Dvořákova Praha představí dva prestižní evropské orchestry

V programu Dvořákovy Prahy mají každoročně své pevné místo přední světové orchestry a dirigenti zvučných jmen. Hned na začátku příštího týdne 11. září vystoupí v Rudolfinu oceňovaný Gustav Mahler Jugendorchester, který spojuje nejlepší mladé hráče z celé Evropy. V jeho čele stane renomovaný dirigent Ingo Metzmacher a pod jeho vedením zazní Dvořákova koncertní předehra V přírodě, baletní suity Podivuhodný mandarín od Bély Bartóka a Daphnis a Chloé Maurice Ravela. Sólistou večera je přední francouzský klavírista Jean-Yves Thibaudet, vyhledávaný specialista na hudbu 20. století, v jehož podání návštěvníci uslyší Gershwinův Klavírní koncert F dur. O den později v úterý 12. září se v Praze poprvé představí Tomáš Netopil v čele “svých” Essenských filharmoniků. Program propojující německou preciznost se slovanskou vřelostí nabídne díla Johannese Brahmse – Akademická slavnostní předehra, Antonína Dvořáka – Symfonické variace či Richarda Strausse – suita z opery Růžový kavalír. Vrcholem večera bude Koncert pro smyčcové kvarteto a orchestr Bohuslava Martinů, kdy se k Essener Philharmoniker a jejich šéfdirigentovi Tomáši Netopilovi přidá Pavel Haas Quartet.

Dvořákově Praze tradičně náleží zahájení koncertní sezony. Letos mezi 7. až 23. září nabídne věhlasná hudební tělesa i renomované sólisty. V průběhu festivalových týdnů bude Tomáš Netopil řídit vedle domovské Essenské filharmonie i Vídeňské symfoniky při závěrečném Te Deum. V pozici kurátora úspěšné komorní řady se představí Radek Baborák. Nepřehlédnutelnou dominantou programu je rozsáhlá Dvořák Collection, která postupně uvede všechna duchovní díla kantátová a oratorní. Stabat Mater, Requiem, Te Deum, ale i další známé či méně známé skladby zazní v mimořádném obsazení. Vystoupí i další operní pěvci, které spojují významné světové operní scény: Ailyn Pérez, Simona Šaturová, Christianne Stotijn, Michael Spyres, Jan Martiník či Adam Plachetka. O své umění se podělí brilantní sólisté Jean-Guihen Queyras či Ivan Klánský. Představí se i mladí a úspěšní čeští hudebníci a pěvci Petr Nekoranec, Olga Šroubková, Kateřina Javůrková a Pavel Svoboda.

Gustav Mahler Jugendorchester vznikl roku 1986 z popudu proslulého dirigenta Claudia Abbada s cílem spojit mladé hudebníky z Rakouska, Maďarska a tehdejšího Československa, a prolomit tak tehdejší politické hranice tzv. východního bloku. Od roku 1992 se pak orchestr otevřel mladým hudebníkům do 26 let ze všech zemí Evropy a je jedinečným odrazovým můstkem mnoha instrumentalistů. Renomovaný německý dirigent Ingo Metzmacher patří k předním propagátorům symfonické a operní hudby 20. století. Od roku 1997 zastával post generálního hudebního ředitele Hamburské státní opery, kde během osmi let svého působení realizoval hudební nastudování řady vysoce ceněných operních inscenací. Jeho unikátní kariéru zdobí spolupráce s mnoha dalšími operními domy a orchestry, jako jsou Royal Opera House Covent Garden, Curyšská opera, Teatro Real v Madridu, milánská La Scala, Pařížská opera nebo Berlínská a Vídeňská státní opera. Stál na stupínku před Berlínskými a Vídeňskými filharmoniky. Jedním z Metzmacherových nejoblíbenějších autorů, o němž tvrdí, že změnil zcela operní pravidla, je náš Leoš Janáček.

Essenská filharmonie patří k nejstarším německým orchestrům. Byla založena roku 1899 a brzy se stala vyhledávaným a respektovaným tělesem. Hrála například za řízení Gustava Mahlera světovou premiéru jeho Šesté symfonie. Za více než sto let své existence si získala vynikající renomé – hudební kritici tělesu opakovaně udělují titul německého „orchestru roku“ a na jejím dirigentském stupínku se vystřídala řada špičkových dirigentských osobností od Otto Klemperera přes Bernarda Haitinka až po Krzysztofa Pendereckého. Její současný šéfdirigent Tomáš Netopil patří mezi nejúspěšnější české dirigenty na mezinárodní hudební scéně. Kromě postu hudebního ředitele opery a filharmonie v Essenu spolupracuje s mnoha renomovanými orchestry, jako je např. Staatskapelle Dresden či London Philharmonic Orchestra, hostuje v proslulé Semperově opeře v Drážďanech a opakovaně vystoupil na Salcburském festivalu. V uplynulých dvou sezónách se úspěšně představil ve Vídeňské státní opeře s Janáčkovými Příhodami lišky Bystroušky, Dvořákovou Rusalkou a Mozartovou operou Così fan tutte.

Související články