Dvě jubilea v Janáčkově opeře

  1. 1
  2. 2
  3. 3

V roce 1967 odchází do důchodu jeho někdejší vzor Vlastimil Šíma. A Jan Hladík se v mnohém stává jeho přirozeným nástupcem, ačkoli byli zcela odlišně fyzicky disponováni. Robustního jadrného Vlastimila Šímu střídá v jeho parádních rolích útlý a stále mladistvě vyhlížející Jan Hladík, ale společný je jim styl jejich pěveckého i hereckého projevu, jejich schopnost dokonalé pěvecké a herecké syntézy a vynikající smysl pro komediálnost.

Připomeňme si nejdříve jeho skvělé komediální kreace jako byl doktor Bartolo v Lazebníkovi sevillském, purkrabí v Dvořákově Jakobínu, Marbuel v Čertu a Káče, Kecal v Prodané nevěstě, Geronimo v Cimarosově Tajném manželství, Mendoza v Prokofjevově Zásnubách v klášteře, van Bett v Lortzinogvě Caru a tesaři či kramář Anzoletto v opeře Náměstíčko Ernana Wolfa-Ferrariho na goldoniovský námět.Řadu různorodých úkolů přinesl a přináší Janu Hladíkovi smetanovský repertoár – v Branibořích v Čechách byl Wolframem i Oldřichem Rokycanským, v Prodané nevěstě hrál vedle Kecala také Indiána a sedláka Míchu. V této roli se s ním můžeme setkat na scéně Janáčkovy opery dodnes. V několika inscenacích Dalibora byl Budivojem, v Hubičce pašířem Matoušem, v Tajemství vystřídal Mistra zednického s Bonifácem a ve významně Noskově a Schormově inscenaci Čertovy stěny hrál a zpíval mnicha Beneše.

Ve Dvořákově Rusalce se s Janem Hladíkem setkali diváci v roli Vodníka, v Armidě v postavě Bohumíra z Bouillonu. Výrazně se Jan Hladík uplatňuje v operách Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů, které jsou mu vzhledem k jeho naturelu velmi blízké. V Její pastorkyni přebírá po Vlastimilu Šímovi roli Stárka, z dalších rolí si připomeňme Kuligina a Dikoje v Káti Kabanové, Malého vězně v opeře Z mrtvého domu, ve Věci Makropulos úspěšně ztvárnil role Strojníka i doktora Kolenatého a v Příhodách lišky Bystroušky dokonce všechny tři basbarytonové role – Revírníka, Faráře a Haraštu.

Z postav v operách Bohuslava Martinů jmenujme především kněze Fotise v Řeckých pašijích, Markýze di Forlimpopoli v Mirandolině, Minotaura v Ariadně, chmelaře Bedroně ve Veselohře na mostě či Stěpaniče v opeře Čím žijí lidé.

Svou schopnost výtečně ztvárnit vysoce náročné úkoly, jež přináší soudobá operní tvorba, dokonale prokázal v postavě Krotitele zvířat v československé premiéře opery Albana Berga Lulu, která se pod taktovkou Václava Noska a v režii Milana Páska konala 28. ledna 1972. Bravurně se rovněž vypořádal s mimořádnými nástrahami, které mu nabídla role J. P. Sartra v operní novince Petra Kofroně Mai 68.

Významné místo má na předlouhém seznamu úspěšných Hladíkových rolí tvorba Mozartova. Vedle již zmíněného Figara to byl zejména Leporello v Donu Giovannim, Don Alfonso v Cosi fan tutte a především Papageno v Kouzelné flétně, jehož kritika ohodnotila jako „přímo ideálního představitele této role“, který je „tmelem celého představení“.Alespoň stručně se ještě zmiňme o dalších Hladíkových výrazných postavách nejrůznějšího typu, vždy ale vykreslených s typickou precizností pěveckého i hereckého výrazu – Varlaam v Musorgského Borisi Godunovovi a Varsonofjev v Chovanštně téhož autora. Z italského repertoáru to byli například markýz di Calatrava či Padre Guardian v Síle osudu, Pietro v Simonu Boccanegrovi, Král v Aidě, Collin v Pucciniho Bohémě. Ve francouzských operách to byl mimo jiné Zuniga v Bizetově Carmen, Nurabad v Lovcích perel téhož autora anebo Abimelech v Sainz-Saënsově Samsonovi a Dalile, v operách německých Daland ve Wagnerově Bludném Holanďanu, Vít Pogner v Mistrech pěvcích norimberských anebo Fernando v Beethovenově Fideliu.

Po absolutoriu školy nadále po léta pilně spolupracoval s Komorní operou JAMU. Za všechny postavy, které tam vytvořil, jmenujme alespoň jeho parádní roli, doktora Bartola v Rossiniho Lazebníku sevillském, kde se mohl blýsknout všemi kvalitami svého projevu, přesnou pěveckou i hereckou charakteristikou role.

JAMU se na léta stala jeho druhým uměleckým domovem, v němž se jako pedagog významně podílel na výchově mladých adeptů operního umění.

Významná je rovněž jeho činnost koncertní, především spolupráce s brněnskou a zlínskou filharmonií.

Popřejme Janu Hladíkovi do dalších let hodně pevného zdraví, elánu, energie a úspěch ve veškeré jeho činnosti.

***
Stejného dne si připomínáme nedožité devadesáté narozeniny jedné z nejvýznamnějších sólistek Janáčkovy opery druhé poloviny minulého století, paní Cecilie Strádalové.

Cecílie Strádalová se narodila 3. listopadu 1923 v Ostravě. Vyrůstala v divadelním a hudebním prostředí, její otec byl flétnistou operního orchestru olomouckého divadla. Od dětství tíhla ke zpěvu a k divadlu. Jejího talentu a zaujetí si povšimla tehdejší první dáma olomouckého operního souboru, pozdější čelní představitelka rolí heroin na pražském Národním divadle Ludmila Červinková a začala Cecilii Strádalovou učit. V roce 1942 Strádalová poprvé zpívala v rozhlasovém studiu a téhož roku se stala posluchačkou pěveckého oddělení brněnské konzervatoře, kde její pedagožkou byla profesorka Hana Pírková. Po uzavření konzervatoře byla poslána na práci do Německa. Za pomoci svého otce se jí ale podařilo dostat do sboru olomoucké opery, kde zpívá i menší sólové role jako například Esmeraldu v Prodané nevěstě a Komornou v Dvořákově opeře Čert a Káča.

V prosinci 1944 zemřela její profesorka Hana Pírková. Cecilie Strádalová nechtěla měnit pedagoga. Na pozvání ředitele brněnského divadla Oty Zítka hostovala v Janáčkově opeře. Vystoupila v roli, kterou poté zpívala mnohokrát v několika různých inscenacích, v hlavní ženské postavě Gildy ve Verdiho Rigolettu. V roli zaujme svým perfektním pěveckým a hereckým projevem, jistotou a lehkostí, s jakou zvládá všechna úskalí této obtížné partie a následuje okamžitá nabídka k angažmá.

První rolí, kterou Cecilie Strádalová nastudovala už jako členka Janáčkovy opery, byla Violetta ve Verdiho La traviatě. A v rychlém sledu následovaly další čelní sopránové partie – Karolina ve Smetanových Dvou vdovách, Zuzanka v Mozartově Figarově svatbě a Musetta v Pucciniho Bohémě. Zpívala také Slavíka a Královnu noci v baletní inscenaci O růži.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na