Do „nástrojového arzenálu“ Janáčkovy filharmonie Ostrava brzy přibude klavír špičkové kvality
V těchto dnech se proto ředitel JFO Jan Žemla v doprovodu dvou skvělých pianistů Iva Kahánka a Lukáše Vondráčka vydal do Hamburku s cílem vybrat nástroj s velkým zvukem, vhodný pro Společenský sál DKMO a zároveň takový, který nejvíce koresponduje s repertoárem – symfonickou literaturou 19. a 20. století.
„K výběru jsem přizval dva klavíristy, kteří mají k Ostravě a JFO vztah, znají prostředí a zároveň já znám je a vážím si jejich uměleckých názorů a hodnot. Navíc jsou oba aktuálně nejaktivnějšími českými umělci. Hovořím o Ivu Kahánkovi a Lukáši Vondráčkovi. U obou jsem si byl jist, že nemůžeme udělat chybu. Takový nástroj přece jen nevybíráte každý den a vyčítat si příštích 10 let, to, že jsem výběr podcenil, bylo pro mě nepřípustné.
Vzhledem k vytíženosti Lukáše Vondráčka jsme zvolili termín, kdy Lukáš vystupoval v německém Hannoveru, kde jsem ho večer před výběrem potkal a spolu jsme ještě v noci přicestovali do Hamburku. Tam jsme v devět ráno začali…
Měli jsme možnost vybírat z 10 nástrojů, přičemž polovinu jsme vyřadili poměrně rychle. Tyto klavíry měly spíše komorní charakter, byly zvukově umírněné. V zásadě se dost podobaly nástroji, který již v JFO je.
V dalším kole jsme výběr zúžili na tři nástroje. Na každý z nich oba pánové zahráli stejný repertoár, střídavě kusy lyrické a hudbu trochu divočejší. Nakonec zůstaly nástroje dva, výrazně odlišné. Jeden byl opravdu vynikající, řekl bych však příliš bezpečný. Neměl jsem u něj pocit, že vybíráme něco výjimečného. Pouze dokonalého. Zní to trochu paradoxně, vím.
A ten druhý, tedy nástroj, který jsme nakonec pro Ostravu vybrali, byl velice osobitý. Nemyslím, že by byl na první “dotek” úplně snadný, ale rozhodně s největším zvukem a barevnou dynamickou škálou, která vás prostě rozechvěje. Od začátku jsem se toho nástroje trochu bál a zároveň ho chtěl. Velmi mě potěšilo, že rozhodnutí bylo nakonec rychlé a jednohlasé. Navíc to bude patrně první klavír v ČR, který má speciální, tzv. harmonická dusítka. Nový patent formy Steinway&Sons, který umožňuje pianistům lepší a dokonalou kontrolu nad zvukem při minimálním použití pedálu. Umělci jako např. Grigorij Sokolov si prý nemohou tento technický rys vynachválit.
Jsem si jist, že Janáčkova filharmonie Ostrava získala nekompromisní nástroj světové kvality,“ popisuje Jan Žemla detaily nákupu. A Lukáš Vondráček dodává: „Je to nástroj, kterému nejlépe svědčí velký, romantický repertoár. Myslím, že se hudbymilovní Ostravané mají na co těšit.“
Poděkování patří samozřejmě i statutárnímu městu Ostrava, které na tento nástroj udělilo speciální účelovou dotaci ve výši poloviny ceny nástroje.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]