Dvořákův Alfred na jedničku

Ve středu 17. září se ve Dvořákově síni Rudolfina odehrála zcela výjimečná událost – po téměř osmdesáti letech byla znovu provedena operní prvotina Antonína Dvořáka Alfred. Jednalo se o výborný dramaturgický počin letošního ročníku festivalu Dvořákova Praha a nutno dodat, že ani úroveň provedení nezaostávala.Provedení se ujal Symfonický orchestr Českého rozhlasu, který má na svém kontě již nahrávky méně známých Dvořákových oper, jako je Král a uhlíř, Tvrdé palice, Vanda, Šelma sedlák a Dimitrij. Orchestr vystoupil pod vedením německého dirigenta Heika Mathiase Förstera, který je od počátku současné sezony šéfdirigentem Janáčkovy filharmonie Ostrava. Výkon orchestru byl přesvědčivý a svědčil o pečlivé přípravě na toto provedení.Český filharmonický sbor Brno (sbormistr Petr Fiala) nemusí být nijak představován – jedná o jeden z našich nejlepších smíšených pěveckých sborů v České republice. Sbor byl na tento večer perfektně připraven a jeho výkon byl zcela bezchybný.Jelikož se v opeře vyskytují pouze dvě ženské postavy (hlavní role Alvina a vedlejší Rowena), mezi sólisty panovala mužská převaha. Ferdinand von Bothmer (představitel Haralda, lyrický tenor) podal výborný výkon, stejně jako Tilamnn Unger (představitel Dorseta a Posla), který ale chvílemi Bothmera silou svého hlasu zastiňoval. Také výkon barytonisty Felixe Rumpfa (Alfred) byl také ryze profesionální. Basista Jörg Sabrowski (Gothron) a zejména Peter Mikuláš (Sieward) rovněž zaujali. Mikuláš zejména svým výrazným hlasem a osobitým projevem.Petra Froese (soprán) se musela vypořádat s velmi náročným partem hlavní ženské role Alviny. Ne vždy byl ale její výkon stoprocentní – zejména ve vysokých polohách. Role Alviny je hlasově velmi náročná a komponovaná ve wagnerovském stylu, což vyžaduje větší objem hlasu. Nutno však dodat, že sólistka přistoupila k této roli velmi zodpovědně a dokázala z ní vytěžit maximum.Přes veškerou snahu organizátorů festivalu tuto akci zpropagovat, nebyl sál Rudolfina zcela vyprodaný, dokonce značná část obecenstva o pauze odešla. Čím to bylo zaviněno? Možná běžného posluchače odradilo koncertní provedení opery. Diváci, kteří chodí na koncerty, nemusejí být zároveň milovníky opery a ti, kteří mají zas v oblibě operu, chtějí vidět operu na scéně. Je toto snad obecný problém koncertních uvádění oper? Nebo snad odradila nálepka koncertu jako dramaturgického počinu bez záruk osvědčeného výsledku?Kvalita tohoto díla se na včerejším provedení ukázala jako neoddiskutovatelná. Jedná se sice o dílo, ve kterém se ještě neprojevuje typický Dvořákův hudební jazyk, nicméně je to dílo nesporných kvalit hodné scénického ztvárnění.  Snad se tedy dočkáme jeho brzkého uvedení třeba na scéně Národního divadla.

Hodnocení autorky recenze: 85 %

Dvořákova Praha 2014
Antonín Dvořák:
Alfred
(koncertní provedení)
Dirigent: Heiko Mathias Förster
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Český filharmonický sbor Brno
17. září 2014 Dvořákova síň – Rudolfinum

Harald – Ferdinand von Bothmer
Dorset / Posel – Tilamnn Unger
Alfred – Felix Rumpf
Gothron – Jörg Sabrowski
Sieward – Peter Mikuláš
Alvina – Petra Froese
Rovena – Jarmila Baxová 

www.dvorakovapraha.cz

Foto Martin Divíšek

Hodnocení

Vaše hodnocení - Dvořák: Alfred (Dvořákova Praha 2014)

[Celkem: 3    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
ronniev

Myslím, že publikum v půli odcházelo především proto, že Alfred je opravdu hudba hodně, hodně wagnerovská. Kdo přišel na Dvořáka, dost se divil – myslím, že množina posluchačů Wagnera a Dvořáka se ne vždy protíná. Já mám sama taky mnohem radši “typickou” Dvořákovu hudbu než Wagnera – přiznám bez mučení, že toho snáším jen jako velkou scénickou podívanou (třeba cyklus Ringu nebo Parsifal v ND mě nadchly). Sice jsem o přestávce neodešla a především výkon sboru se mi moc líbil, ale v druhé půlce jsem taky při sledování libreta počítala, kdy už tomu bude konec – to se mi už… Číst vice »

Ctirad

Poslední věta recenzentky je opravdu naivní. Jak může očekávat v Národním divadle provedení Dvořákova Alfréda, když tato scéna, která by měla především uvádět českou operní tvorbu, nehraje jeho daleko kvalitnější opery jako jsou Armida, Dimitrij nebo Šelma sedlák. Když jsou ND zcela ignorováni skladatelé jako Foerster, Novák, Ostrčil a další, když léta chybí v repertoáru ND tak stěžejní dílo české opery, jakým je Smetanův Dalibor! Samozřejmě lze přivítat Fibichův Pád Arkuna, ale nehraje se Šárka, Nevěsta messinská, ani Bouře nebo Hedy. A to nemluvím o dalších vynikajících českých operách, jakými jsou např. Jeremiášovi Bratři Karamazovi.