Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Pletichová Jana Andělová
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Pletichová Jana Andělová

Jana Andělová Pletichová je česká operní režisérka, dramaturgyně a zástupkyně šéfa opery Slezského divadla v Opavě, kde působí od roku 1985. Patří k nejvýznamnějším současným operním režisérkám v České republice s rozsáhlou tvorbou zahrnující desítky inscenací v předních českých a…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Jana Andělová Pletichová je česká operní režisérka, dramaturgyně a zástupkyně šéfa opery Slezského divadla v Opavě, kde působí od roku 1985. Patří k nejvýznamnějším současným operním režisérkám v České republice s rozsáhlou tvorbou zahrnující desítky inscenací v předních českých a slovenských divadlech.

Životopis

Narodila se 4. dubna 1960 v Olomouci do umělecké rodiny – otec byl sólistou opery olomouckého divadla a matka členkou tamního baletu. Studovala na gymnáziu v Olomouci-Hejčíně a následně operní režii na Janáčkově akademii múzických umění v Brně pod vedením Ilji Hylase. Již během studií získávala cenné zkušenosti – působila v operním sboru v Olomouci a od druhého ročníku JAMU jí byly svěřovány samostatné režie celovečerních inscenací. Do Slezského divadla v Opavě nastoupila v roce 1985 ještě před dokončením státnic na pozici kmenové režisérky, kde postupně postoupila na post zástupkyně šéfa opery a dramaturgyně.

Tvorba

Její režijní tvorba je mimořádně rozsáhlá a zahrnuje jak operní, tak operetní inscenace. Mezi nejvýznamnější operní tituly patří Janáčkova Její pastorkyňa, Smetanova Prodaná nevěsta, Mozartova Figarova svatba a Don Giovanni, Verdiho opery Trubadúr a Attila, Dvořákova Rusalka či Moniuszkova Halka. V operetě se proslavila inscenacemi Lehárovy Veselé vdovy, Kálmánova Cikánského barona nebo Straussova Netopýra. Kromě domovské opavské scény vytvořila inscenace také v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, Moravském divadle Olomouc, divadle v Liberci, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Brně i v Banské Bystrici.

Význam

Andělová Pletichová je respektovanou osobností českého operního divadla, což dokazují úspěchy jejích inscenací na významných festivalech. Několik jejích děl bylo vybráno pro prestižní Pražský operní festival, kde inscenace Oldřich a Božena získala Cenu Libušky. Opera Norma byla dokonce vyvezena na zahraniční turné po Španělsku a sklízela úspěchy i v polských divadlech. Za titulní roli v této inscenaci obdržela Cenu Thálie Katarina Jorda Kramolišová. Několik dalších jejích inscenací získalo nominace na prestižní Cenu Thálie, včetně inscenací Carmen, Attila a Tosca.

Zajímavosti

Přestože pocházela z divadelní rodiny, její otec si původně nepřál, aby šla ve šlépějích rodičů do umělecké branže. Paradoxně právě po něm zdědila hlasové předpoklady, zatímco po matce-baletce nezískala ani postavu, ani pohybové nadání, jak sama s humorem poznamenává. Její režijní styl je charakteristický respektem k původním záměrům skladatelů a vyhýbáním se zbytečným aktualizacím – preferuje tradiční pojetí, které však nikdy neupadá do strnulých konvencí.

Související články

Leoš Janáček: Její pastorkyňa, 23. února 2025, Slezské divadlo Opava – Katarína Jorda Kramolišová a Tereza Kavecká (zdroj Slezské divadlo Opava)

Její pastorkyňa v Opavě – od hluboké niternosti až po dramatickou uhrančivost

Slezské divadlo Opava se ke svému 220. výročí založení rozhodlo pro opětovné nastudování úspěšné inscenace Její pastorkyňa z roku 2014, kterým se může jeho operní soubor pyšnit jako perlou,…

Tereza Kavecká a Katarína Jorda Kramolišová (zdroj Slezské divadlo Opava)

Slezské divadlo Opava oživí Její pastorkyňu. Tentokrát v brněnské verzi

Slezské divadlo Opava uvede 23. února 2025 premiéru opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa. Jde o nové zpracování úspěšné inscenace z roku 2014. Nová inscenace…

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Slezské divadlo Opava – Tereza Kavecká (foto Slezské divadlo Opava)

Operní panorama Heleny Havlíkové (458) – Opavská Káťa: síla jednoduchosti

Do Roku české hudby nově přispělo Slezské divadlo v Opavě premiérou Janáčkovy opery Káťa Kabanová v hudebním nastudování Marka Prášila a v režii Jany…

Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky, koncertní provedení – Jelena Callagova, Kateřina Kněžíková, Česká filharmonie, 11. dubna 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Česká filharmonie)

Operní panorama Heleny Havlíkové (455) – „Výlet“ České filharmonie za Liškou Bystrouškou

Česká filharmonie podnikla další „výlet“ do světa opery. Po nedávné Ariadně Bohuslava Martinů s Tomášem Netopilem ji tentokrát, v roce 100. výročí od prvního brněnského uvedení,…

Eduard Kollert, Jiří Kollert, Richard Kollert (zdroj Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK)

Týden s hudbou. Koncerty, opery, TV, kino, streamy

V novém Týdnu s hudbou vám přinášíme přehled toho nejzajímavějšího co se děje ve vašem okolí doplněné o zajímavé zahraniční streamy a TV programy.

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Národní divadlo moravskoslezské (foto Martin Popelář)

Operní panorama Heleny Havlíkové (396) – Moravsko-slezský víkend s premiérami českých oper

Před koncem roku hned tři moravské soubory uvedly premiéry českých oper, z nichž se staly v repertoárech našich divadel v posledních letech pohříchu téměř…

Načíst další
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Judita Andelová
Další článek Andrea Andermann
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up