Dosavadní vrchol plzeňské operní sezony: Verdiho Macbeth

  1. 1
  2. 2

Klečka byl na premiéře výrazně v popředí inscenace průbojným a pružným fondem. Pěvec zvučného, voluminózního fondu s pevným hlasovým rozsahem na sebe upozornil v Jihočeském divadle pěknými kreacemi rolí Amonasra a Tonia. Přece jen to ale nejsou celovečerní typy rolí typu Macbetha, na němž doslova stojí tíha celého představení. Premiérový večer se stal velkým úspěchem příjemně muzikálního a jevištně tvárného barytonisty. Jeho interpretaci šlechtí nejen průrazný barytonový fond s pěkně krytými výškami v plném forte, ale i v mezza voce, nýbrž i rovnováha, s jakou herecky staví vývoj postavy. Bez dnes tak častého přehrávání působí Klečkův Macbeth pozitivně vyváženým, pravdivým, proto i přesvědčivým, jevištním výrazem. Po velké árii Pietà, rispetto, amore sklidil Pavel Klečka na Plzeň nezvykle dlouhý, avšak zcela zasloužený aplaus publika, kdy dlouho nemohl pohotový dirigent Jiří Štrunc dát avízo orchestru k pokračování hudby. Několikrát měl již ruce v pozici dirigentské přípravy, leč co platno, publikum prostě trvalo na svém.

V roli Lady Macbeth imponovala temperamentní maďarská sopranistka Csilla Boross pohyblivostí a barvitostí objemného a nosného sopránového fondu mladodramatického charakteru. Zaujala příjemnou jistotou koncentrovaně tvořených vysokých poloh partu a výrazovým prožitkem rozsahově obtížné role.

Giuseppe Verdi: Macbeth - Pavel Klečka (Macbeth), Csilla Boross (Lady Macbeth) - DJKT Plzeň 2016 (foto Pavel Křivánek)
Giuseppe Verdi: Macbeth – Pavel Klečka (Macbeth), Csilla Boross (Lady Macbeth) – DJKT Plzeň 2016 (foto Pavel Křivánek)

Role Macduffa nepatří u Verdiho k velkým, jejím pěveckým klíčem je vedle ansámblů zejména krásná árie s recitativem ve čtvrtém dějství v Adagiu – Ah, la paterna mano. Italský tenorista Paolo Lardizzone ji vystavěl v plynulé kantiléně svého barevného, znělého spinto tenoru obdivuhodně stylově, s plně a zároveň lehce tvořenými suverénními výškami (závěrové hes ve frázi „possa a colui le braccia“ zaznělo v prostoru auditoria skvěle, však následně vyvolalo bouři potlesku). Paolo Lardizzone je šťastným objevem vedení plzeňské opery, což se prokázalo již několikrát (je navíc čerstvým držitelem Ceny Thálie na jihu Čech za roli Radama v Aidě – recenzi jsme přinesli zde). Basový part Banca svěřili inscenátoři Františku Zahradníčkovi. Zaujme ihned od svého vstupu nosným charakterem pozoruhodně voluminózního, zrnitého basového fondu pěvce, který zejména ve vyšších polohách partu vyzrává k osobitému pěveckému projevu.

V menších rolích premiérového večera na sebe upozornil jevištně Tomáš Kořínek jako Malcolm, Lékaře ztvárnil zkušený Pavel Horáček, Dvorní dámu Lady Macbeth Radka Sehnoutková.

Verdiho Macbeth přeje sborům, představuje nejen smíšený sbor, ale rovněž jeho složky v podobě výrazných hudebních ploch pro ženský a mužský sbor. Sbor plzeňské opery, nastudovaný sbormistrem Zdeňkem Vimrem, předvedl hlasově kompaktní, vyrovnaný výkon. V této divadelní sezoně – dle mého pocitu a pozorování – nejsoustředěnější ve vnitřní harmonii, kompaktní, vyrovnaný. Ve fortových vrcholech obdivuhodně nosný na svůj počet pěvců v prostoru. Zřejmě není ve sboru přítomna žádná „vata“, jak říkáváme rádi ve sborovém světě. Navíc jevištně velmi tvárný, ve sboru čarodějnic imponující, také v pružném, přirozeně jevištně působícím pohybu.

Giuseppe Verdi: Macbeth - Sbor opery DJKT Plzeň (Čarodějnice) - DJKT Plzeň 2016 (foto Pavel Křivánek)
Giuseppe Verdi: Macbeth – Sbor opery DJKT Plzeň (Čarodějnice) – DJKT Plzeň 2016 (foto Pavel Křivánek)

Premiéru Macbetha neváhám označit v této divadelní sezoně za globálním pohledem vzato nejpřesvědčivější kumštýřský počin plzeňské opery. Po představení jsem slyšel i srovnávání operních fandů – jezdících pilně za operou i do zahraničí – se soudobou pražskou inscenací. Plzeňská v jejich srovnání dosti jednoznačně vyhrávala. Neviděl jsem ji, ani se moc nedivím, ale hlas lidu – hlas boží. Proto zaznamenávám. Navíc tito lidé, často diskofilové, mají značné nároky při dnešní snadné dostupnosti inscenací globalizovaného světa. Regionální scény? Neexistují. Vše je dnes propojeno, Praha není tak dominantní, jako bývala v minulosti. Pěvce z Prahy vidím dnes na krajských scénách stále a dokola. Na novou inscenaci Macbetha do Plzně se vyplatí zajet, ovšem v úvodu zmiňované tolikeré obsazení hlavních rolí bude třeba ve výběru patrně zvažovat. 22. dubna se má dle mého „špionážního“ průzkumu v roli Lady Macbeth představit Katarína Jorda Kramolišová. Mám zaznamenáno v kalendáři, poskytuji tak jeden z možných brzkých tipů repríz.


Hodnocení autora recenze: 90%

Giuseppe Verdi:
Macbeth
Hudební nastudování: Jiří Štrunc
Dirigent: Jiří Štrunc (alt. Norbert Baxa / Marek Šedivý)
Režie: Martin Otava
Scéna: Ján Zavarský
Kostýmy: Aleš Valášek
Sbormistr: Zdeněk Vimr
Dramaturgie: Zbyněk Brabec
Orchestr a sbor Divadla J. K. Tyla Plzeň
Premiéra 2. dubna 2016 Velké divadlo Plzeň

Macbeth – Pavel Klečka (alt. Martin Bárta / Vladimír Chmelo)
Banquo – František Zahradníček (alt. Jevhen Šokalo)
Lady Macbeth – Csilla Boross (alt. Ivana Veberová / Ivana Šaková / Katarína Jorda Kramolišová)
Dvorní dáma Lady Macbeth – Radka Sehnoutková (alt. Ivana Šaková)
Macduff – Paolo Lardizzone (alt. Tomáš Černý)
Malcom – Tomáš Kořínek (alt. Michal Bragagnolo)
Král Duncan – Pavel Feiferlík
Lékař – Pavel Horáček (alt. Dalibor Tolaš)

www.djkt.eu

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Macbeth (DJKT Plzeň)

[yasr_visitor_votes postid="206535" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments