Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Martina Arroyo
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Martina Arroyo

Martina Arroyo je americká operní sopranistka narozená 2. února 1936 v New Yorku, která patří mezi nejvýznamnější pěvce druhé poloviny 20. století. Byla průkopnicí mezi afroamerickými operními umělci a jednou z prvních černošských sopranistek, která dosáhla mezinárodního uznání na předních…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Martina Arroyo je americká operní sopranistka narozená 2. února 1936 v New Yorku, která patří mezi nejvýznamnější pěvce druhé poloviny 20. století. Byla průkopnicí mezi afroamerickými operními umělci a jednou z prvních černošských sopranistek, která dosáhla mezinárodního uznání na předních světových operních scénách.

Životopis

Arroyo se narodila v New Yorku do smíšené rodiny – otec pocházel z Portorika, matka byla Afroameričanka. Rodina se usadila v Harlemu. Studovala na Hunter College, kde získała v roce 1956 titul z hudební pedagogiky. Původně pracovala jako sociální pracovnice a učitelka angličtiny, zatímco soukromě studovala zpěv u Marinky Gurewich. V roce 1958 vyhrála prestižní soutěž Metropolitan Opera Auditions of the Air, což jí otevřelo cestu ke studiu na Met’s Kathryn Long School. Téhož roku debutovala v Carnegie Hall v americké premiéře Pizzettiho opery „Vražda v katedrále“. Její kariéra nabyla dramatického spádu v roce 1965, kdy na poslední chvíli zaskočila za nemocnou Birgit Nilsson v roli Aidy v Metropolitan Opera. Výkon sklidil bouřlivé ovace a zajistil jí kontrakt s Met Opera.

Tvorba

Arroyo se specializovala na dramatický sopránový repertoár, zejména na role Verdiho a Pucciniho. K jejím nejslavnějším rolím patřily Aida, Leonora z „Il Trovatore“ a „La forza del destino“, Amelia z „Un ballo in maschera“, Lady Macbeth, dále pak Pucciniho Cio-Cio-San a Liù z „Turandot“. Zpívala také Mozartovu Donnu Annu a byla první černošskou pěvkyní, která ztvárnila Wagnerovu Elsu v „Lohengrinu“. Vystupovala ve všech předních operních domech světa včetně Metropolitan Opera, La Scala, Covent Garden, vídeňské Staatsoper, pařížské Opéra či Teatro Colón v Buenos Aires. Natočila více než 50 nahrávek s předními dirigenty jako Leonard Bernstein, Karl Böhm, Rafael Kubelík či James Levine.

Význam

Arroyo patří mezi průkopníky, kteří pomohli zlomit rasové bariéry v operním světě. Byla součástí první generace afroamerických operních pěvců, která následovala příklad Marian Anderson a dosáhla celosvětového uznání. Po ukončení pěvecké kariéry v roce 1991 se věnovala pedagogické činnosti na prestižních univerzitách včetně Indiana University. V roce 2003 založila Martina Arroyo Foundation, která podporuje mladé operní pěvce. Za svůj přínos umění obdržela v roce 2013 Kennedy Center Honors.

Zajímavosti

Arroyo měla čest zahájit sezónu v Metropolitan Opera celkem třikrát, dvakrát dokonce v po sobě jdoucích sezónach. V roce 1976 ji prezident Gerald Ford jmenoval členkou National Council on the Arts. Více než dvacet let působila v správní radě Carnegie Hall a byla jmenována čestnou kurátorkou na doživotí. V současnosti stále aktivně působí prostřednictvím své nadace a zůstává respektovanou osobností operního světa.

Související články

Joseph Calleja hvězdou koncertního provedení Cileovy Arlézanky v Deutsche Oper

Operní kukátko (134). Týden od 26. února do 4. března 2018. V dnešním vydání najdete: Cileova Arlézanka koncertně v Deutsche Oper v Berlíně s…

Opera News Awards – jen ti nejlepší již po páté

Před časem jsem vám slíbil, že se budeme více věnovat aktivitám společnosti přátel Metropolitní opery – Metropolitan Opera Guild. Tak tedy pojďme na to!…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Petr Altrichter
Další článek Doro Antonioni
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up