Katarína Bachmannová (1950–2023) byla slovenská pianistka a korepetitorka, která významně působila v českých operních divadlech a na Akademii múzických umění v Praze. Svou dlouholetou kariérou se stala uznávanou osobností v oblasti operní přípravy a klavírní spolupráce.
Životopis
Katarína Bachmannová se narodila v roce 1950 v Michalovcích. V roce 1972 absolvovala Konzervatoř v Košicích, kde následně až do roku 1986 pracovala jako korepetitorka Státního divadla. Její talent zdědila po matce, která byla vychována v klášteře v Moravské Třebové a výborně hrála na klavír. Rodina měla charakteristicky smíšený rakousko-uherský původ. V roce 1986 získala angažmá v Opeře Národního divadla v Praze, kde působila do roku 1992. Následně přešla do Státní opery Praha, kde zůstala až do konce aktivní kariéry. Paralelně s divadelní činností začala v roce 1991 učit na částečný úvazek na Akademii múzických umění jako odborná asistentka na Oddělení klavírní spolupráce. Později si udělala docentúru. Zemřela 2. března 2023 ve věku 72 let.
Tvorba
Bachmannová se specializovala na korepetici operních sólistů a klavírní doprovod pěveckých koncertů. Spolupracovala s významnými operními pěvci, především se Štefanem Margitou, se kterým pravidelně koncertovala a připravovala jeho repertoár již od roku 1982. Nahrávala s renomovanou sopranistkou Gabrielou Beňačkovou, například písně Mikuláše Schneidera-Trnavského. V roce 1986 byla pozvána do Královské opery v Bruselu, kde za několik dní naštudovala Janáčkovu operu Jenůfa. Od roku 1988 se pravidelně účastnila mezinárodních interpretačních kurzů v Piešťanech, kde se setkávala s mladými talenty a slovenskou pěveckou komunitou působící v Praze.
Význam
Bachmannová byla jednou z mála žen v profesi korepetitora, která byla tradičně mužskou doménou. Na Hudební a taneční fakultě AMU vychovala desítky absolventů, kterým se věnovala s téměř mateřskou péčí. Její pedagogická činnost významně ovlivnila generace mladých pěvců. Jako korepetitorka se podílela na přípravě mnoha operních představení v předních českých divadlech a přispěla k rozvoji interpretační úrovně českých operních sólistů.
Zajímavosti
Bachmannová byla známa svou pracovitostí a oddaností hudbě. Zatímco se ostatní lidé v létě koupali, ona s pěvci usilovně cvičila na koncerty nebo se celý rok věnovala přípravě na prestižní soutěže jako Pražské jaro. Její spolupráce se Štefanem Margitou trvala více než čtyři desetiletí a právě on ji upozornil na konkurz do pražského Národního divadla, který změnil její kariéru.