Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Dosud nejkompletnější nahrávka Smetanova klavírního díla: Jitka Čechová má hotovo
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Zprávy

Dosud nejkompletnější nahrávka Smetanova klavírního díla: Jitka Čechová má hotovo

ČTK
Publikováno 28/02/2015
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Přední česká klavíristka Jitka Čechová dnes v Muzeu Bedřicha Smetany v Praze představila dosud nejkompletnější nahrávku skladatelova klavírního díla. Sedmidílný komplet vycházel v nakladatelství Supraphon postupně od roku 2005. Z českých interpretů podobný soubor doposud nahráli pouze Věra Řepková, Jan Novotný a Ivan Klánský. Sérii nahrávek završila Čechová vydáním posledního dílu na konci loňského roku. Na sedmém dvojCD oproti svým předchůdcům nabízí poprvé také Smetanovy rané skladby z let 1845 až 1846.„Tvorba z tohoto období zahrnuje Smetanovo dvouleté studium v Prokšově hudebním ústavu, kde se snažil poprvé ve svém životě ve dvaceti letech profesně vzdělat. V té době komponoval ve všech možných formách a stylech,“ řekla Čechová. Nahrávka přináší Smetanovy pokusy o rondové skladby, fugy i mnohohlasé skladby.

Tehdy vznikla i Sonáta g moll. „V této tónině, g moll, psal Smetana v údobích, kdy mu nebylo zrovna do tance. Předjímá dramatičnost, kterou později užívá ve svých dílech,“ podotkla Čechová, která bývá často nazývána první dámou českého klavíru. Hudební kritici vyzdvihují její emocionální nasazení, techniku a temperament. „Komponování je převážně mužskou záležitostí a myslím, že ženský pohled do tohoto světa může znamenat zajímavý interpretační posun,“ uvedla před časem.

První skladby milovaného Smetany si uměla přehrát už v devíti letech. Smetana je podle ní často obtížně hratelný, takže možná jeho hudba někdy umělce odrazuje. „Za stejnou dobu, co se nacvičuje Smetana, se lze naučit množství jiných děl,“ podotkla Čechová.

Na Pražské konzervatoři studovala u Jana Novotného a na pražské HAMU u profesora Petera Toperczera. Během zahraničních stáží u Eugena Indjice v Paříži a Vitaliho Berzona ve Freiburgu ji významně ovlivnila ruská klavírní škola. Jako sólistka vystupuje Čechová na velkých hudebních scénách Evropy i v zámoří, kde často spolupracuje s velkými orchestry. Komorní hudbě se věnuje jako členka Smetanova tria.

Jitka Čechová v sobotu vystoupí jako mimořádný host na matiné věnovaném Bedřichu Smetanovi, kterým si Národní divadlo připomene v Praze 191. výročí jeho narození připadající na 2. března.

Foto archiv

TémataBedřich SmetanaJitka Čechová (1971)
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Britská hudba, FOK a Jiří Bárta
Další článek Řím: Jonas Kaufmann jako Radames
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up