Alena Baeva

Alena Baeva je kyrgyzsko-lucemburská houslistka narozená v roce 1985, která se řadí mezi nejuznávanější sólistky současné klasické hudby. Proslavila se výjimečnou virtuozitou a rozsáhlým repertoárem zahrnujícím více než padesát houslovych koncertů od barokní po současnou hudbu.

4 minut čtení

Alena Baeva je kyrgyzsko-lucemburská houslistka narozená v roce 1985, která se řadí mezi nejuznávanější sólistky současné klasické hudby. Proslavila se výjimečnou virtuozitou a rozsáhlým repertoárem zahrnujícím více než padesát houslovych koncertů od barokní po současnou hudbu.

Životopis

Alena Baeva se narodila v roce 1985 v Kyrgyzstánu do hudební rodiny slovansko-tatarského původu. Ve věku pěti let začala studovat housle u renomované pedagožky Olgy Danilové v Almě Atě v Kazachstánu. V deseti letech se přestěhovala do Moskvy, kde pokračovala ve studiu u profesora Eduarda Gracha na Centrální hudební škole a následně na Moskevské státní konzervatoři Petra Iljiče Čajkovského, kterou absolvovala v roce 2007. Během studií byla žákyní legendárního violoncellisty Mstislava Rostropoviče, který ji v roce 2003 pozval ke studiu ve Francii, a dirigentu Seijiho Ozawy, jehož akademii ve Švýcarsku navštěvovala od roku 2007. V šestnácti letech získala Grand Prix na 12. mezinárodní soutěži Henryka Wieniawského v Poznani (2001), později zvítězila také na moskevské soutěži Niccolò Paganiniho (2004) a mezinárodní houslovní soutěži v Sendai (2007). Od roku 2010 žije v Lucembursku, jehož občanství získala, a je vdaná za ukrajinskešo pianistu Vadyma Kholodenka, se kterým má tři děti.

Tvorba

Baeva pravidelně vystupuje s předními světovými orchestry včetně Newyorské filharmonie, Londýnské filharmonie, Hongkongské filharmonie či orchestru NHK Symphony v Tokiu. Spolupracuje s významými dirigenty jako Paavo Järvi, Vladimir Jurowski, Charles Dutoit nebo Gustavo Gimeno. Její repertoár zahrnuje více než padesát houslovych koncertů od děl Bacha, Mozarta a Beethovena až po skladby Barbera, Šostakoviče nebo Stravinského. Zvláště se věnuje propagaci méně známých děl skladatelů jako Bacewicz, Karaeva, Karłowicze či Silvestrova. Od roku 2023 nahrává exkluzivně pro značku Alpha Classics, kde vydala album „Fantasy“ s manželem Vadymem Kholodenkem. Mezi její významné nahrávky patří Šostakovičův druhý houslový koncert, Karłowiczův houslový koncert nebo Schumannův houslový koncert s původní verzí Mendelssohnova koncertu z roku 1844. Aktivně se věnuje také komorní hudbě ve spolupráci s umělci jako Martha Argerich, Yuri Bashmet, Steven Isserlis nebo smyčcové kvarteto Belcea.

Význam

Alena Baeva je pokládána kritikou za jednu z nejtalentovanějšdch houslistek své generace a „magnetickou přítomnost“ s „neustále fascinující zvukovou technikou“ podle New York Classical Review. Její mezinárodní kariéra vzrostla mimořádně rychlým tempem a dosáhla nejvyšší úrovně světového koncertního života. Představuje moderní ruskou houslovní školu, kterou však obohatila o osobitý a současný přístup k interpretaci. Její všestrannost se projevuje schopností hrát jak na moderních, tak na historických nástrojích – pravidelně spolupracuje s Orchestra of the XVIII Century při interpretaci barokního repertoáru na dobové nástroje. Baeva je také vyhledávaná pedagogka a často vede mistrovské kurzy na prestižních letních akademiích. Její interpretační styl je charakterizován technickou dokonalostí spojenou s hlubokým muzikálním porozuměním a emocionální vášní, což ji řadí mezi nejvýznamnější současné houslistky.

Zajímavosti

Baeva hraje na vzácné houslích Guarneri del Gesù „ex-William Kroll“ z roku 1738, které má zapůjčené od anonymního mecenáše prostřednictvím společnosti J&A Beares. Jejím stálým komorním partnerem je manžel Vadym Kholodenko, zlatý medailista Van Cliburnovy mezinárodní pianistické soutěže z roku 2013, s nímž spolupracuje více než deset let. V roce 2024 se stala umělkyní v rezidenci Bournemouth Symphony Orchestra. Baeva dokáže z paměti hrát více než padesát houslovych koncertů, což svědčí o jejích výjimečných paměťových schopnostech. Během pandemie covidu-19, kdy nemohla profesionálně vystupovat, uvažovala o rekvalifikaci na zdravotní sestru nebo lékařku, neboť ji fascinuje zdravotnictví. Cvičení na housle označuje jako formu meditace a už si nedokáže představit dětství bez tohoto nástroje.

Související články

Sdílet článek