Emocemi nabitý koncert v podání Roberty Mameli ukončil Letní slavnosti staré hudby
Na úvod koncertu zazněla Vivaldiho Sinfonia, kde hudební soubor Collegium Marianum předvedl příjemnou barvu zvuku, výraznou artikulaci i fortepiana. Druhá věta byla přednesena s grácií, barokní fráze byly provedeny stylově téměř bez vibrata. Melodie se klenuly v prostoru barokního kostela, kde dozvuk napomohl umocnit emoce hudby. Třetí věta se nesla v živém tempu a uzavřela celou skladbu.
Operní tvorba Antonia Vivaldiho byla během staletí zapomenuta a znovunalezena až ve dvacátých letech dvacátého století, kdy národní turínská knihovna (Biblioteca Nazionale Universitaria di Torino) obdržela širokou sbírku Vivaldiho autografů přímo z pozůstalosti skladatele. Obsahovala téměř 450 děl včetně oper. Trvalo dlouho, než se tato díla stala běžným repertoárem operních pěvců.
Árie Alma oppressa da sorte crudele působila dramatičtěji již od své předehry, která byla vášnivě zahraná. Nastoupila zpěvní linka, která byla bohatá na koloratury a vyznačovala se skvělou souhrou sólistky s orchestrem. Vysoké tóny vyzpívávala zpěvačka lehce a její hlas se poslouchal příjemně ve všech polohách.
Veselejší náladu vnesla do sálu Händelova árie v precizním provedení a s napínavými momenty, kdy držený zakulacený vysoký tón zpěvačky visel v prostoru a orchestr se poté znovu přidal do hry.
Během celého koncertu se střídala vokální a instrumentální tvorba, a tak následoval Vivaldiho Koncert pro flétnu a orchestr F dur, kde se zobcové flétny ujala flétnistka Julie Braná, která se svého partu zhostila s elánem. Přechody poloh probíhaly plynule, v bassu continuu převládalo zejména cembalo, které výrazně vnášelo do hudby energii. Ve druhé větě podpořila melodické oblouky výrazná dynamika.
V dalších áriích převládala intimní atmosféra líbezných melodií a vynikající souhra s flétnistkou Janou Semerádovou, kdy flétna často vytvářela zpěvu echo.
Po přestávce následovala Händelova árie inspirovaná přírodou Sweet bird, kde flétna evokovala ptačí zpěv a skladbou se prolínaly sólové flétnové virtuózní mezihry, které ukázaly bezchybnou techniku Jany Semerádové. V sólovém hraní pokračovala i v dalším Vivaldiho koncertu pro flétnu, kde se jako sólistka prosadila lehkou rychlou technikou, citlivě „vyzpívávala“ melodie a s plným nasazením provedla závěrečnou větu.
V předposledním čísle večera zazněla milá Vivaldiho hudba Augeletti garruletti, která se nesla ve vyprávěcím módu a poté závěrečné dílo, které díky svojí rytmičnosti bylo velmi atraktivní. Vivaldiho hudba působila v baroku tak, jak dnes působí hudba popová. Hudební tok vygradoval společnými sekvencemi zpěvu a souboru a diváci odměnili umělce bouřlivým potleskem. Následoval přídavek v podobě velmi zpěvné a dojemné árie, která vyvolala nadšené ovace publika.
Letní slavnosti staré hudby – Canto della Ninfa
4. srpna 2022, 19:30 hodin
Kostel sv. Šimona a Judy v Praze
Program:
Antonio Vivaldi: Sinfonia (L’Olimpiade, RV 725)
Antonio Vivaldi: Alma oppressa da sorte crudele (La fida ninfa, RV 714)
Georg Friedrich Händel: Scherza in mar la navicella (Lotario, HWV 26)
Antonio Vivaldi: Koncert pro flétnu a orchestr F dur „La tempesta di mare“, RV 433
Georg Friedrich Händel: Qui l’augel da pianta in pianta lieto vola (Aci, Galatea e Polifemo, HWV 72)
Georg Friedrich Händel: Musette (Il pastor fido, HWV 8c)
Georg Friedrich Händel: Finte labbra! (Il pastor fido, HWV 8a)
Georg Friedrich Händel: Sweet bird (L’Allegro, il Penseroso, ed il Moderato, HWV 55)
Antonio Vivaldi: Koncert pro flétnu a orchestr D dur „Il gardellino“, RV 428
Antonio Vivaldi: Augelletti garruletti (Il Giustino, RV 717)
Antonio Vivaldi: Siam navi all’onde algenti (L’Olimpiade, RV 725)
Účinkující:
Roberta Mameli – soprán
Jana Semerádová – umělecká vedoucí, příčná flétna
Julie Braná – zobcová flétna, příčná flétna
Collegium Marianum
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]