Týden s tancem

Anebo co se ještě nevešlo na hlavní stránku, ale nemělo by uniknout pozornosti: Nový festival Losers Cirque Company právě teď * 420PEOPLE spolupracují na mezinárodním projektu * Laterna magika ožívá na výstavě v Brně i v nové publikaci * V Alfredu ve dvoře má premiéru tanečně divadelní performance o závislosti * Korejský tanec na Divadelní Floře Olomouc
Losers Cirque Company, foto archiv festivalu Open Air

Nový cirkus a hudba pod širým nebem v režii Losers Cirque Company

V pátek 17. května vypukne na pražském Vyšehradě první ročník Open Air festivalu, který pořádá známý novocirkusový soubor Losers Cirque Company. Ti se rozhodli propojit svět nového cirkusu s hudbou a dalšími uměleckými disciplínami a výsledkem je sedm unikátních večerů, jejichž program vzniká exkluzivně pro tento festival. Diváci se kromě domácích „Lůzrů“ mohou těšit například na Vojtu Dyka, Dana Bártu, Kláru Vytiskovou, EnDrua, vokální skupinu Skety nebo Jena Hovorku. „Námět všech představení jsme vytvořili na míru hudebnímu hostovi. Každý umělec měl samozřejmě volnou ruku ve výběru žánru a rámcového tématu a my jsme to pak dál rozpracovali. Nepůjde tak o klasický koncert ani o čistě divadelní nebo novocirkusové představení, ale o jejich přirozenou kombinaci,“ popisuje program principál Losers Cirque Company Petr Horníček.

Slavnostní zahájení v pátek 17. května opanují samotní Losers Cirque Company. „Zahajovací večer je jakási retrospektivní “představovačka” veškeré naší divadelní tvorby. Diváci se tak můžou těšit na ukázky ze všech představení a projektů, které jsme za dobu fungování Losers Cirque Company vytvořili,“ říká Petr Horníček. Další večer propojí Skety, EnDru a Losers zpěv s beatboxem, tancem, akrobacií, light designem a animacemi. S akrobaty spojí síly i Klára Vytisková alias Klara & The Pop , ve společné show se vrátí k tématu její poslední desky Home – k domovu, rodině a dětství. Fanoušci nového cirkusu si budou moci připomenout i dvě úspěšná „loserovská“ představení – The Loser(s) a Walls & Handbags.

Předposlední večer pozvou Vojtěch Dyk, Jen Hovorka, EnDru a Losers Cirque Company diváky do “laboratoře zvuků”. Součástí vystoupení bude nahrávání jednotlivých linek loopovaných přes sebe, jejichž zdrojem budou nejen hudební nástroje a zpěv, ale také snímané pohyby tanečníků, akrobatů a diváků. Festival pak uzavře nekorunovaný král improvizace Dan Bárta společně s mistrem loopingu a beatboxu EnDruem. V unikátním představení, kde hlavní roli hrají zvuk a světla, se k nim opět připojí členové Losers Cirque Company.

Program
pá 17. 5.  20:30 / Zahájení – Losers Cirque Company
so 18. 5.  20:30 / Losers Cirque Company: Walls & Handbags
ne 19. 5.  20:30 / Skety & EnDru & Losers Cirque Company
po 20. 5.  20:30 / Losers Cirque Company: The Loser(s)
út 21. 5.  20:30 / Vojtěch Dyk & EnDru & Jen Hovorka & Losers Cirque Company
st 22. 5.  20:30 / Klara & The Pop & Losers Cirque Company
čt 23. 5.  20:30 / Dan Bárta & EnDru & Losers Cirque Company

 

420PEOPLE jsou součástí projektu CLASH!

420PEOPLE se účastnili na konci dubna další laboratoře v rámci projektu CLASH!, která proběhla v Portugalsku. V pořadí už třetí laboratoř se zaměřila na téma tanečního tréninku i po praktické stránce. V portugalské Almadě se uskutečnilo několik workshopů na téma tanečního tréninku pod vedením Václava Kuneše, uměleckého ředitele 420PEOPLE, a dalších choreografů souborů, které jsou součástí projektu CLASH! za účasti partnerů: Balletto di Roma (IT), 420PEOPLE (CZ), Art Link Foundation representing Derida Dance Centre (BG), Companhia de Dança de Almada (PT), Polski Teatr Tanca (PL) a Sapienza University of Rome (IT).

