Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Eun-Me Ahn
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Eun-Me Ahn

, , , , , ). Styl má být neutrální, věcný, bez PR frází. Ze zdrojů se dozvídám následující klíčové informace o Eun-Me Ahn: Pracuje s netradičními tanečníky, včetně seniorů, teenagerů a lidí s postižením. Její repertoár čítá přes 150…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

,

,

    ,

  • , , ). Styl má být neutrální, věcný, bez PR frází.

    Ze zdrojů se dozvídám následující klíčové informace o Eun-Me Ahn:

    Pracuje s netradičními tanečníky, včetně seniorů, teenagerů a lidí s postižením. Její repertoár čítá přes 150 děl, silně ovlivněných šamanistickou tradicí. Umělkyně je přezdívaná „techno-shaman“ pro svůj jedinečný umělecký přístup.

    Mezinárodně uznávaná choreografka, která vystupuje na prestižních světových jevištích. Spolupracuje s Théâtre de la Ville v Paříži a je pozvána na Venice Biennale 2024. Charakteristická svým výstředním stylem a experimentálními performancemi.

    Eun-Me Ahn (narozena 1963) je jihokorejská choreografka a tanečnice, která se proslavila jedinečným spojováním tradičních korejských prvků s experimentálním současným tancem. Zakladatelka společnosti Ahn Eun-Me Company a průkopnice antropologického přístupu k choreografii je považována za jednu z předních osobností současné korejské taneční scény.

    Životopis

    Ahn se narodila roku 1963 v Yeongju v provincii Gyeongsangbuk-do. Ve dvanácti letech začala studovat tradiční korejský tanec a byla ovlivněna šamanistickými praktikami. Na Ewha Womans University v Soulu vystudovala současný tanec (1989) a následně se přestěhovala do New Yorku, kde absolvovala prestižní Tisch School of the Arts (1994). V letech 2001-2004 působila jako umělecká ředitelka Daegu City Dance Company, kde vedla 45 tanečníků a vytvořila významná díla jako „The Little Match Girl“ nebo „Skypepper“. Významně ji ovlivnilo přátelství s německou choreografkou Pinou Bausch, na jejíž festival byla opakovaně zvána.

    Tvorba

    Ahn vytvořila více než 150 choreografických děl charakteristických živými barvami, experimentálním přístupem a propojením tradice s modernitou. Mezi její nejznámější práce patří „Symphoca Princess Bari“ (2007), adaptace korejské legendy, séria „Tomb“ z roku 1998 či „Dancing Grandmothers“ (2011), která zahájila trilogii věnovanou různým generacím. Průlomový je její antropologický přístup – pravidelně pracuje s neprofesionálními tanečníky včetně starých dam, teenagerů a lidí s postižením. Choreografovala také otevírací ceremoniál FIFA World Cup 2002 v Daegu. Její nejnovější dílo „Dragons“ (2021) kombinuje živé vystoupení s hologramovými projekcemi mladých tanečníků z celé Asie.

    Význam

    Ahn je mezinárodně uznávanou osobností, která získala ocenění v USA (Manhattan Foundation for the Arts, New York Foundation for the Arts) i v Koreji (Nam June Paik Art Center International Art Award). Je často nazývána „techno-šamankou“ pro svou schopnost transformovat šamanistické prvky do současného taneční jazyka. Jako associate artist spolupracuje s pařížským Théâtre de la Ville a její díla jsou uváděna na prestižních festivalech po celém světě. V roce 2024 představila instalaci „Pinky Pinky Good“ na Benátském bienále, čímž rozšířila svou tvorbu i do oblasti vizuálního umění.

    Zajímavosti

    Ahn je známá svým výstřední vzhledem včetně holé hlavy a extravagantních kostýmů, které si často navrhuje sama. Proslavila se také performancemi, při nichž skákala z jeřábu nebo útočila sekerou na klavír. V roce 2019 uspořádala netradiční retrospektivní výstavu „Known Future“ v Seoul Museum of Art, kde tři měsíce denně nacvičovala před návštěvníky. Kritici ji srovnávají s japonským divadlem butó a někdy ji označují jako „asijskou Pinu Bausch“.

    Související články

    Barevný start festivalu Tanec Praha

    Letošní 31. ročník festivalu Tanec Praha zahájilo v pondělí vystoupení korejské skupiny choreografky Eun-Me Ahn s projektem Let Me Change Your Name. Minulý rok…

    Týden s tancem

    Asi nemusíme připomínat, že za pár dní začne festival Tanec Praha, který rozhýbá na celý měsíc nejen naši metropoli. Tančí se ale i jinde,…

    Zvědavost je šance na zážitek! 31. ročník festivalu TANEC PRAHA je za dveřmi

    Třicátý první Mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla TANEC PRAHA 2019 zahájí živelná a nekonformní korejská choreografka Eun-Me Ahn dílem Let Me Change…

    Týden s tancem

    Co nového se děje v tanečním světě? Nejen situace Pražského komorního baletu vyprovokovává nové diskuse o postavení tance v české kultuře a kulturní politice…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Ridina Ahmedová
Další článek Joonas Ahonen
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up