Dobrá věc se podařila, věrná láska zvítězila?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Premiéra Smetanovy Prodané nevěsty v Plzni 

Příznivci plzeňského divadla měli po dlouhá léta krásnou tradici. Nový rok, ale také začátky nové sezony vítali slovy Prodané nevěsty: „Proč bychom se netěšili, když nám Pán Bůh zdraví dá!“ A samozřejmě závěrečným resumé – „…dobrá věc se podařila, věrná láska zvítězila!“ Krásná tradice! Dílo, které velký světový pěvec Fritz Wunderlich trefně nazval „výjimečným ohňostrojem melodických nápadů“ v rozhovoru pro Opernwelt, když natočil v kompletu  Prodané nevěsty v němčině výtečného Jeníka s Pilar Lorengar a dirigentem Rudolfem Kempem. Také přední němečtí muzikologové si cení Prodané nevěsty, je jimi pokládána za nejlepší komickou operu v době po Gustavu Albertu Lortzingovi.

Přece jen bych jim trochu oponoval, že včetně Lortzinga, ne až po něm. Ale o postavení Smetanova díla v kontextu světové opery obecně není pochybností.

Smetanovu komickou operu není třeba zajisté v Čechách zvláště představovat. Původní premiéra se konala v roce 1866 v Prozatímním divadle v Praze. Ale až třetí Smetanovo přepracování po 25. září 1870 ji uvedlo do nám dnes tak důvěrně známé podoby. Role Prodané nevěsty jsou u nás jasně vyhraněné hlasové obory. U konkurzů do angažmá obvykle nechybí árie Jeníka, Mařenky, Kecala či Vaška. Dokonce se předpokládalo, že tyto role musí každý adept u konkurzu znát, i kdyby tu kterou árii zrovna neprezentoval. Legendární šéf Bohumír Liška, když si nebyl u tenora jist jeho spolehlivými výškami, vyzval obvykle adepta: „Zazpívejte nám, prosím, ono místo: Ale má Mařenka, ta je pravý diamant, nejkrasší krááásenka.“ Když adept namítl, že Jeníka ještě nestudoval, následovalo jeho obvyklé: „Ale to přece nemusíte studovat, neříkejte, že to neznáte! Jen nám hezky to vysoké HÁ na krásence ukažte a pěkně ho podržte…“ Korepetitor byl hned připraven, znal ono místo samozřejmě zpaměti…Novou inscenaci v Plzni připravil a dirigoval nový plzeňský operní šéf, dirigent jistě zvučného jména – Oliver Dohnányi ve spolupráci s režisérkou Janou Kališovou a na scéně a v kostýmech Jany Zbořilové. Inscenace je směřována zřejmě dobově do období třicátých let první republiky. Této době právě vévodí Čézeta 175 ccm, slavný stroj, vyráběný ve Zbrojovce v nedalekých Strakonicích. Zde se na jevišti producíruje typ z roku 1934, kdy se tento nádherný lehký motocykl představil. No, lehký, on totiž vážil skoro sto kilogramů, Kecal má co dělat! Moje silné hobby od dětství až do dneška ožilo, kdyby paní režisérka nechala přijet na jeviště slavnou Škodu Popular z téže doby, byl bych již „v tranzu“. To bych ale leccos z nádherné Smetanovy hudby poté mohl přehlédnout, což snad opravdu nebylo cílem…Ale dost okouzlení s „mojí“ milou Čézetou, na které přijede hned na počátku Kecal. Tedy on, škoda, nepřijede skutečně, jen ji dotlačí. Ale půjdu postupně od bodu, který je pro mne nejpodstatnější a bez něhož by ani Čézeta 175 se světlometem o výkonu patnáct wattů neměla kam přijet. Totiž k hudebnímu nastudování.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Smetana: Prodaná nevěsta (DJKT Plzeň)

[Celkem: 4    Průměr: 4.8/5]

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Khail Jan

Na domácí poměry dobré hudební nastudování i pěvecké výkony (až na oba rodičovské páry – prachbídní byli zejména Krušinovi). Režisérka ničím neoslnila (po smrti bratra jako by ji došla invence – že by chyběly bratrovy nápady???), naopak se rozehráváním nesmyslných situací a porušováním základních inscenačních pravidel (když komedianti předvádějí něco i “publiku/sboristům/vesničanům/chase” na jevišti a ti jim za to tleskají, není možné je nechat se klanět do hlediště divákům. Nebo, pokud Kecal něco zpívá k Vaškovi, není možné aby byl otočený na rodiče a hleděl na ně. Opakování stejné jevištní akce byť sebelépe vymyšlené třikrát nebo vícekrát (posunování stolu, motorky,… Číst vice »