Do Košic se vrací Christian Øland

Čtvrteční večer ve Státní filharmonii Košice bude patřit spolupráci profesionálních orchestrálních hráčů a studentů konzervatoře. Filharmonii povede nejslibnější talent nové generace severských dirigentů. Christian Øland přijede do Košic provést Beethovenovu Pastorální symfonii a také díla, v nichž mladí hudebníci zazáří jako sólisté. Energií nabitý koncert začne ve čtvrtek 25. dubna 2024 v 19:00 hodin v Domě umění.
Christian Øland (foto Morten Albek)
Christian Øland (foto Morten Albek)

Øland se vrací do Košic

Již tento týden se studenti konzervatoře na Timonově ulici v Košicích stanou kolegy profesionálních filharmoniků. Svůj zkušební proces Pastorální symfonie spolu završí ve čtvrtek koncertním vystoupením pod taktovkou ani ne třicetiletého Christiana Ølanda. Nejvýraznější dirigentský talent severského regionu se původně věnoval hře na fagot a klavír. Souběžně se studiem dirigování na Sibeliově akademii v Helsinkách zastával místo fagotisty v Symfonickém orchestru Finského rozhlasu a právě v tomto tělese se po pouhém roce studia na akademii stal asistentem dirigenta. Angažmá přicházela a odcházela a pověst mladého muže začala rychle stoupat. Spolupracoval s Dánským národním symfonickým orchestrem, Kodaňskou filharmonií a Švédským královským orchestrem. Košická filharmonie bude pod jeho taktovkou hrát již potřetí.

Pastorální s atmosférou plnou poezie

„Jsem rád, že mohu do Státní filharmonie Košice přivézt Beethovenovu 6. symfonii, která je mi velmi blízká. Svět ji zná jako Pastorální. Charakterizuje přírodu a lidi téměř na způsob programní hudby. Čtvrtá věta popisující bouři je jedinou větou s tympány v orchestru. A na několika místech díla má orchestr přímo napodobovat zvuky zvířat. Beethoven v nejlepší formě,“ jmenuje Øland nejpoutavější momenty díla.

Pastorální symfonii ožívá atmosféra plná poezie. Její první věta vykazuje jednoduchost a přirozenost. Melodie hlavního tématu vytváří poklidný pastorální charakter v bezstarostné náladě. Ve druhé větě se rozvíjí půvabná lyrická scéna plná emocí. Třetí věta se nese v rytmu rakouského lidového tance ländler, Ludwig van Beethoven zde mistrně vyjádřil náladu veselých a bujarých vesnických zábav v okolí Vídně. Zatímco čtvrtá věta zprostředkovává hrůzy bouře s poryvy větru a hřměním, finále, příbuzné první větě, opět přináší pastýřskou píseň a zklidnění v proměnách zapadajícího slunce.

Ve znamení talentů

Čtvrteční večer patří také mladým interpretům, kteří sklízejí úspěchy v národních i mezinárodních soutěžích. Na programu nechybí Vivace z Koncertu pro klavír a orchestr D dur Josepha Haydna v podání sólisty Vojtěcha Filipa Kopka. Následovat bude Allegro con moto z Concertina da Camera pro altový saxofon a orchestr. Martin Bobaľa se představí v díle francouzského skladatele Jacquese Iberta. Posluchači uslyší také část Koncertu pro dva klarinety a orchestr Es dur Františka Vincence Kramáře-Krommera. Allegro zahrají klarinetisté Daniel Tkáč a Kristián Šereš. Všichni sólisté jsou studenty Konzervatoře na Timonově ulici v Košicích.

Státní filharmonie Košice (foto Jakub Šimoňák)
Státní filharmonie Košice (foto Jakub Šimoňák)

Mladá interpretka Oliwia Wantulok přenese posluchače do melodií na motivy slavné francouzské opery. Jako absolutní vítězka mezinárodní soutěže Flautiada 2022 si pro košické publikum vybrala skladbu Fantaisie brillante sur „Carmen” od Françoise Borna. Wantulok studuje flétnu na Hudební univerzitě Fryderyka Chopina ve Varšavě a je laureátkou více než čtyřiceti národních a mezinárodních soutěží.

Koncert je věnován 20. výročí vstupu Slovenska do Evropské unie.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments