Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Do „nástrojového arzenálu“ Janáčkovy filharmonie Ostrava brzy přibude klavír špičkové kvality
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaZ domova

Do „nástrojového arzenálu“ Janáčkovy filharmonie Ostrava brzy přibude klavír špičkové kvality

Jeho potřeba vyvstávala postupně ruku v ruce s vynikajícími hostujícími sólisty a jejich nároky, zařazením nového cyklu klavírních recitálů a také samozřejmě v souvislosti se snahou zajistit posluchačům Janáčkovy filharmonie Ostravy co možná nejkvalitnější zvuk. Nákup nového klavíru byl naplánován několik let dopředu. De facto jedině značka Steinway jediná splňuje univerzální parametry sólového nástroje pro světové koncertní síně. Ostravský orchestr sice jednoho Steinwaye již vlastní, ale není vhodný pro intepretaci všech skladeb napříč staletími.

Jana Knižátková
Publikováno 22/02/2020
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Ivo Kahánek a Lukáš Vondráček (zdroj JFO)

V těchto dnech se proto ředitel JFO Jan Žemla v doprovodu dvou skvělých pianistů Iva Kahánka a Lukáše Vondráčka vydal do Hamburku s cílem vybrat nástroj s velkým zvukem, vhodný pro Společenský sál DKMO a zároveň takový, který nejvíce koresponduje s repertoárem – symfonickou literaturou 19. a 20. století.

„K výběru jsem přizval dva klavíristy, kteří mají k Ostravě a JFO vztah, znají prostředí a zároveň já znám je a vážím si jejich uměleckých názorů a hodnot. Navíc jsou oba aktuálně nejaktivnějšími českými umělci. Hovořím o Ivu Kahánkovi a Lukáši Vondráčkovi. U obou jsem si byl jist, že nemůžeme udělat chybu. Takový nástroj přece jen nevybíráte každý den a vyčítat si příštích 10 let, to, že jsem výběr podcenil, bylo pro mě nepřípustné.

Vzhledem k vytíženosti Lukáše Vondráčka jsme zvolili termín, kdy Lukáš vystupoval v německém Hannoveru, kde jsem ho večer před výběrem potkal a spolu jsme ještě v noci přicestovali do Hamburku. Tam jsme v devět ráno začali…

Měli jsme možnost vybírat z 10 nástrojů, přičemž polovinu jsme vyřadili poměrně rychle. Tyto klavíry měly spíše komorní charakter, byly zvukově umírněné. V zásadě se dost podobaly nástroji, který již v JFO je.

V dalším kole jsme výběr zúžili na tři nástroje. Na každý z nich oba pánové zahráli stejný repertoár, střídavě kusy lyrické a hudbu trochu divočejší. Nakonec zůstaly nástroje dva, výrazně odlišné. Jeden byl opravdu vynikající, řekl bych však příliš bezpečný. Neměl jsem u něj pocit, že vybíráme něco výjimečného. Pouze dokonalého. Zní to trochu paradoxně, vím. 

A ten druhý, tedy nástroj, který jsme nakonec pro Ostravu vybrali, byl velice osobitý. Nemyslím, že by byl na první “dotek” úplně snadný, ale rozhodně s největším zvukem a barevnou dynamickou škálou, která vás prostě rozechvěje. Od začátku jsem se toho nástroje trochu bál a zároveň ho chtěl. Velmi mě potěšilo, že rozhodnutí bylo nakonec rychlé a jednohlasé. Navíc to bude patrně první klavír v ČR, který má speciální, tzv. harmonická dusítka. Nový patent formy Steinway&Sons, který umožňuje pianistům lepší a dokonalou kontrolu nad zvukem při minimálním použití pedálu. Umělci jako např. Grigorij Sokolov si prý nemohou tento technický rys vynachválit.

Jsem si jist, že Janáčkova filharmonie Ostrava získala nekompromisní nástroj světové kvality,“ popisuje Jan Žemla detaily nákupu. A Lukáš Vondráček dodává: „Je to nástroj, kterému nejlépe svědčí velký, romantický repertoár. Myslím, že se hudbymilovní Ostravané mají na co těšit.“

Poděkování patří samozřejmě i statutárnímu městu Ostrava, které na tento nástroj udělilo speciální účelovou dotaci ve výši poloviny ceny nástroje.

TémataIvo KahánekJan ŽemlaJanáčkova filharmonie OstravaLukáš Vondráček
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Lotz Trio a jejich vášeň pro unikátní basetové rohy
Další článek Tomáš Pálka: V kompozicích mi jde o zastavení se v čase
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up