Jak se žije na nezávislé scéně (2): Losers Cirque Company

Dnešní díl patří novému cirkusu, který jde s tancem a nonverbálním divadlem ruku v ruce. U nás zažívá za posledních deset, patnáct let veliký rozkvět a naši artisté se nezřídka již dostali na světovou úroveň. Jaké jsou ale jejich podmínky práce? Potřeby mají soubory velmi podobné tanečním souborům s kontinuální činností a spolu s nimi i čelí obdobným problémům a nejistotám. V naší anketě tentokrát Petr Horníček, principál Losers Cirque Comapny.
Petr Horníček (foto František Ortmann)

Kolik má nyní soubor akrobatů stálých členů, tedy takových, kteří společně trénují a zkoušejí každý den?
Soubor tvoří 15 akrobatů. Celý tým s techniky, produkcí a managementem je 30 lidí.

Mají akrobaté umělecké, nebo pracovní smlouvy? Je vůbec reálné v podmínkách nezávislého sektoru umělce zaměstnat?
Mají umělecké smlouvy na každý projekt. Zatím není v našich finančních možnostech akrobaty zaměstnat. Vize zde je, aspoň minimální úvazek a k tomu za každé odehrané představení honorář. Minimální úvazek by měl pokrýt finančně jejich přípravu, tréninky, fyzioterapii atd. V současné době jsou akrobaté na nezávislé scéně silně finančně podhodnoceni. Možnost zaměstnat je bych si přál a doufám, že se nám to někdy v budoucnu podaří.

Jaké zdroje financování soubor má?
Granty a příjmy ze vstupného. Zatím se nám nepodařilo získat sponzory na provozování souboru.

Myslím, že například na rozdíl od souborů alternativního současného tance mají novocirkusoví umělci větší prostor v akcích, eventech a obecně v komerční sféře.
Ano, mají větší možnost uplatnění na eventech, jen v našem případě je to hlavně skupinová akrobacie, takže tým je závislý na časových možnostech všech, kteří jsou na daný event potřeba. A to je hodně velký problém. Většina z akrobatů musí k akrobacii dělat ještě jiné aktivity. Někteří pracují, aby se uživili a měli peníze pro normální život, jiní studují. Dát je dohromady na zkoušení nového projektu nebo eventy je produkčně náročné. Bohužel pro všechny i časově. Jen pro představu: při zkoušení divadelního projektu jsou často zkoušky od 17:00 do 22:00, aby všichni měli čas. Představte si, že ráno jete do práce, pak na zkoušku, někdy na event nebo hrajete v divadle a pak spát a druhý den znovu. Tento koloběh někdy i dva měsíce v jednom kuse. 🙂

Losers Cirque Company – nebesa (foto Pavel Hejný, divadlo BRAVO 2023)
Losers Cirque Company – Nebesa (foto Pavel Hejný, divadlo BRAVO! 2023)

Máte nějaké soukromé donátory, mecenáše?
Zatím nemáme.

Je možné něco vydělat pronájmem divadla?
Při současné ceně pronájmu bychom začali vydělávat až od 21. dne v měsíci. Divadlo (divadlo BRAVO!, které v současnosti hostí i další umělce z oblasti nového cirkusu i pantomimy, pozn. red.) by tak muselo mít na každý měsíc hodně klientů, souborů atd. Mohli bychom zvednout nájem, ale pochybuji, že by pak byl zájem o pronájem na periferii za vysokou cenu.

Sami jste nájemci Prahy 4. Četla jsem, že pronájem dělá kolem 400 tisíc ročně, je to tak? Pronajímáte si ale ještě další zkušební prostory, že?
Pronájem není jediná položka pro fungování divadla. Jakmile divadlo „žije“, vstupují do rozpočtu další položky, jako jsou energie (voda, plyn, elektřina), vedení divadla, produkce, prodejní oddělení, správce budovy, uklízeči, šatnářka, uvaděčky, opravy v budově, revize, kontroly, investice atd… A ano, musíme si pronajímat prostory pro trénovaní, jako jsou gymnastická hala, taneční sály nebo jiné prostory. I to je produkčně náročné. Snažíme se trénovat i v divadle, ale zde narážíme na jeho provoz, který vyžaduje pro každý soubor jiné podmínky (příchod souboru do divadla, zkoušení, set-up atd.), dále jsou naplánované např. opravy nebo instalace nových věcí. Každý den má jiný harmonogram.

