Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Hanna Aurbacher
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Hanna Aurbacher

Hanna Aurbacher (narozena 1931) je německá mezzosopranistka specializující se na interpretaci současné a experimentální hudby. Proslavila se zejména jako členka vokálního tria Exvoco a svou průkopnickou prací v oblasti rozšířených vokálních technik.

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Hanna Aurbacher (narozena 1931) je německá mezzosopranistka specializující se na interpretaci současné a experimentální hudby. Proslavila se zejména jako členka vokálního tria Exvoco a svou průkopnickou prací v oblasti rozšířených vokálních technik.

Životopis

Hanna Aurbacher se narodila v roce 1931 v Německu. Vystudovala klasický zpěv a postupně se orientovala na interpretaci soudobé hudby. Během své kariéry byla známá také pod jménem Hanna Liska-Aurbacher. Od sedmdesátých let působila jako pedagožka na Musikhochschule ve Stuttgartu, kde vedla kurzy zaměřené na nové hudební směry a rozšířené vokální techniky. Své znalosti předávala také prostřednictvím mezinárodních workshopů a seminářů, například v roce 1973 vedla workshop o vokálních technikách v Darmstadtu v rámci Institutu für Neue Musik und Musikerziehung.

Tvorba

Aurbacher se specializovala na interpretaci děl současných skladatelů jako Luciano Berio, Mauricio Kagel, Giacinto Scelsi nebo Hans Zender. V roce 1972 spoluzaložila experimentální vokální trio Exvoco společně s Ewaldem Liskou a Theophilem Maierem. Toto uskupení se věnovalo hraničním oblastem mezi hudbou, jazykem a divadlem, realizovalo futuristické, dadaistické a foneticko-poetické koncepty. Trio získalo v roce 1979 prestižní Prix Futura od Asociace německých rozhlasových stanic. Aurbacher spolupracovala s významnými orchestry jako Stuttgart Radio Symphony Orchestra, Bavarian Radio Chorus nebo SWR Vokalensemble Stuttgart pod vedením dirigentů jako Michael Gielen nebo Clytus Gottwald.

Význam

Hanna Aurbacher patří k průkopníkům v oblasti experimentální vokální hudby v Německu druhé poloviny 20. století. Její práce s trio Exvoco významně přispěla k rozvoji nových vokálních technik zahrnujících šepot, recitaci, Sprechgesang i improvizaci. Podílela se na světových premiérách mnoha nových skladeb a její interpretace ovlivnily další generaci zpěváků specializujících se na současnou hudbu. Jako pedagožka formovala řadu mladých umělců ve Stuttgartu a prostřednictvím mezinárodních workshopů šířila poznání o moderních vokálních technikách.

Zajímavosti

Trio Exvoco, jehož byla členkou, vystupovalo na mezinárodních festivalech po celém světě a realizovalo nahrávky pro různé rozhlasové stanice. Aurbacher ovládala široké spektrum vokálních technik od tradičního zpěvu až po extrémní experimentální projevy včetně práce s čtvrtóny, glissandy a různými zvukovými efekty. Během své pedagogické činnosti rozvíjela systematické přístupy k výuce rozšířených vokálních technik, které později využívali i její kolegové na jiných uměleckých školách.

Související články

Svjatoslav Richter o sobě a o hudbě (29)

Deníky o hudbě (10) 26. 6. 1975. Tours, Grange de Meslay  Arturo Benedetti Michelangeli. Beethoven: Sonáta As dur  op. 26; Schubert: Sonáta a moll…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Pavla Aunická
Další článek Miguel Ballabriga
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up