Dohnányi má k nové sezoně Státní opery výhrady

Nový ředitel Státní opery Praha Oliver Dohnányi, kterého ministr kultury Václav Riedlbauch uvedl do funkce minulý týden, má k plánům scény na příští sezonu několik výhrad. Jelikož jeho předchůdce již některé smlouvy uzavřel, změnit půjde asi jen něco. Pětapadesátiletý rodák ze Slovenska, který byl do roku 2007 šéfdirigentem orchestru Národního divadla.Státní opera Praha ještě pod vedením dlouholetého šéfa operního domu Jaroslava Vocelky na sezonu 2010 až 2011 přichystala premiéry oper Carla Marii von Webera Tři Pintové a Růžový kavalír od Richarda Strausse. Balet Státní opery plánuje pro novou sezonu premiéru Giselle od Adolpha Charlese Adama.

“Otázkou je, do jaké míry se dá s příští sezonou hýbat, ale rozhodně jsou věci, které bych udělal jinak. Uvidíme, co se ještě dá změnit, co překousnu a co už pro mne bude příliš,” řekl Dohnányi. Uznávaný dirigent dodal, že po příchodu do opery ho čekalo několik podepsaných smluv s velkými sankcemi v případě, že se ze strany opery kontrakt neuskuteční. Konkrétně má bývalý ředitel opery Slovenského národního divadla a šéf opery Národního divadla moravskoslezského výhrady k dvěma chystaným operním premiérám. Tři Pintové Carla Marii von Webera patří podle něj k minoritnímu repertoáru a mezi často uváděné operní tituly nepatří ani Růžový kavalír od Richarda Strausse. V jeho případě navíc sešlo z plánované zahraniční koprodukce.

“S uvedením Růžového kavalíra příliš nesouhlasím, protože tato opera vyžaduje velkou výpravu, která je za dané ekonomické situace opery luxusem, který si nemůžeme dovolit,” prohlásil Dohnányi. Po předchůdci také převzal projekt Michala Horáčka a Petra Hapky Kudykam, jehož premiéra se uskutečnila na jevišti Státní opery Praha loni 21. října. Setkala se s nejednoznačným přijetím. Smlouva podle bývalého ředitele Vocelky zaručuje opeře pravidelný příjem navýšený o bonus v případě více než sedmdesátiprocentní návštěvnosti na představení. “Nevidím v tom problém umělecký, ale divadlo tohoto typu podle mě do opery nepatří. Navíc podmínky pronájmu považuju pro operu za nevýhodné,” sdělil Dohnányi, který se s Horáčkem kvůli celé záležitosti setká.

Zájem má také o setkání s kandidátem na ministra kultury Jiřím Besserem. “Obávám se, že se náš příspěvek příliš navyšovat nebude, ale dvě operní premiéry a jedna baletní jsou opravdu málo. Operní dům našeho typu by měl mít alespoň pět operních a dvě baletní premiéry za sezonu,” míní Dohnányi.Státní opera Praha dosud hospodařila s rozpočtem zhruba 260 milionů korun. Od ministerstva na loňský rok dostala asi 142 milionů korun, příjmy z vlastní činnosti činí přes 116 milionů korun. Letos dostal operní dům od ministerstva 139 milionů korun.Opera je již dlouho v nejistotě kvůli zamýšlenému, ale dosud nevyřešenému převodu státní příspěvkové organizace na město. “Budeme rádi, když se o řešení situace dohodneme s vedením města a radním pro kulturu, kteří vzejdou z komunálních voleb,” podotkl Dohnányi s tím, že v ideálním případě by měla Státní opera Praha nadále dostávat finance jako příspěvková organizace ministerstva kultury i od města. Za jeden ze svých úkolů považuje také nalezení hlavního sponzora Státní opery Praha.
 

Zdroj: ČTK

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments