Lotz Trio a jejich vášeň pro unikátní basetové rohy

Česko-slovenské Lotz Trio sklízí úspěch v Berlíně, New Yorku i Stockholmu precizní interpretací Mozartovy tvorby na naprosto unikátní repliky klasicistních basetových rohů, o kterých navíc nedávno vznikl dokument. Exkluzivní dobové úpravy Kouzelné flétny nebo jeho 25 kusů zazní také již brzy i v zámeckých a chrámových prostorách o víkendu 14.–15. března v rámci Hudebních výletů Svatováclavského hudebního festivalu. Poté se trio chystá koncertovat ve Varšavě či v Paříži a natočit nové album.
Lotz Trio (zdroj Orava Foto)

Lotz Trio je bezesporu jediný soubor hráčů na dobové basetové rohy (bizarně zahnuté klasicistní klarinety ukončené kovovým ozvučníkem) v celé střední a východní Evropě.

Díky obsazení tria špičkovými koncertními hráči (bratři Róbert a Ronald Šebestovi a Igor Františák) je zajištěna vysoká umělecká úroveň s jistou dávkou muzikantské vášně mísící se s interpretační pokorou, kdy by se nejspíše bez této výbavy trojice vůbec do hry na intonačně nestálé a vůbec po všech stránkách nevyzpytatelné basetové rohy nepustila. Formace vyzdvihuje jméno fenomenálního nástrojáře Theodora Lotze (1746–1792), který působil v Prešpurku (dnešní Bratislavě) a ve Vídni, kde byl součástí unikátní trojice mimořádně talentovaných hudebníků – společně s A. Stadlerem a W. A. Mozartem. Lotz Trio navíc cizeluje tón, tempo i frázi na přesných kopiích Lotzovy unikátní sady basetových rohů pocházejících z hradu Krásna Hôrka (východní Slovensko) – hradu, který roku 2012 vyhořel, avšak jeho nejdražší klenot, originální více než 200 let stará sada basetových rohů I, II, III se dochovala. Jedná se o jedinou kompletní sadu tria basetových rohů na světě.

Robert Šebesta – Lotz Trio (zdroj Orava Foto)

Pravidelně se trio prezentuje na jejich vlastním Bratislava Mozart Festivalu, avšak před dvěma roky zažila trojice také silné zahraniční ovace na vystoupení v Muzeu hudebních nástrojů v Berlíně. V té době však ještě netušili, že je čeká naprosto prestižní pozvání newyorského MET (The Metropolitan Museum of Art), kde vystoupili 12. května 2019 v rámci cyklu MetLiveArts za přítomnosti takových klarinetových veličin jako je Charles Neidich či Sunny Kang. Následovaly koncerty na Stockholmském festivalu staré hudby, v Kodani a také na slovenské scéně. Před několika dny se zakládající členové tria – Róbert a Ronald představili také s Mozartovým Requiem v Paříži před více než 1900 posluchači v Théâtre des Champs Elysées s maďarským Orfeo Orchestra a vynikajícím Purcell Choirem. Více přibližuje Ronald Šebesta: „… už sme s bratom hrali tento super slávny titul asi okolo 180 krát. Produkcia v Théatre des Champs Élysées bola však vysoko prestížna. Sála bola plná a celý aparát pod vedením dirigenta Györgya Vashegyiho motivovaný na najvyššej úrovni. Týmto okolnostiam zodpovedala aj samotná produkcia. Z nášho hľadiska určite jedna z najlepších troch, možno úplne najlepšia zpomedzi tých, ktorých sme sa kedy zúčastnili. Pozoruhodne najvrelejší ohlas publika si vydobyl Purcell Choir, ktorého koncízny výkon bol naozaj celkom mimoriadny. Nás mohol tešiť fakt, že všetky vstupy basetových rohov, ktoré svojím mimoriadnym témbrom jedinečne dotvárajú zvukové spektrum diela, boli z našej strany zvládnuté na vrchole našich umeleckých možností.

V nejbližší době čeká Lotz Trio koncertování na domácí scéně, konkrétně v rámci cyklu Hudební výlety, který realizuje Svatováclavský hudební festival v rámci svého motta: „Hudebními výlety otevíráme skvosty architektury našeho kraje.“ – Moravskoslezského kraje. Kdo nevěří, že v „průmyslovém regionu“ lze najít tato místa, rozhodně se mýlí – jistě pak v případě Audienčního sálu zámku v Bruntále (koncert Družecký – Mozart, sobota 14. března 2020 v 18 hod.). Další den pak čeká trio dvojkoncert – v Evangelickém kostele v Albrechticích (neděle 15. března 2020 v 15 hod.) a v dalším zajímavém místě, Rytířském sálu frýdeckého zámku (Frýdek-Místek, 18 hod.).

Zajít na koncert Lotz Tria rozhodně slibuje netradiční zážitek nejen díky specifickému zvuku jejich nástrojů. Repertoár tria patří do kategorie zábavní Harmoniemusik (divertimenta, serenády, partity), která zaznívala v šlechtických a zednářských kruzích, mimořádně populární jsou pak nádherné úpravy árií z Mozartových oper Figarova svatba, Don Giovanni a Kouzelná flétna či operní tvorby Antonia Salieriho. Originální napětí v jejich programu vytváří i původní skladby českého rodáka Jiřího Družeckého či dokonce tvorba soudobých skladatelů, kteří se rozhodli přímo pro basetové rohy Lotz Tria komponovat – Mariána Lejavy, Martina Burlase, Marka Piačka, Boška Milakoviče či Daniela Mateje. Nejzajímavější skladby zaznamenali již na 3 CD (tehdy s bratry Šebestovými koncertoval na III. basetový roh Andreas Fink či Sylvester Perschler). Prvním z nich bylo právě album soudobé (a dobové) hudby Slovak Period & Contemporary Basset Horn Treasures (Hudobný fond, 2008), kdy rok poté následovalo CD Georg Druschetzky: Divertissement Pour Trois Cors de Bassett (Hevhetia, 2009) a po delší odmlce pak Mozart: Corni di Baßetto – Lotz Trio & Friends (Hevhetia, 2015), které má doplnit připravované CD Mozartových 25 kusů pro tři basetové rohy (Fünfundzwanzig Stücke für 3 Bassethörner), KV 439b. Další novinkou, na kterou se jejich fanoušci mohou těšit, je profilový dokument o umělecké činnosti Lotz Tria, který vznikl díky Rozhlasu a televizi Slovenska (RTVS) v minulém roce a čeká se právě na jeho odvysílání. Zahrnuje záznam koncertu, který je protkaný dokumentačními fragmenty natáčenými v kaštelu Betliar (objekt patřící Muzeu Betliar, do kterého spadá i hrad Krásna Hôrka, kde byly objevené basetové rohy Theodora Lotze). Nejenže dokument odkrývá krásu originálních Lotzových nástrojů, postupně je v něm také představená dobová praxe, okruhy uplatnění basetových rohů i jejich sociální a umělecké aspekty.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na