Jsme každý jiný, a proto je CLASH! ten správný název celého projektu. Každý vnímáme tanec jinak. Ale všem nám na tanci záleží stejně. Co víc, záleží nám na generaci tanečníků, kteří přijdou. Záleží nám na jejich přípravě právě pro tento taneční svět, kde momentálně o takzvaný „CLASH“ není nouze,“ říká Václav Kuneš o projektu CLASH! Laboratoře jsou určeny manažerům, tanečníkům a choreografům, kteří v souboru 420PEOPLE dlouhodobě působí. Mimo jiné je projekt určen také široké veřejnosti, a to především prostřednictvím festivalu CLASH!, který nabídne představení všech partnerských souborů. Představení budou určena široké veřejnosti a budou realizována ve všech partnerských zemích.

 

Fenomén Laterny magiky představí výstava v Brně

Ve středu 15. května 2019 začne v Domě umění města Brna výstava Laterna magika: Dekonstrukce a aktualizace, jež nabídne současná díla inspirovaná Laternou magikou, unikátní filmové, fotografické a dosud nepublikované archivní materiály o Laterně magice. Na výstavě se představí díla současných českých umělců, jako jsou Michal Kindernay, Jiří Žák, Jozef Mrva ml., Markéta Kuttnerová a Zbyněk Baladrán, či unikátní filmové materiály z představení pro EXPO 58 nebo soudobá taneční instalace ve formě virtuální reality. Výstava, za níž kurátorsky stojí filmové historičky Lucie Česálková a Kateřina Svatoňová a jejímž architektem je Zbyněk Baladrán, potrvá až do 28. července. Výstavu pořádá Dům umění města Brna společně s Národním filmovým archivem.

Bruselský program Laterny magiky 1958, soukromý archiv Josefa Svobody

Výstava Laterna magika: Dekonstrukce a aktualizace představí výsledky čtyřletého rozsáhlého výzkumu, který měl za cíl uchování a zpřístupnění archiválií týkajících se fenoménu Laterny magiky. Ten je na výstavě zasazen do kontextu dobové kulturní a umělecké praxe, je představen jako složitý mechanismus i technický a technologický aparát a nabídne digitalizované filmové pásy z původního představení pro EXPO 58, zájezdové programy a další dosud nikdy nepublikovaný materiál využívaný pro multimediální představení Laterny magiky. Jak přibližují kurátorky výstavy Lucie Česálková a Kateřina Svatoňová, „výstava se nepokouší o rekonstrukci představení Laterny magiky ani historie jednoho českého divadla. Laternu magiku chápeme jako mnohovrstevnatý fenomén: instituci, politikum, technický vynález, (multi)médium, formát, umělecký druh, komponovanou estrádu i kritickou praxi. Cílem výstavy je tedy ukázání jednotlivých faset Laterny magiky; její dekonstrukce a aktualizace.“

Nedílnou součástí výstavy budou reakce na různé aspekty Laterny magiky, s nimiž ve svých dílech pracují současní umělci. Michal Kindernay pracuje se zvukovou složkou, architekt výstavy Zbyněk Baladrán s principem originálního víceplátnového promítacího systému polyekranu jako možností ideologického působení, zatímco Jiří Žák se věnuje kritickému čtení obrazů, zejména žen, v souboru Laterny magiky. Novou choreografii k legendární inscenaci Odysseus režiséra Evalda Schorma vytvořili za využití virtuálního prostředí Markéta Kuttnerová a Jozef Mrva ml.

V rámci výzkumu byly pořizovány rozhovory s pamětníky, mezi nimiž jsou například scénograf Jindřich Smetana, střihač Alois Fišárek, hudební skladatel Zdenek Merta či herečka Zdenka Procházková. Ta ke svému působení dodává: „Laterna magika byla jeden z největších zážitků mého života. Takový úspěch snad nikdo nečekal, a ještě k tomu spojený s pobytem v tenkrát zakázané cizině, vidět, jak se narodil nový žánr umění z rukou Radoka, Svobody, Šlitra, Formana, Roháče, Svitáčka, Kůry a dalších, který prorazil železnou oponu a rozprostřel nám červený koberec do světa, být v té době toho svědkem, a dokonce účastníkem byl zázrak nad zázraky.“

Součástí doprovodného programu bude například celodenní série debat a přednášek reflektujících jednotlivé roviny Laterny magiky, stejně tak výzvy a otázky, které tento druh kulturního dědictví přináší. Program nabídne také moderovanou diskuzí s pamětníky, kteří přiblíží rovněž vývoj divadla od roku 1989 do současnosti. Sympozium proběhne 14. června v Domě umění města Brna. V rámci doprovodného programu se 11. a 12. června uskuteční dvě reprízy aktuální inscenace Národního divadla Zahrada, připravené k šedesátému výročí Laterny magiky. Představení jsou pořádána v rámci festivalu Dokořán na Hudební scéně Městského divadla Brno. Režisérem Zahrady je vedoucí uměleckého souboru Laterny magiky Pavel Knolle, jenž se výrazně podílel také na snímání pohybů tanečníků unikátní metodou motion capture. Jak sám zmiňuje, „díky tomuto projektu jsme měli možnost ještě intenzivněji nahlédnout do historie Laterny magiky. Potvrdit si, jakou je stále obrovskou inspirací pro světové divadlo.“

Na vernisáži v Domě umění města Brna bude 21. května od 18:00 představena kniha Lucie Česálkové a Kateřiny Svatoňové Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky, jež doplňuje výstavu a představuje obsáhlé výsledky výzkumu. Čtyřsetstránková publikace, doplněná bohatým obrazovým materiálem, bude k dostání nejen v Domě umění města Brna, ale také běžně v v knihkupectvích za 500 Kč. V českém a anglickém jazyce ji vydává Národní filmový archiv ve spolupráci s Filozofickou fakultou Univerzity Karlovy.

Brněnskou výstavou, která se uzavře 28. července, mapování fenoménu Laterny magiky nekončí. Jak podotýká vedoucí výzkumného projektu Andrea Průchová Hrůzová, „pokračování výstavy, na němž se představí zcela nová umělecká díla nejenom českých, ale i zahraničních umělců a umělkyň, se odehraje od 24. září do 10. listopadu 2019 v pražském centru současného umění MeetFactory. Diváci se mohou těšit na díla domácích tvůrců Michaela Bielického a Jakuba Nepraše, ve spolupráci s rezidenčním programem MeetFactory odprezentují výhradně pro výstavu vznikající projekty zahraniční autorky Ana Latini a Amelia Tan.“

Hanuman Addiction Cycle, foto Misha Pekárek

Premiéra tanečně pohybového divadla v Alfredu ve dvoře

Ve dnech 14. a 15. května se v Alfredu ve dvoře představí uskupení Yellow Buoy s inscenací Hanuman Addiction Cycle. Stejně tak jako Hanuman, hinduistický opičí král, dokáže svou nezkrotnou sílu obrátit a ztratit se v opojení poblouznění, je i vratká spojitost mezi žádostivostí nezkrocené mysli a návykovým chováním. Začarovaný kruh nezvladatelných emocí, sebeklamných přesvědčení, velkých tužeb a strachů z utrpení viny je téma představení spolku Yellow Buoy zabývající se zrádností hry s návykovými látky v kodependentních vztazích. Večer tanečního a loutkového divadla ve spojení s živými animacemi a zvukem slibuje nabídnout „bizarně povědomé situace našich všedních dnů“.
Režie, choreografie, tanec: Jan Jakubal (CZ/AT), scénografie, loutky, kostýmy, tanec: Niina Lindroos (FIN), hudba: Jan Čechtický (CZ), světla, animace: David Vrbík (CZ).

Jan Jakubal, choreograf, divadelní režisér, performer, producent www.yellowbuoy.com, žije od r. 2010 v Rakousku, tři roky studoval na Salzburské akademii experimentálního tance (SEAD) obory současný tanec a choreografie. Od r. 2008 působil pět let jako člen divadelního souboru KREPSKO a dodnes s ním vystupuje jako host. Kromě svých divadelních aktivit se Jan také věnuje filmu. Od r. 2016 Jan spolupracuje s rakouským tanečním souborem “DANS.KIAS” a založil také vlastní taneční soubor “YELLOW BUOY”, pro kterou vytvořil choreografii k performance Lullaby Augen zu a v současnosti pracuje na novém projektu Hanuman Addiction Cycle.
Niina Lindroos absolvovala v roce 2007 katedru loutkářství na výtvarné akademii v Turku (Finská univerzita aplikované vědy) a od té doby působí jako profesionální loutkoherečka, performerka a loutkářka v rámci více než 20 různých produkcí. Niina je talentovaná solo performerka a má bohaté zkušenosti s tvorbou megalomanských loutkových divadelních představení. Ve své tvorbě se soustředí na papírové divadlo, konstrukci a manipulaci dvourozměrných loutek a na možnosti toho, jak v dnešním moderním světě oživit umělecké formy z 18. století.
Jan Čechtický je autorem hudby pro řadu reklam a filmů v Čechách i v zahraničí. Často vytváří hudební doprovod či soundtrack pro audiovizuální performance (videomapping). Je držitelem ocenění České akademie populární hudby “Anděl” v kategorii taneční hudba, spoluzaložil nezávislé nahrávací společnost East Authentic Production a je členem skupin a projektů Sebastians, Colorfactory, Vindaloo, Dentist, Eky eky ta pang, Ohm Square a Prince of Tennis. David Vrbík, audiovizuální a laserový umělec, animátor, v 90. letech skládal hudbu pro taneční představení a později se zaměřil na animaci a programování divadelních technologií. Je zakládajícím členem taneční skupiny TOW, která svým přístupem založeným na technologii a synchronizaci zvuku, světla a laserových projekcí, rozvířila vody taneční komunity. Spolu s legendárním rapperem a graffiti writerem Vladimírem 518 založil v roce 2004 multidisciplinární projekt SPAM, který se zaměřuje na výzkum možností audiovizuálního jazyka. Spolu s Petrem Niklem vytvořil v roce 2018 performance Yellow Darkness.

 

Korejský tanec na Divadelní Floře

V Olomouci začíná 23. ročník festivalu Divadelní Flora a jeho taneční část, letos se v bloku Fokus: Korea seznámí publikum právě s tímto tanečním regionem. Kdy, kde, co?

Čt 16. 5. 15:30-16:30 | Konvikt – Divadlo K3
Lim Jin-ho – Ji Kyung-min, soubor Goblin Party Soul: A Silver Knife

Tančící, rapující i klející kvarteto performerek ve víru provokativních výstupů. Emotivní inscenace jedné z nejúspěšnějších korejských tanečních skupin současnosti oživuje tamní tradici, jejíž jevištní transformace tematizuje a komentuje problematiku společenského postavení dnešní ženy. (Po představení následuje beseda.) „Podle staré tradice u sebe musely korejské vdovy nosit stříbrnou dýku, tzv. eunjangdo, aby se v případě napadení mohly bránit, nebo si, kdyby byla narušena jejich počestnost, mohly dobrovolně vzít život. Čtveřice tanečnic se ocitá na imaginárním ostrově Silver Knife, v metaforickém vězení, kde jsou nuceny skrývat své emoce i názory. Sledujeme hříšnice v různých polohách lidského počínání, kromě tance také zpívají, rapují, nadávají, vybíjejí svoji agresi nebo jednoduše lelkují. Smutek a tíseň v díle válcuje energický sled odvážných obrazů, ve kterých dominuje humor, nadhled a drzé vymezení se proti rigidnímu konzervativismu,“ popisují inscenaci organizátoři.

A Silver Knife, zdroj Divadelní Flora

Inscenace se po úspěchu v Jižní Koreji dostala v roce 2018 do exkluzivních programů HOTPOT: East Asia Dance Platform a Aerowaves Spring Forward. Lim Jin-ho a Ji Kyung-min jsou choreografové, tanečníci a spoluzakladatelé umělecké skupiny Goblin Party, kteří spolupracují již od roku 2007. Základním principem tvorby je pro ně interaktivita, nabourávání stereotypů a svébytná komunikace s publikem. Přelomovým dílem jejich kariéry je projekt Once Upon A Time, který s hravostí přistupuje k reinterpretaci korejských legend a který byl asociací tanečních kritiků a akademiků zvolen jedním z pěti nejlepších korejských představení. Skupina Goblin Party, založená v roce 2007, úspěšně působila na domácích i zahraničních scénách. Za svůj symbol si zvolila goblina (korejsky dokkaebi), mýtického tvora podobného nám známým trollům. Označují se jako satirická politická strana těchto stvoření, která jsou sice neškodná, ale také zlomyslná, hravá a soutěživá. Skupina nemá jednoho lídra, ale funguje jako rovnocenné uskupení choreografů-tanečníků, které prostřednictví moderního tance tvoří příběhy rozšiřující divácké obzory.

Pá 17. 5. 20:00-20:55 | Moravské divadlo
Sung-Hoon Dance Project: Green Eye

Tanečně propracované a výtvarně silné obrazy, podnícené Shakespearovým dramatem Othello, prozkoumávají temné stránky člověka. Inscenace jednoho z nejvýraznějších choreografů mladé generace korejských tvůrců, spolupracujícího s proslulou Akram Khan Company, s níž se podílel například na podobě zahajovacího ceremoniálu londýnských olympijských her. (Po představení následuje beseda.)
Spektakulární inscenace Green Eye, pod níž je podepsán uznávaný korejský choreograf Kim Sung-hoon, je inspirována Shakespearovou tragédií Othello. Zkoumá rozličné podoby stinných stránek člověka, které lze spatřit v sociálních situacích a lidských vztazích. Je založena na prvcích „tanečního divadla“, využívá formátu antologie, v němž je každá pohybová etuda organickou variací na téma temného nitra člověka. Proměnlivá scénografie, vizuální podněty ve formě objektů, které zaplňují pódium, a střídání činoherního a tanečního jednání tanečníků, které vyjadřuje lidskou povahu, naplňuje diváky pocitem, že čelí svému pravému já, se kterým se možná nikdy nechtěli setkat…

Kim Sung-hoon patří k nejvyhledávanějším tanečníkům a nejuznávanějším choreografům Jižní Koreje. Vystudoval obor Dance Performance na Korejské akademii umění v Soulu (Korea National University of Art), kam se po letech sbírání zkušeností a úspěchů vrátil coby lektor. V roce 2004 se stal členem souboru Laboratory Dance Company (LDP) v Soulu, kde začal s vlastními choreografiemi. Od roku 2009 je členem Akram Khan Company, kde tančil v produkcích bahok (2009), Vertical Road (2011), iTMOi (2013) nebo Kaash (2014) a s níž vystupoval na zahajovacím ceremoniálu olympijských her v Londýně v roce 2012. Jeho performance We don’t believe in HeroBlack Comedy hostovaly po celém světě. Nadále spolupracuje se společností Korean National Contemporary Dance Company. Jako nejmladší choreograf dostal příležitost představit svou autorskou performanci Position of Body na Benátském bienále 2007 (Biennale Danza – La Biennale Di Venezia).

Green Eye, zdroj Divadelní Flora

So 18. 5. 17:30-17:55 | Konvikt – Divadlo K3
Choi Min-sun – Kang Jin-an: Complement

Experimentátorské uskupení Choi X Kang zkoumá možnosti pohybu prostřednictvím propojování lidského těla s rozmanitými technologiemi. Inscenace monitorující hranice jevištního prostoru a času byla oceněna na největší asijské choreografické soutěži Yokohama Dance Collection. (Po představení následuje beseda.)

Co se děje se světem mimo naše zorné pole? A je možné jej nějak ovlivnit? Imaginativní inscenace Complement vytváří použitím kamery, jakožto nástroje selektivního záznamu reality, v konfrontaci s opakujícími se jednoduchými pohyby tanečníků nové perspektivy vnímání prostoru i času. Divák se dostává do pomyslné střihačské dílny, ve které se do jevištního obrazu přidávají, mažou, zkreslují a upravují jednotlivé prvky choreografie, skoro jako by šlo o animovaný film.

The Choi X Kang Project je projektová skupina umělců Choi Min-sunaKang Jin-ana, která od roku 2015 působí v korejském Soulu. V rámci své tvorby se zaměřují především na zkoumání nových možností pohybu prostřednictvím konfrontace lidského těla s přístroji a moderními technologiemi. Na soutěžní přehlídce Dance Collection v Soulu, z níž vzešla řada současných uznávaných korejských choreografů, získali se svým Basic Dance (2015) hlavní cenu, která s sebou přinesla výraznou podporu pro jejich další progresivní tvorbu. Díky tomu navázali spolupráci s vizuálními umělci, ale i tanečníky a choreografy ze Singapuru či Bulharska a své portfolio rozšířili i o projekty pro renomované galerie. V únoru 2018 vyhráli s inscenací Complement cenu poroty na Yokohama Dance Collection, což je v současnosti jedna z nejprestižnějších choreografických soutěží v Asii.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat