Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Aesha Ash
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Aesha Ash

Aesha Ash (* 30. prosince 1977, Rochester, New York) je americká baletka, pedagožka a aktivistka za diverzitu v klasickém baletu. Stala se první afroamerickou ženou v pedagogickém sboru prestižní School of American Ballet a zakladatelkou projektu Swan Dreams Project, který…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Aesha Ash (* 30. prosince 1977, Rochester, New York) je americká baletka, pedagožka a aktivistka za diverzitu v klasickém baletu. Stala se první afroamerickou ženou v pedagogickém sboru prestižní School of American Ballet a zakladatelkou projektu Swan Dreams Project, který podporuje mladé tanečnice z menšinových komunit.

Životopis

Ash se narodila v Rochesteru do dělnické rodiny a začala tančit ve věku pěti let jazz a step. Ve třinácti letech přešla výhradně na klasický balet a byla přijata do letního kurzu School of American Ballet v New Yorku. Po dvou letech studia na škole vstoupila v roce 1996 ve věku osmnácti let do New York City Ballet, kde byla sedm let jedinou afroamerickou tanečnicí v souboru. V roce 2003 po smrti otce opustila NYCB a přestoupila jako solistka do Béjart Ballet v Lausanne. V roce 2005 se vrátila do USA, kde tančila v souboru Alonzo King LINES Ballet v San Franciscu. Kariéru ukončila v roce 2008 po angažmá v Morphoses/The Wheeldon Company choreografa Christophera Wheedona.

Tvorba

Během své kariéry v New York City Ballet ztvárnila hlavní role v klasických Balanchineových baletech jako Louskáček, Who Cares?, Vienna Waltzes, Coppélia či Sen noci svatojánské. Ve švýcarském Béjart Ballet byla obsazována především do rolí s „divokou, silnou energií“, což ji vedlo k odchodu ze souboru. V kalifornském LINES Ballet našla větší uměleckou svobodu v současném baletu. Objevila se též ve filmu Center Stage (2000), kde byla tanečním doublem herečky Zoe Saldana. Po ukončení aktivní kariéry se věnuje pedagogické činnosti a od roku 2020 působí jako Associate Chair of Faculty na School of American Ballet.

Význam

Ash je považována za průkopnici afroamerických tanečnic v klasickém baletu. Jako první afroamerická žena v historii School of American Ballet získala v roce 2020 místo v pedagogickém sboru této prestižní instituce. Svým projektem Swan Dreams Project významně přispívá k podpoře diverzity v baletu a inspiruje mladé tanečnice z menšinových komunit. V roce 2016 získala ocenění Women Making History Award od National Women’s History Museum za svou činnost v oblasti diverzity a inkluze v umění.

Zajímavosti

Swan Dreams Project, který Ash založila v roce 2011, využívá fotografii k boji proti stereotypům o afroamerických ženách – nechává se fotografovat v baletních kostýmech na ulicích chudších čtvrtí. Projekt organizuje letní tábory v jejím rodném Rochesteru a poskytuje bezplatné baletní lekce. V roce 2019 vystoupila s přednáškou na TEDx Rochester na téma „Finding Home“. Je vdaná za inženýra Natale Ruello a má dvě děti. Inspirací pro založení svého projektu jí byla fotografie afroamerické baletky Andrey Long, kterou viděla během studia na School of American Ballet.

Související články

Baletní panorama Pavla Juráše (109)

Tentoraz: * Američania nemajú radi čierne labute? * Problémy baletnej Ameriky * Medzi ABT a modelingom: Misty Copeland *** Americky web HuffPost Arts & Culture a pani…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Penelope Appleyard
Další článek Rafael Aquirro
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up