Co vám dělá po finanční stránce největší starosti? Teď a do budoucna? Cítíte se něčím omezeni?
Finanční nejistota. Cenu lístků už nemůžeme zvedat, aby diváci do divadla chodili. Příjmy z lístků jsou tedy omezené. Oproti divadlům, která jsou příspěvkovými organizacemi, jsou naše roční rozpočty velmi malé, ale návštěvnost máme velkou. Za sezónu 2022/2023 něco kolem 25 000 diváků, z toho pro školní skupiny jsme v divadle odehráli 21 představení pro školy, které navštívilo 3 655 diváků. Pravidelně k nám chodí Klub mladého diváka. Za minulý rok 2 275 diváků. Nutno ale dodat, že poptávka po vstupenkách pro členy Klubu mladého diváka je mnohem vyšší, než jsme schopni uspokojit. Důvodem je finanční dotace vstupenek z naší strany a momentálně nejsme schopni uvolnit větší kapacity. Můžeme na jedno večerní představení uvolni maximálně 50 lístků.

The Loser(s) (foto Pavel Hejný)
The Loser(s), inscenace, která dala souboru jméno (foto Pavel Hejný)

Co by vám nejlépe, nejvíce pomohlo ke stabilizaci souboru? Myslíte si např., že by soubor tohoto typu měl být zřizovaný (ať už městem, MKČR…)? Myslím, že je potřeba přehodnotit vnímání nového cirkusu. Pro rozvoj a udržení tempa se zbytkem světa je potřeba investovat do několika věcí:

  • Tréninkový prostor – v Praze nejsou vhodné tréninkové prostory: výška stropu, vybavení, možnost využívat celý den. V našem případě musí na trénink chodit několik lidí společně, aby mohli některé triky trénovat. Většinou je potřeba 8 a více lidí. Když chcete, aby se všichni zlepšovali, musíte tam ovšem mít všech 15 lidí, kteří tomu musí věnovat hodně času. I na udržení stávajících inscenací. Pro tvorbu nových musí společně natrénovat nové triky a comba, a to vyžaduje hodně energie, úsilí a času.
  • Vzdělávání začínajících akrobatů – za posledních 10 let jsem strávil v tělocvičně polovinu svého času, protože jsem musel vést trénink a předávat akrobatům to, co jsem se naučil. I v současné době se tomu musím věnovat, i když už méně. Chybí nám hotoví akrobaté, které bychom mohli vzít do skupiny a připravovat s nimi projekty. Z každého konkurzu do naší skupiny trvá dva roky, než se z nově příchozích stanou akrobaté. Spousta lidí odejde dřív, než se jimi stanou, kvůli financím, času a energii, které tomu musí věnovat.
  • Kvalitní divadlo pro nový cirkus – tohle je kapitola na delší vyprávění. 🙂
  • Soubor by rozhodně nemělo zřizovat město ani MKČR. Měli by však nezávislou scénu více finančně podporovat. Jak jsem již psal, příspěvkové organizace plýtvají penězi a objem peněz do nezávislé scény je „směšný“. V naší skupině v i divadle několik z nás zastává více pozic, což by nemělo být. Ale je to způsobeno nedostatkem financí. Záruka trvalého příspěvku je řešením, protože dnes plánujeme na tři roky dopředu, ale grantovou podporu se dozvíte v již probíhajícím roce, kdy máte udělat premiéry a fungovat. Naprostá ignorace ze strany magistrátu a MKČR. Jen z logiky věci to nejde stihnout. A peníze vám přijdou po půl roce. Vy už máte ale rozběhlé projekty nebo celý provoz divadla. Takže všichni riskují svoje peníze, čas a energii a v případě akrobatů i zdraví. Přeci jen je to jako vrcholové sport a k tomu často nebezpečná výška. 🙂

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments