Don Quijote v Plzni jako přehlídka precizních tanečních výkonů

  1. 1
  2. 2

Režie a choreografie vychází z klasického originálu, takže hlavní známá taneční čísla zůstala zachována. Inscenátoři se však příliš soustředili na jednotlivé výstupy, takže precizně provedená taneční čísla stála vlastně jaksi sama o sobě, byla vedle sebe, nikoliv spolu. Celku by slušela jejich větší provázanost, v choreografii pak důraz na spontánnost až živelnost sborových scén, které takto působily někdy příliš akademicky. Komediální bezprostřednost Sancho Panzy či Camacha nestačí. Zajímavě koncipovaná byla scéna Dona Quijota proplétajícího se při hledání Kitri mezi vířícími lopatkami větrného mlýna zavěšenými nad jevištěm. Ale komplexní vyznění jeho úlohy v celém příběhu by bylo zřetelnější při ještě důslednějším režijním začlenění postavy do celku. Quijotův apel a odchod ze scény v samém závěru zaniká. Na jevišti si ho vlastně už nikdo pořádně nevšímá a jeho rozloučení ve výšinách úzkého ochozu je nezřetelné. Navíc pozornost diváků přitáhne místo Quijotova odchodu nelogická eskapáda Camacha s Květinářkami a žlutým deštníkem.

Divadlo J. K. Tyla – Don Quijote (Justin Rimke, foto Martina Root, 2021)

Hraje se s jednou přestávkou, během druhé poloviny dvě a čtvrt hodiny trvajícího představení zůstávají diváci při krátkých pauzách v setmělém hledišti. Jednu z těchto pauz přeruší bez jakékoliv návaznosti na dění orchestrální číslo. Tyto zbytečné a neúměrně dlouhé časové prostoje jsou jistě dány náročností převleků, neboť scénografie je po celou dobu představení prakticky neměnná.

Scéna Daniela Dvořáka je puritánsky strohou stylizací vysokých bílých stěn s náznaky podloubí, oken a s ochozem, na nějž vede ryze současné úzké točité a bílé kovové schodiště průmyslového charakteru. Sterilnost této scény rozhodně nevytváří atmosféru slunného rozjásaného Španělska ani snílkovství Dona Quijota. Svou sevřeností navozuje především pocit stísněnosti, který nemizí ani při několika výstupech, v nichž se zadní horizont částečně otvírá. Lopatky větrného mlýna zavěšené nad jevištěm celkový dojem nezmění. Absence přírodních scenérií byla velmi citelná především při snové scéně Quijotově, tím spíše, že dryády, které se mu zjevují ve snu, jsou podle řecké mytologie lesní nymfy, polobohyně či bohyně. Světelný design pracuje s velmi ostrými barvami, příšeří bylo zbytečně mnoho a dým spíše rušil.

Divadlo J. K. Tyla – Don Quijote (Andronika Tarkošová, foto Martina Root, 2021)

Od bílé scény se měly zřejmě odrážet pestré kostýmy Dany Haklové. Ale jejich dobový styl není s takto koncipovanou moderní scénou v souladu. Navíc jsou, byť v převážné většině španělského charakteru, samy o sobě nesourodé. Na scéně se míchají španělské kanýry a éterický tyl, pastelové barvy (Květinářky) s ostrými a až nevkusně křiklavými (např. brčálově zelení toreadorové s růžovými punčochami), dryády mají kratičké pevné sukýnky pošité svítícími žárovičkami jako o pouti. Don Quijote je zjevně dobře situovaný, snad jen trochu výstřední muž v efektním lesklém obleku, Sancho Panza postrádá vyjma klobouku jakoukoliv zřetelnou charakteristiku, a tak opticky splývá s venkovany.

Za úspěchem, který měla inscenace u premiérového publika, stojí především výborné taneční výkony. Don Quijote má díky nim v sobě potřebnou energii, a rovněž komediálnost, která je zvláště v dnešní době vítaným odlehčením. Je především přehlídkou precizních tanečních výkonů, které si ovace zaslouží vrchovatou měrou.

Don Quijote
Úprava libreta a režie: Jiří Pokorný
Choreografie: Jiří Pokorný, Nelly Danko
Hudba:
Ludwig Minkus
Hudební aranžmá: John Lanchbery
Hudební nastudování: Norbert Baxa
Dirigent: Josef Kurfiřt, Norbert Baxa
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Dana Haklová
Světelný design:
Jakub Sloup
Asistent choreografie: Zuzana Hradilová, Markéta Pospíšilová
Asistent režie: Miroslav Hradil
Inspice:
Petr Šmaus
Světelný design: Antonín Pfleger
Premiéra: 13. 11. 2021, DJKT – Velké divadlo

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments