Dům Bernardy Alby: Slavné Lorcovo drama v tanečním pojetí DJKT

Soubor baletu DJKT představí 12. ledna 2019 v komorním prostředí Malé scény DJKT premiéru Lorcova silného příběhu o touze po lásce a svobodě Dům Bernardy Alby. Jednu z nejpůsobivějších her španělského divadla určenou pro sedm žen a jednoho muže převedla do taneční podoby německá choreografka Anna Vita, která během své taneční kariéry pracovala s takovými významnými choreografy jako Hans van Manen, John Neumeier, Mats Ek, Youri Vámos a další.
Dům Bernardy Alby, DJKT 2019 (foto Martina Root)

Děj baletu diváky zavede do domu na španělském venkově, kde žije 5 dcer se svou despotickou matkou Bernardou a jejich služkou. Bernarda po smrti svého manžela pečlivě hlídá své dcery, které zoufale touží po lásce a mužském obětí, a jejich domov prostupně s hrdostí a pokrytectvím přeměňuje v celu. Bernarda, která je přesvědčená, že životy svých dcer drží pevně v rukou, je slepá k signálům probouzející se touhy po svobodě a nedbá varování životem ostřílené služky Poncie před blížící se tragédií, kterou již nepůjde napravit.

Reklama

„Matka Bernarda, která nelítostně prosazuje tradiční řád a morálku, a probouzející touhy dcer – to jsou hlavní motivy, které jsem se snažila vyzdvihnout. Pro intenzivní koncentraci na půdě Malé scény jsme spolu se scénografkou a kostýmní návrhářkou Sandrou Dehler vytvořily čistý styl pro vyzdvižení emocionálních pohnutek a herecké vytříbenosti,“ komentuje práci na připravovaném baletu choreografka Anna Vita, jež pro svůj balet využívá především hudbu současných polských skladatelů, a dodává: „Vnitřně jsem dlouhodobě spjatá s polským skladatelem Pendereckim. I další dva polští skladatelé Lutosławski a Górecki jsou mému vnímání velmi blízcí a inspirativní právě pro drama Bernardy Alby. Další zdroje jsem vyhledala, aby byly též v harmonii se španělskou krajinou a dobou.“

Dům Bernardy Alby, DJKT 2019 (foto Martina Root)

Hlavním představitelkám nabízí Dům Bernardy Alby mimořádnou příležitost využít svůj herecký potenciál. Do titulní role byla obsazena, v alternaci s Lýdií Švojgerovou, bývalá sólistka baletu Národního divadla, nyní baletní mistryně, Nelly Danko, jejíž kariéru vždy provázely silné a odhodlané ženy jako Carmen či Lady Macbeth. „Celý život ráda tančím dramatické role, ve kterých mohu prožít příběhy velkých osobností dějin nebo literatury. Nabídka Bernardy byla pro mě milé překvapení, ten příběh je v našich zemích poměrně známý a je to velká výzva, ačkoliv je Lorcův syžet drsný,“ komentuje své obsazení do baletu Nelly Danko. Šéf baletu Jiří Pokorný dodává: „Nelly Danko je svou osobností a silným charisma skvělým protipólem mladých tanečnic. Herecké mistrovství, síla ženského elementu a interních výpovědí každé tanečnice je dominantou v našem novém baletu. Plzeňské publikum zažilo Bernardu Albu před více než třiceti lety v činohře a nyní jsme rádi, že nabídneme baletní titul, který uvedeme v našem divadle poprvé.“ Soubor baletu se po pěti letech vrací k tomuto španělskému dramatikovi, v roce 2013 byla na scéně Komorního divadla uvedená Krvavá svatba v choreografii Aleny Peškové.

Dům Bernardy Alby, DJKT 2019 (foto Martina Root)

Choreografka Anna Vita vystudovala významnou baletní školu John Cranko Schule ve Stuttgartu, jako sólová tanečnice byla angažovaná ve Státním divadle v Saarbrücken, divadle v Dortmundu, v Bonnské opeře, divadle v Baselu a v Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu / Duisburgu v této době ztvárnila mnoho rolí a ve své baletní kariéře se setkala s více než šedesáti baletními stylově různorodými inscenacemi, a to jak velkými klasickými tituly, tak světovým moderním repertoárem. V letech 2004–2018 působila v Mainfranken Theater v německém Würzburgu jako šéfka baletu, kde nastudovala přes třicet inscenací, převážně dějových baletů. Jako hostující choreografka byla zvaná například do Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu / Duisburgu, do Opery v Halle nebo do Státní opery v Ankaře. Anna Vita je nositelkou kulturní ceny Rotary, Divadelní ceny města Würzburg a držitelkou medaile Juliuse von Soden.

Federico García Lorca se narodil roku 1898 ve Španělsku, studoval filozofii, literaturu a práva. K jeho dramatickým vrcholům patří Mariana Pinedová, krátké hry Publikum či Neprovdaná paní Rosita neboli Mluva květů a dramata Krvavá svatba, Yerma a Dům Bernardy Alby. Bohužel ještě téhož roku, kdy vznikl Dům Bernardy Alby, byl Federico García Lorca zastřelen.

Vstupenky můžete zakoupit v pokladně předprodeje Smetanovy sady 16, 301 00 Plzeň, on-line na webových stránkách djkt.eu nebo v síti Plzeňská vstupenka.

 

Dům Bernardy Alby

Tvůrci a obsazení:

Libreto, choreografie, režie   Anna Vita

Hudba Krzysztof Penderecki, Andrzej Panufnik, Pēteris Vasks, Gabriel Fauré, Isaac Albéniz, Adolf Busch, Witold Lutosławski

Scéna a kostýmy Sandra Dehler

 

Bernarda: Nelly Danko / Lýdie Švojgerová

La Poncia: Jarmila Hruškociová / Miho Ogimoto / Lýdie Švojgerová

Augustias: Abigail Baker / Sara Aurora Antikainen

Magdalena: Carolina Cortesi / Kristina Kodedová

Amélia: Andronika Tarkošová / Afroditi Vasilakopoulou / Natálie Paulasová

Martirio: Kristýna Miškolciová / Gaia Ponzio

Adéla: Mami Hagihara / Anna Srncová

Pepe: Karel Audy / Justin Rimke / Gaëtan Pires

 

Premiéra 12. ledna 2019 na Malé scéně DJKT
Nejbližší reprízy 15. ledna a 7. března 2019

Reklama

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na