Dohnányi: Je to první krok k rozpuštění souborů SOP

  1. 1
  2. 2

Nejnovější dění kolem pražské Státní opery překvapilo snad každého. Překvapilo i ty, kteří si přáli, aby po letech bezvýsledného přešlapování kolem druhého pražského operního domu už konečně přišlo nějaké, byť třeba i radikální řešení. Toto pondělí nečekaně Ministerstvo kultury oznámilo, že budovu hodlá zavřít a rekonstruovat – s tím, že na rekonstrukci ministr prý našel peníze. Stejně nečekaně ředitel Státní opery Praha Oliver Dohnányi na svou funkci rezignoval a takřka na hodinu z divadla odešel (zprávu o tom se stanovisky obou stran najdete zde). Včera odpoledne poskytl dirigent Oliver Dohnányi Opeře Plus následující rozhovor.


Co si o záměru ministerstva budovu komplexně rekonstruovat při přerušeném provozu myslíte? Je budova skutečně v natolik havarijním stavu, že jiné řešení není? Ozývají se hlasy, že to je jen záminka…

Budova je skutečně ve velmi špatném technickém stavu, protože se do oprav a údržby léta neinvestovalo. Stejně tak se neinvestovalo do inovace jevištních technologií, které morálně zastaraly. Považuji to za výmluvné vůči předchozímu způsobu řízení Státní opery, kterou jsem převzal jako dům vybydlený umělecky i technicky. Spolu se správním ředitelem Petrem Maříkem jsme proto ihned zahájili plánování nutných prací a o havarijních případech ihned informovali ministerstvo kultury. Tvrdili, že nemají peníze a nemohou nám pomoci, nyní jsem pochopil, že peníze budou až pro někoho jiného v čele Státní opery. Nemyslím si však, že pro tyto práce se musí uzavřít budova Státní opery a přerušit či dokonce zrušit umělecký provoz, opravovat se mohlo za pochodu. A už vůbec si nemyslím, že zmíněnou rekonstrukci lze pořídit za jen desítky milionů korun, jak uvedl ministr Besser, tolik podle předběžných odhadů bude stát jen oprava točny.


Nevěřím také, že rekonstrukci lze zahájit dříve než za dva roky – nejsou zpracované žádné konkrétní projekty a příprava dokumentace je práce na dlouhé měsíce. Teprve potom lze zahájit také velmi zdlouhavá výběrová řízení na firmy, kterým ministr chce „dát vydělat“, jak uvedl ve svém prohlášení. Uvažte sami, jestli jsem opravdu kvůli tomu musel okamžitě odstoupit z vedení Státní opery.

Jaké jsou podle vás dlouhodobější záměry současného vedení ministerstva kultury s budovou Státní opery? Co podle vás bude následovat?

To je právě to, co nevím a z čeho mám obavy. Však víte, že už léta si na krásnou budovu brousí zuby různí lidé ze šoubyznysu, ostatně bývalý primátor Pavel Bém deklaroval veřejně, že město mělo o budovu zájem jen proto, aby do ní přesídlilo operetní soubor z Karlína a Hudební divadlo Karlín Praha pronajalo soukromé produkci. Nevím, co bude následovat, snažil jsem se s ministrem komunikovat právě o obecnějších vizích o využití Státní opery, ale neměl na mě čas – poprvé si mě pozval na jednání až 22. listopadu, pět měsíců po mém i jeho nástupu do funkcí, a to jen proto, abych mu předložil plán, jak se vyrovnám s dluhem, který prokazatelně způsobilo minulé vedení Státní opery, a se snížením příspěvku na rok 2011 o zhruba 18 procent. Strategické vize, které jsem s týmem poradců zpracoval, ministerstvo v srpnu přijalo s nadšením, o měsíc později je již náměstek Radek Zdráhal zpochybnil – právě onen proklínaný strategický plán totiž definuje pozici Státní opery, určuje její tvář, nabízí ministerstvu jako majiteli budovy a zřizovateli Státní opery důvody, pro které ji mají platit. Prý je megalomanský, nereálný, nepodložený výpočty, jenže o tom, jestli ho vůbec realizovat a tedy rozpracovat, jsem s ministrem nikdy nemohl jednat, podruhé jsem ho viděl až 20. prosince, kdy mne donutil abdikovat.

Jaká je v tuto chvíli perspektiva operního souboru? Souboru baletního? Dalších zaměstnanců?

To neumím říct. Mojí prioritou bylo budování a zkvalitnění operního souboru, rozšíření a stabilizace velkého baletu, ale obávám se, že vyhlášení rekonstrukce budovy je prvním krokem k likvidaci souborů Státní opery Praha: pokud se po rekonstrukci do budovy opera s baletem vrátí, pak zřejmě v gesci Národního divadla, nevěřím, že by soubory přežily v nějakém náhradním prostoru nebo se po rekonstrukci opět obnovily. A pokud se budova využije jinak, nebudou zapotřebí.

Jaká je nálada mezi zaměstnanci Státní opery?

To se musíte zeptat jich. Na shromáždění zaměstnanců 21. 12., tedy den po mém odstoupení, jim náměstek Radek Zdráhal spolu s pověřeným ředitelem Státní opery Praha Radimem Dolanským slíbili modré z nebe, když se zbavili Dohnányiho a jeho poradců, na Státní operu se peníze zázrakem najdou a na její opravu se prý už našly. Ti, kteří se cítili ohroženi mými plány, se samozřejmě producírovali coby vítězové, ale značná část souboru myslím má z věcí příštích obavy. Dolanský se Zdráhalem jim opět předestřeli pohodlný program přežívání, prostě návrat do pohodlných vyšlapaných kolejí, kdežto já nabízel jen dřinu, pot a slzy.


V posledních měsících sílily názory, navrhující jako řešení spojení Státní opery s Národním divadlem. Co si o takovém řešení myslíte vy?

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
32 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments