník (jméno interpreta si už nevybavím) ještě slabší a Eva Urbanová kněžnu sice zazpívala dobře, ale žádná Femme Fatal to nebyla… Věřím proto, že umělkyně takové inteligence a úrovně, nemá-li větší podporu a lepší prostor k umělecké tvorbě, a tím i skutečné ocenění ze strany vedení MET (i tato fuknce v Chicagu je toho důkazem – dostala tuto funkci v MET? vedle možnosti uvádět přenosy do kin?), hledá si vlastní cestu seberealizace…
    Držím jí palce, ať se jí daří a je štastná !
    Hanka

  9. pro Václava: Včera mi to přišlo v agenturních zprávách. Neměl jsem čas o tom hledat detaily, ale rozhodně je dobře (mimo jiné), že se do takových funkcí posunují ženy! Mám tuhle divu opravdu rád a to pro její univerzálnost ve zpěvu. Je obdivuhodné, že ve svém věku zpívá Strausse a dokáže zazpívat i Thaiss… AB

  10. @ predchozi anonym

    Umi-li tento prispevatel anglicky a poslouchal-li pozorne video z tiskove konference v Lyric, nemuze mu ujit, ze R. Fleming ma "obsazeno" do roku 2016. Novinari se (trochu s obavou) ptali, jak to Renee vsechno stihne, a dostalo se jim pohotoveho: "I will manage". And she always did (doposud si vzdy poradila).

    Jedna se o velmi logicky a skvele kalkulovany dalsi krok v kariere teto proslule zpevacky. Pral bych, aby se tak vedlo i jinym, kteri leta zarili na svetovych scenach a na stara kolena upadli bohuzel v zapomneni.

    Tomuto anonymovi bych rad pripomenul, ze by neskodilo trochu respektu a slusnosti. Jako minimum by se mohl podepsat. Predpokladam, ze se za svuj zde vysloveny nazor nestydi.

  11. VTSlajerovi

    Anglicky umím, žádné zmíněné video jsem ovšem nesledoval. Otázka je, zda VTSlajer umí dostatečně rozumět napsanému – v podstatě totiž neříkám nic jiného než on sám. Pochopitelně se mohu podepsat – i když to na netu nebývá normou a vymáhání podpisu mi přijde jako jistá forma nátlaku.
    Nuže, pane VTSlajere, tvrdím, že obsah nějaké tiskovky nemůže popřít lehkou dýchavičnost a hlasovou únavu, kterou jsem u dotyčně končící pěvkyně zaznamenal, a v této souvislosti rozumím jejímu rozhodnutí odejít. Nevím, co by se na tom dalo shledat neslušným – byť sama skutečnost fanouškům může být napřijemná.
    Ostatně, co kdybyste si probral příspěvky podepsané "Hanka", na které jsem reagoval, abystě získal kontext? Její entuziasmus ohledně R. Flemingové mi připadá, jemně řečeno, přemrštěný. Nebo vám nestřízlivé postoje nevadí? Mně ano.

  12. Nerad bych, aby se zde diskuse zvrhla jako u D. Pasquale, proto u toho clanku komentuji naposledy.

    V zivote jsem sam poznal, ze neceho dosahnout neni nikdy jednoduche. Profesionalni uspechy RF za poslednich 20 let jsou podle (vubec nejen) meho soudu mimoradneho kalibru. Pokud je v teto fazi kariery z jejiho hlasoveho projevu nekdy slyset "lehka dychavicnost a unava", rad ji to odpustim a urcite nejsem sam.

    Povahou jsem vesely a optimisticky clovek a mozna trochu prehnanene nadseni toleruji lepe nez stale stiznosti a zahorklost na zivot.

    Mne osobne nedela potiz se pod sve prispevky a komentare podepsat. Nemam duvodu podpisy na nikom "pod tlakem" vymahat, ale moje podvedomi bere anonymni komentare automaticky jako mene seriozni a nektere zcela jako pochybne, hodne vymazani.

    Let's move on.

    Preji vsem prijemne proziti dalsi adventni nedele.

    VT

  13. O co zajímavější jsou články nebo rozhovory, o to hloupější bývají komentáře některých (jednoho?) účastníků diskuse. Půjde pravděpodobně o jednoho a stále stejného jedince. Škoda, člověk by čekal, že lidé od vážné hudby nebo lidé se o ni zajímající budou mít také soudné uvažování a trochu popřemýšlí, než napíšou své názory. Inu… člověk míní…

Napsat komentář

Reklama