Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Mark Andre
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Mark Andre

Mark Andre je francouzský skladatel narozený v roce 1964 v Paříži, který se řadí mezi nejvýznamnější představitele současné evropské artificiální hudby. Žije a tvoří v Berlíně, kde vyučuje kompozici na Vysoké škole hudby v Drážďanech. Svou tvorbu zaměřuje na zkoumání…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Mark Andre je francouzský skladatel narozený v roce 1964 v Paříži, který se řadí mezi nejvýznamnější představitele současné evropské artificiální hudby. Žije a tvoří v Berlíně, kde vyučuje kompozici na Vysoké škole hudby v Drážďanech. Svou tvorbu zaměřuje na zkoumání fenoménu „zmizení“ v hudbě, což z něj činí jednoho z nejoriginálnějších myslitelů současné hudby.

Životopis

Mark Andre se narodil 10. května 1964 v Paříži jako Marc André, své jméno oficiálně změnil na současnou podobu až v roce 2007. Studoval na pařížské Conservatoire National Supérieure de Musique u Claude Ballifa a Gérarda Griseyho, kde získal první ceny v kompozici, kontrapunktu, harmonii a analýze. V roce 1993 díky stipendiu francouzského ministerstva zahraničí pokračoval ve studiu kompozice u Helmuta Lachenmann na Vysoké škole hudby ve Stuttgartu. Současně studoval muzikologii na École Normale Supérieure v Paříži a v roce 1994 získal doktorát s prací o hudební komposibilnosti Ars subtilior. Od roku 2005 žije v Berlíně jako účastník programu DAAD pro umělce. V roce 2009 se stal členem Berlínské akademie umění a profesorem kompozice na Vysoké škole hudby v Drážďanech.

Tvorba

Andre je autorem rozsáhlého díla zahrnujícího komorní hudbu, orchestrální skladby i hudební divadlo. Mezi jeho nejznámější díla patří orchestrální triptych „…auf…“ dokončený v roce 2007, který zkoumá aspekty přechodu související s Kristovým vzkříšením. Jeho první opera „Wunderzaichen“ měla premiéru v roce 2014 ve Stuttgartu pod taktovkou Sylvaina Cambreling. Charakteristické jsou také jeho komorní díla s názvy tvořenými německými předložkami jako „…durch…“, „…zu…“ nebo „…in…“, které symbolizují přechodové momenty. Významné místo v jeho tvorbě zaujímá trilogie „riss“ pro soubor, kde každá část byla napsána pro jiný prestižní ansámbl.

Význam

Andre získal řadu prestižních ocenění včetně Ceny Ernsta von Siemense (2002), Kranichsteinské hudební ceny v Darmstadtu (1996) a orchestrální ceny na festivalu v Donaueschingenu. Je členem Berlínské akademie umění, Saské akademie umění a Bavorské akademie výtvarných umění. V roce 2011 byl jmenován rytířem Řádu umění a literatury francouzským ministerstvem kultury. Pravidelně vyučuje na mezinárodních letních kurzech v Darmstadtu a jeho skladby jsou uváděny předními evropskými soubory a festivaly současné hudby.

Zajímavosti

Andre je praktikujícím protestantem a křesťanská spiritualita výrazně ovlivňuje jeho tvorbu. Pro svou operu „Wunderzaichen“ podnikl výzkumnou cestu do Jeruzaléma, kde nahrával akustické vlastnosti Božího hrobu. Tyto nahrávky později použil jako materiál pro elektronické zpracování v opeře. Jeho zájem o fenomén „zmizení“ v hudbě ho činí jedinečným mezi současnými skladateli a jeho práce je často označována jako zkoumání „nejkřehčích a nejintenzivnějších okamžiků kompozice“.

Související články

Na samý kraj nové hudby. MusicOlomouc 2017

Devátý ročník mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc nabídl v sedmi programech sedmero charakteristických přístupů k aktuální hudební tvorbě i interpretaci. Formou stylově či tematicky…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Tibor Andrašovan
Další článek Zuzana Augustová
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up