Dva vzácní hosté s Českou filharmonií

Zápisník Jindřicha Bálka (76) 

Aktualizováno  

Vzácnými hosty České filharmonie tento týden byli dirigent David Zinman a houslistka Julia Fischer. A program? Dvořák, Beethoven a Martinů. Na první pohled to byla jarní sestava s předehrou V přírodě a Pastorální symfonií. Ale jinak to byl především portrét dvou pozoruhodných uměleckých osobností.David Zinman hostuje vystupoval před lety na Pražském jaru s Tonhalle Curych, ale jinak je to velmi vzácný host… A člověk by netipoval, že je mu už devětasedmdesát let. Poznalo se to nakonec jen tím, že se při dirigování se opíral o židli a v druhé polovině seděl. Je malé postavy, ale má neobyčejně dlouhé ruce i dlouhou taktovku. A patřičně vůdčí dirigentské gesto. Zejména u Beethovena si prosadil ryze své pojetí a zvukový ideál, který po celou dobu přesně dodržel.Julia Fischer sáhla po Houslovém koncertu č. 2  Bohuslava Martinů. Ale jinak jsme ji slyšeli v posledních letech víckrát, i v Dvořákovi, kterého skvěle nahrála právě s Zinmanem. Mnohem lépe, než slavná Anne Sophie Mutter s Manfredem Honeckem. A jinak sólově vystupovala jak na Pražském jaru, tak v sezóně Komorního spolku, odkud mám nejvýrazněji zapsán její recitál s Bachovými skladbami pro sólové housle. Přes svůj mladý věk ho hrála naprosto zralým způsobem, bez jakéhokoli vnějšího efektu a v plném soustředění.Mám také ve zvláštní oblibě její nahrávku Sukovy Fantazie, které je vedla historického snímku s Josefem Sukem vzorová a ve světovém měřítku jedinečná. Jinak připomeňme, že matka Julie Fischer je původně Slovenka, která emigrovala do Německa a před tím studovala v Praze. Dostala se tedy k tomuto repertoáru naprosto přirozenou cestou a má ho neobyčejně ráda.Sám bych ji rád slyšel v jakémkoli repertoáru. Naši pořadatelé z pochopitelných důvodů sahají po českém repertoáru a ona to vítá, protože Martinů, jak sama při poslední návštěvě řekla, od ní chtějí málokde. A nabídla skutečně nádherné provedení: je to koncert z časů 2. světové války a jakoby to bylo v podtextu všech kantilén slyšet. Bolest, vážnost, naléhavost, vzpomínky na domov. Technicky bylo všechno na svém místě a v dokonalém plném zvuku. Fischer má vysloveně talent na česká či slovanský repertoár, díky nosnému a plnému tónu, se kterým vkusně a výrazově neobyčejně zajímavě pracuje. Byl to velmi vážný Martinů, kde se jen občas zaleskla virtuózní ozdoba. Přál bych si, aby houslistka, když už má takový vztah k Praze, tady mohla předvést celý svůj repertoár a ne jen českou hudbu. A ne proto, že by se ta česká nelíbila, ale abychom tu slyšeli jejího Bacha, Mozarta , Beethovena…A jak to bylo s orchestrálními čísly? Jednalo se o dvě svým způsobem podobné, ale také kontrastní skladby.U Dvořáka se dirigent držel velkého zvuku, který má Česká filharmonie a jen určil o něco rychlejší tempa a méně rozezpívané pojetí. Beethoven byl ale od prvního taktu v jeho režii. Charakterizovala ho vylehčenost zvuku, uměřenost v dynamice, rychlé tempo a komornější obsazení. Byl to klasicistní Beethoven, kterého známe v plné zvukové dokonalosti od dirigentů, jako jsou Abbado a Gardiner – a který je opakem Karajana nebo Bernsteina. Česká filharmonie nabízí takové pojetí málokdy. Nicméně pozoruhodné bylo, že celý ansámbl dirigenta poslouchal a nechal ho udělat právě jeho pojetí opravdu důsledně. Tempa byla zejména ve třetí větě rychlá až příliš a hraničila s karikaturou, bylo to ale velmi živé a hravé pojetí. Podařilo se mu prokreslit všechny hlasy smyčcových skupin, a nikde nekrýt sóla dechových nástrojů, která tu jsou obzvlášť důležitá. Velmi se dařilo zejména flétnistce, ale i prvnímu hoboji či klarinetu. Sám mám raději barvitější a slavnostnější Pastorální ve větším symfonickém zvuku – ale všechna čest. Hostující dirigent s takto vyhraněným názorem byl přijat přátelsky a s patřičnou uměleckou poctivostí.



Autor je redaktorem Českého rozhlasu-Vltava
Foto Petra Hajská

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na