Domingo jako Boccanegra v New Yorku: zrušeno

Již zítra večer měla být v Lincolnově centru v New Yorku koncertně uvedena Verdiho opera Simon Boccanegra. The Opera Orchestra of New York měl řídit Alberto Veronesi, v titulní roli nebyl ohlášen nikdo menší, než Plácido Domingo. Jenže – nedlouho před stanoveným termínem byl tento Simon Boccanegra nečekaně zrušen. Důvod? Peníze. Bez dalšího komentáře přinášíme jeden z celé řady zahraničních článků, které se newyorského zrušení provedení Verdiho opery s Domingem v hlavní roli věnují.

***
Umění musí být drahé všem
Wilhelm Sinkowitz (Die Presse, 5. března 2012)

Vídeňská Státní opera hraje dnes večer Simona Boccanegru – s Dmitrijem Hvorostovským v titulní roli, s Ferrucciem Furlanetem v roli Fiesca a Marina Poplavskaja zpívá Amélii. V New Yorku se měl ve středu dávat Simone Boccanegra také – s Plácidem Domingem, tak jak jsme ho na začátku sezóny zažili ve Vídni. Jenže newyorské provedení muselo být zrušeno. Důvod: Sponzoři, kteří naslibovali asi 200.000 euro, se stáhli. Nejsou peníze, nebude Verdi.

Tak tomu je, když se zastává stanovisko, že takzvaná vysoká kultura – a především opera jako její nejdražší projev – má být pokud možno placena těmi, kdo ji konzumují. Jako by bylo umění nějakou exkluzivní záležitostí bohatých a mocných, jakási pozdní forma „musica riservata“ jako tomu bylo v renesanci. Americký model, který dává přednost tomu, aby kulturu financovali soukromí sponzoři, připadá mnohým komentátorům v tržní společnosti jako ta nejsmysluplnější varianta. Kde rozhodují náklady, tam se ovšem Simon Boccanegra hrát nemůže, a nemohl by se hrát ani ve Vídni. Protože Verdi má přitažlivější tituly, Traviata nebo Rigoletto se prodávají lépe a zaručují vyprodané divadlo i při dvacáté repríze.

Operní orchestr v New Yorku si teď předsevzal, že bude díla, která se v repertoáru neobjevují často, ale ve virtuálním muzeu hudby přece jen mají mít trvalé místo – aby se neztratil přehled o hudebním dědictví – uvádět koncertantně. Z téhož důvodu, z jakého Státní opera Vídeň nemůže hrát jen taháky. Vědomí, že opera není zboží pro zábavu těch, kdo touží po luxusu, nýbrž že je důležitou součástí našeho kulturního vědomí, zastává se ve starém světě názor, že k udržení tohoto vědomí je třeba kulturu podporovat – a musí proto zůstat záležitostí státu.

Chytrý operní šéf v New Yorku Peter Gelb sice našel nový zdroj peněz tím, že se žádané produkce MET přenášejí do kin. K přežití to však nestačí, jen to demontruje strach před škrty v rozpočtu. Kdo se spoléhá na soukromé plátce, zůstane osamocen – i v dobách, kdy sponzoři platí, se vystavuje sebeklamu: v USA je mecenáštství odpočitatelné z daní. Takže na konci stejně platí všichni. I za tu Traviatu.

Překlad Vlasta Reittererová

Mohlo by vás zajímat


3
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dan

Co k tomu dodat? Jen snad přán, aby si komentář Die Presse přečetli všichni ti, kteří tu tak zarytě diskutují a opovrhují tezí, že opera a její režie je umění. Děkuji redakci i paní Vlastě Reitterové, že tenhle překlad “předhodili” domácímu obecenstvu. Je zajímavý i ve světle toho, jak jedna z kritiček (svým standardně opovržlivým způsobem), strhala novou produkci Národního divadla. Produkci, která je přesně v intencích toho, na co tento komentář upozorňuje a sice, že hudební dědictví operní nejsou jen Traviaty a že se má pečovat o veškerý operní odkaz. To ND udělalo bezpochyby právě proto, že to patří… Číst vice »

J.M.

To je opravdu divoké srovnání, Vídeňská Státní Opera, a tak trochu poloametérský newyorský soubor Opera Orchestra, který vystupuje tak 3x – 4x ročně. A Simon Boccanegra má být v příští sezóně uveden v Met, a ano, s Placidem Domingem! Jinak s pointou pisatele souhlasím, americký model je neslučitelný s evropským. Ale s těmi daňovými odpisy je to, žel, složitější. Když máte třeba příjem 1 milión za jistý daňový rok, tak vaše daň bude asi 30%, tj. 300 dolarů. Když se rozhodnete, dát 100 dolarů na dobročinné účely, nesníží se vám daň na 200, ale jen o 30, tedy na 270.… Číst vice »

J.M.

Omlouvám se, měl jsem ovšem na mysli 300 tisíc, 100 tisíc atd. Čím více myslím o tomto článku, tím více mě udivuje. Simon Boccanegra není sice tak populární jako Rigoletto či La Traviata, ale rozhodně nepatří k riskantním produkcím. A v New Yorku, kde je početná italská komunita, už vůbec ne. Patří spíše do kategorie kassastücků. Proč bylo koncertní provedení odřeknuto, nevím. Snad právě proto, že se hraje v Met tak často, Plácido Domingo vystupuje v NY až příliš pravidelně, a prodej lístků vázl. Samozřejmě, nemělo by se to stát, ale moc dobrý příklad se pisatel zrovna nevybral. Mimochodem, HD… Číst vice »