Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Peter Anders
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Peter Anders

, , atd.) a že se jedná o hudební osobnost. Ze zdroje : Mezinárodní kariéra ukázala jeho mimořádné pěvecké schopnosti. Na mezinárodní scéně zazářil především v Edinburgh Festivalu roku 1950, kde debutoval jako Bacchus. O rok později triumfoval v londýnském…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

,

, atd.) a že se jedná o hudební osobnost.

Ze zdroje :

Mezinárodní kariéra ukázala jeho mimořádné pěvecké schopnosti. Na mezinárodní scéně zazářil především v Edinburgh Festivalu roku 1950, kde debutoval jako Bacchus. O rok později triumfoval v londýnském Covent Garden v roli Walthera von Stolzinga. Patřil k předním německým tenorům své generace, vynikajícím způsobem interpretujícím díla Mozarta, Wagnera a Verdiho. Zpočátku byl řazen mezi buffo tenory, ale postupně prokázal svou všestrannost a hloubku uměleckého projevu. Dokončil techniku zpěvu s mimořádnou schopností dynamické variability, včetně jemného pianissima. V roce 1948 rozšířil své umělecké působení připojením k hamburské opeře, kde se začal systematicky věnovat náročnějšímu německému repertoáru.

Umělec s výjimečným hlasovým rozsahem a precizní interpretační technikou rozvinul svou kariéru v obtížných operních žánrech.

Peter Anders (1. červenec 1908 – 10. září 1954) byl německý operní tenor, který patřil mezi nejuznávanější zpěváky své generace a proslul širokou škálou rolí v německém, italském i francouzském repertoáru. Začínal jako lyrický tenor a postupně se vypracoval i v dramatických partech, přičemž si získal uznání také jako vynikající liederový interpret.

Životopis

Anders se narodil v Essenu a studoval na Berlínské hudební akademii u Ernsta Grenzebache, později soukromě u Luly Mysz-Gmeiner, jejíž dceru Susanne si vzal za manželku. Svůj operní debut absolvoval v roce 1932 v Heidelbergu v roli Jacquina v Beethovenově Fidelio. Postupně působil v předních německých operních domech: v Darmstadtu (1933–1935), Kolíně nad Rýnem (1935–1936), Hannoveru (1937–1938) a Mnichovské státní opeře (1938–1940), kde se podílel na světové premiéře Straussovy opery Friedenstag. Od roku 1940 až do roku 1948 byl členem Berlínské státní opery, poté přešel do Hamburské státní opery. Během druhé světové války se stal oblíbencem nacistického režimu a nemusel narukovat – místo toho bavil německé vojáky a účastnil se propagandistických akcí. Zemřel tragicky při autonehodě v Hamburgu ve věku pouhých 46 let.

Tvorba

Andersův repertoár byl mimořádně široký a zahrnoval jak lyrické role (Belmonte, Tamino, Hoffmann, Alfredo, Rodolfo), tak později i dramatické party (Florestan, Tannhäuser, Lohengrin, Walther, Siegmund, Radames, Otello). Proslul zejména jako mozartovský tenor a jeho interpretace Tamina v Čarodějné flétně na Salzburském festivalu roku 1941 byla považována za výjimečnou. Kromě opery se věnoval také operetě a byl aktivní jako koncertní umělec. Zanechal po sobě rozsáhlou diskografii, jeho nahrávky děl Lehára a Johanna Strausse mladšího jsou dodnes považovány za referenční. Jako liederový zpěvák si získal uznání především interpretacemi Schubertových písní, jeho nahrávka Zimní cesty je považována za mistrovské dílo.

Význam

Anders patřil k nejlepším německým tenorům 20. století a byl jedním z mála zpěváků, kteří dokázali stejně přesvědčivě zvládnout jak lyrický, tak dramatický repertoár. Jeho pěvecká technika byla vynikající, disponoval schopností zpívat ve všech dynamikách včetně dokonalého pianissima a přirozeným smyslem pro frázování. Mezinárodní uznání si získal vystoupeními na prestižních festivalech v Edinburghu (1950) a Glyndebourne, stejně jako v londýnském Covent Garden (1951). Jeho umělecký odkaz přežívá dodnes prostřednictvím zachovaných nahrávek, které dokumentují vysokou úroveň německé operní školy poloviny 20. století.

Zajímavosti

Anders původně začínal jako buffo tenor určený pro komické role, teprve postupně se ukázalo, že jeho hlas má mnohem větší potenciál. Během studií se oženil s dcerou své učitelky Luly Mysz-Gmeiner, což mu otevřelo dveře do hudebního světa. Jeho spolupráce s nacistickým režimem poznamenala jeho poválečnou pověst, ačkoliv jeho umělecké kvality zůstaly nesporné. Tragická smrt při autonehodě ukončila slibnou kariéru v době, kdy se Anders právě etabloval jako heroický tenor mezinárodního formátu.

Související články

Kaufmannova nahrávka Zimní cesty: Jak obstojí v konkurenci?

Sumarizačně-kritická reflexe V letošním roce si přidal německý tenorista Jonas Kaufmann další titul do své diskografie: Schubertův písňový cyklus Winterreise, který pro firmu Sony…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Karel Audy
Další článek Gerhard Auer
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up