Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Pierre Amoyal
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Pierre Amoyal

Pierre Amoyal je francouzský houslista narozený 22. června 1949 v Paříži, který se řadí mezi přední houslisty své generace. Jako zázračné dítě ukončil studium na pařížské konzervatoři již ve dvanácti letech s první cenou a následně pět let studoval u…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Pierre Amoyal je francouzský houslista narozený 22. června 1949 v Paříži, který se řadí mezi přední houslisty své generace. Jako zázračné dítě ukončil studium na pařížské konzervatoři již ve dvanácti letech s první cenou a následně pět let studoval u legendárního Jaschy Heifetze v Los Angeles.

Životopis

Pierre Amoyal se narodil v Paříži v roce 1949 do rodiny ruského původu. Ve věku deseti let nastoupil na Pařížskou konzervatoř (CNSM) a již o dva roky později, v roce 1961, absolvoval s první cenou. V průběhu studií získal prestižní ocenění: Cenu Ginette Neveuové (1963), Paganiniho cenu (1964) a Enescovu cenu (1970). Ve sedmnácti letech odešel do Los Angeles, kde pět let studoval u Jaschy Heifetze jako jediný houslista, kterému Heifetz věnoval tak dlouhodobou osobní pozornost. Po návratu do Paříže v roce 1971 debutoval ve dvaadvaceti letech s Orchestre de Paris pod taktovkou George Soltiho uvedením Bergova houslového koncertu, což odstartovalo jeho mezinárodní kariéru.

Tvorba

Amoyal vystupoval s předními světovými orchestry pod vedením významných dirigentů jako Herbert von Karajan, Pierre Boulez, Seiji Ozawa, Lorin Maazel či Simon Rattle. Jeho repertoár sahá od Bachových skladeb až po současnou hudbu, včetně koncertů Berga, Schönberga a Dutilleuxa. Realizoval početné nahrávky pro vydavatelství Decca a Harmonia Mundi, mezi nimiž vynikají interpretace francouzských autorů jako Fauré, Chausson a Franck s pianistou Pascalem Rogém. V roce 2002 založil komorní orchestr Camerata de Lausanne, s nímž nahrál díla Mendelssohna, Bacha, Čajkovského a Mozarta.

Význam

Amoyal je uznáván nejen jako vynikající interpret, ale také jako významný pedagog. Vyučoval na Pařížské konzervatoři (1977-1987), poté na konzervatoři v Lausanne, kde působí jako umělecký ředitel, a současně je profesorem na Univerzitě Mozarteum v Salcburgu. V roce 1991 spoluzaložil s Alexisem Weissenbergem Letní hudební akademii v Lausanne. Jeho pedagogické působení pokračuje v tradici Heifetzovy školy a ovlivnilo řadu současných houslistů. Za své umělecké zásluhy byl vyznamenán jako rytíř Řádu umění a literatury (1985) a rytíř Národního řádu za zásluhy (1995).

Zajímavosti

Amoyal vlastní slavné housle Stradivarius „Kochanski“ z roku 1717, které mu byly ukradeny v roce 1987 v Itálii spolu s automobilem. Nástroj byl obnoven až po čtyřech letech v roce 1991 díky spolupráci s italskými karabiníky a specializovaným právníkem se zkušenostmi s vyjednáváním s mafiánským prostředím. Během svého studia u Heifetze se Amoyal zavázal, že nikdy nebude jíst v pařížské restauraci Maxim’s, protože tam kdysi nebyl Heifetz vpuštěn kvůli nesprávnému oblečení – slib dodržuje dodnes.

Související články

Janáček, Poulenc, Franck – sonáty pro housle a klavír v Bratislavě

Bratislavské hudobné slávnosti: tri sonáty pre husle a klavír  Tak vyzeral ďalší večer v rámci Bratislavských hudobných slávnosti. Janáčkove obavy z prvej svetovej vojny…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Sana Atsugah
Další článek Walter Attanasi
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up