Doktor Faustus v bývalé pitevně aneb Vyprávění o hudbě, která se neumí upsat ďáblu

V neděli 5. listopadu 2023 nabídne Brno Contemporary Orchestra druhý koncert své dvanácté sezóny pod názvem Doktor Faustus, který odvypráví příběh o bývalé pitevně, ze které se stala aula Fakulty výtvarných umění, o transformaci faustovského mýtu a především o hudbě, která se neumí upsat ďáblu.
Brno Contemporary Orchestra: Doktor Faustus – Pavel Šnajdr (zdroj Brno Contemporary Orchestra)
Brno Contemporary Orchestra: Doktor Faustus – Pavel Šnajdr (zdroj Brno Contemporary Orchestra)

V rámci 2. koncertu nové řady Neviditelné město rozezní Brno Contemporary Orchestra aulu bývalého Masarykova anatomického ústavu vedle piteven, jež se proměnily v ateliéry začínajících umělců. Nebude to anatomické divadlo, jak jej známe z Rembrandtova obrazu, ale koncert ze seriálních kompozic, jejichž výběr byl ovlivněn románem Doktor Faustus z roku 1947 od Thomase Manna (1875–1955) a jeho našeptávače Theodora Wiesegrunda Adorna (1903–1969). Román se odehrává na pozadí či popředí hitlerovského Německa a je o krizi umělce a jeho tvorbě ve “zmagořené” společnosti. Je to povídání o geniálním skladateli, který se úmyslně nakazí syfilidou, aby dosáhl jiného myšlení. Zjevení rezavého ďábla je možná pouhým snem, možná krutou realitou, která však dovede dr. Faustuse – Adriana Leverkühna k ďábelsky strhující hudbě, ale též k osamocení a smrti. Posledním dílem tohoto vymyšleného skladatele je „Apokalyptické oratorium“, které má být opakem Beethovenovy 9. symfonie „S ódou na radost“.

„Celé je to spíš o řádu a racionalitě, o umělé inteligenci (bez technologií) v umění i ve společnosti. O společnosti, kde emoce jsou nahrazeny poslušností a stádností a skladatelská invence racionálními postupy (to v dobrém i ve zlém). Za nacismu a ani dnes se neupisovalo a neupisuje ďáblu krví, jsou na to mnohem sofistikovanější prostředky…“ dodává dramaturg Viktor Pantůček.

„Osou nedělního koncertu je skladba, která se již stala klasikou hudby dvacátého století. Le Marteau sans maître (Kladivo bez pána) na verše René Chara s hudbou Piera Bouleze je monumentálním dílem příznačným pro epochu takzvané Nové hudby, dílem s určující kvalitou po všech stránkách. Je to přímo ďábelská výzva a uvidíme, kdo, když ne hudba, se třeba ďáblu upíše,“ doplňuje dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr.

Doktor Faustus – Vyprávění o hudbě, která se neumí upsat ďáblu
5. listopadu 2023, 19:00 hodin
Bývalá pitevna na Údolní, FaVU Brno, Údolní 53, Brno, 19:00

Program
Andrej Volkonskij – Nářky
Shchazy Pierre Boulez – Kladivo bez pána
Anton Webern – Pět duchovních písní

Účinkující
Irena Troupová – soprán
Sylva Čmugrová – mezzosoprán
Brno Contemporary Orchestra
Pavel Šnajdr – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments