Alain Badiou je francouzský filozof a dramatik narozený roku 1937 v Rabatu, který se proslavil svým originálním přístupem ke vztahu mezi filosofií a uměním, zejména hudbou, operou a divadlem. Jako autor divadelních her a teoretik umění vytvořil významné spisy o wagnerovské opeře a moderní hudbě.
Životopis
Alain Badiou se narodil 17. ledna 1937 v Rabatu v Maroku a studoval na prestižní École normale supérieure v Paříži (1957–1961). Od roku 1969 působil na Univerzitě Paříž VIII, kde vedl debaty o vztahu filozofie a umění. V roce 1999 se vrátil na École normale supérieure jako profesor filozofie. Kromě akademické kariéry se věnuje i tvorbě divadelních her, přičemž jeho drama Ahmed le Subtil sklízelo úspěchy na francouzských scénách. Je také spoluzakladatelem Centre International d’Etude de la Philosophie Française Contemporaine.
Tvorba
V oblasti hudebně-divadelní teorie Badiou napsal klíčové spisy Five Lessons on Wagner (Pět lekcí o Wagnerovi), kde analyzuje wagnerovskou operu a její filosofické implikace. Vytvořil koncept „inestetiky“, který odmítá tradiční estetiku založenou na mimezi a zdůrazňuje imanentní pravdu uměleckého díla. Ve svých textech se zabývá Arnold Schönbergem a atonální hudbou jako příkladem umělecké „události“, která mění celý svět hudby. Divadlo považuje za „nejpolitičtější uměleckou formu“ a píše o něm jako o „umění myšlenek“, které prezentuje existenciální možnosti.
Význam
Badiou výrazně ovlivnil současné chápání vztahu mezi filosofií a uměním. Jeho teorie čtyř „pravdivostních procedur“ – vědy, politiky, lásky a umění – staví umění na roveň ostatním oblastem lidského poznání. Jeho analýzy wagnerovské opery a moderní hudby poskytly nové perspektivy pro pochopení hudby jako formy myšlení. Jako dramatik obnovil zájem o „divadlo myšlenek“ v tradici antické tragédie, přičemž jeho přednášky na univerzitách Harvard, Princeton a Yale šíří jeho myšlenky mezi nové generace teoretiků umění.
Zajímavosti
Badiou pravidelně navštěvuje operu a považuje ji za nejkomplexnější uměleckou formu, která spojuje hudbu, drama i vizuální umění. Ironicky prohlašuje, že by „divadlo mělo být povinné pro všechny“, protože učí lidi myslet v možnostech. Ve svých filosofických dílech používá matematické pojmy k analýze hudebních struktur, čímž vytváří jedinečný přístup k hudební teorii. Spolupracoval s režisérem Jean-Lucem Godardem na filmu Socialisme, kde vystupuje jako filosof-disident na lodi symbolizující konzumní společnost.