Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Jan Tomasz Adamus
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Jan Tomasz Adamus

Jan Tomasz Adamus (narozen 16. června 1968) je polský dirigent, varhaník a klávesista specializující se na historické interpretace hudby od renesance po rané romantiky. Patří k předním představitelům autentického hudebního provozu ve střední Evropě a od roku 2008 vede prestižní…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Jan Tomasz Adamus (narozen 16. června 1968) je polský dirigent, varhaník a klávesista specializující se na historické interpretace hudby od renesance po rané romantiky. Patří k předním představitelům autentického hudebního provozu ve střední Evropě a od roku 2008 vede prestižní krakovský soubor Capella Cracoviensis.

Životopis

Adamus vystudoval Hudební akademii v Krakově a pokračoval ve studiích na amsterdamském Sweelinck Conservatorium, kde se zdokonalil ve hře na historické nástroje a v interpretaci staré hudby. V letech 1995-2008 působil jako pedagog na Hudební akademii ve Vratislavi a jako hostující lektor na vídeňské Univerzitě hudby a scénického umění v Grazu. Paralelně budoval svou uměleckou kariéru jako dirigent a varhaník, vystupuje s předními európskými soubory specializovanými na autentické interpretace. V roce 2008 se stal generálním a uměleckým ředitelem krakovské kulturní instituce Capella Cracoviensis, kam přenesl své zkušenosti s historickým interpretačním stylem.

Tvorba

Adamusova diskografie zahrnuje desítky nahrávek pokrývajících široký repertoár od sólových varhanních děl po rozsáhlé operní projekty. Pro německou společnost Decca natočil kompletní opery barokních mistrů, včetně fonografických premiér Pergolesiho „Adriano in Siria“ a Porporovy „Germanico in Germania“. Spolupracuje s významnými pěvci současnosti jako jsou Waltraud Meier, Jakub Józef Orliński, Max Emanuel Cenčić, Franco Fagioli či Nuria Rial. S Capella Cracoviensis realizuje projekty spojující historické interpretace s moderními kompozicemi, například nahrávky Chopina a Schuberta na dobové nástroje nebo Moniuszkovu operu „Halka“ v její původní podobě.

Význam

Adamus významně ovlivnil polskou scénu autentického hudebního provozu a přispěl k mezinárodnímu uznání polských interpretů staré hudby. Pod jeho vedením se Capella Cracoviensis stala jedním z nejrespektovanějších evropských souborů specializovaných na historické interpretace, pravidelně vystupuje v prestižních sálech jako jsou Concertgebouw Amsterdam, Theater an der Wien nebo Opéra Royal ve Versailles. Jeho práce přinesla polské hudbě několik mezinárodních ocenění, včetně prestižní ceny Opus Klassik.

Zajímavosti

Adamus je od roku 2000 uměleckým ředitelem Mezinárodního Bachova festivalu ve Świdnici, který vznikl na základě historické souvislosti – v roce 1729 se kantorem tamního Kostela míru stal Bachův žák Christoph Gottlob Wecker. Festival se specializuje na neobvyklé prostory pro koncerty, včetně vystoupení ve vyšetřovací vazbě inspirovaného Bachovým krátkým vězněním v roce 1717. Adamus také stojí za vznikem festivalu Opera Rara Kraków, který se zaměřuje na zapomenuté operní díla.

Související články

Capella Cracoviensis, Jan Tomasz Adamus (foto Filip Adamus)

Zvuk minulosti, dech současnosti. Capella Cracoviensis přiváží hudební stroj času

Po zářijovém úspěchu koncertního provedení Rossiniho opery „Aureliano in Palmira“ s Francem Fagliolim v Praze se polský orchestr historických nástrojů a sbor Capella Cracoviensis…

Franco Fagioli (foto Clarissa Lapolla)

Capella Cracoviensis a kontratenor Franco Fagioli vystoupí v Praze

Během podzimní edice letošního festivalu Opera Rara Kraków budou mít diváci možnost slyšet koncertní provedení opery Gioachina Rossiniho Aureliano v Palmýře. Toto mistrovské dílo…

Operní panorama Heleny Havlíkové (249)

Ostravská Rusalka se střetem idealistické pohádky a lidského konzumu. - Původní dvouaktová Halka Capelly Cracoviensis. - Zeffirelliho stále vzorová Turandot z MET. - Inspirace na…

Vídeň: Max Emanuel Cenčić a Porporův Germanicus koncertně

V cyklu koncertantních provedení historických oper v Divadle na Vídeňce přišla řada na Nicolu Porporu (1686–1768) a jeho operu seria Germanico in Germania. Opera…

Vídeň: Pergolesiho Adriano in Siria s Francem Fagiolim

Přiznám se, že kdybyste se mě před návštěvou koncertního provedení opery Hadrián v Sýrii v Theater an der Wien zeptali, co vím o autorovi…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Natalia Adamska
Další článek Phillip Addis
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up