Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Clair Bardainne
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Clair Bardainne

Claire Bardainne je francouzská vizuální umělkyně a scenografka, která se od roku 2011 věnuje tvorbě na pomezí vizuálních a performančních umění. Společně s Adrienem Mondotem řídí uměleckou společnost Adrien M & Claire B, která vytváří inovativní představení a instalace propojující…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Claire Bardainne je francouzská vizuální umělkyně a scenografka, která se od roku 2011 věnuje tvorbě na pomezí vizuálních a performančních umění. Společně s Adrienem Mondotem řídí uměleckou společnost Adrien M & Claire B, která vytváří inovativní představení a instalace propojující digitální technologie s lidským pohybem a tancem.

Životopis

Claire Bardainne se narodila v roce 1978 v Grenoble a vystudovala grafický design na École Estienne a scenografii na École nationale supérieure des arts décoratifs (ENSAD) v Paříži. V roce 2004 založila v Paříži Studio BW společně s Olivierem Waissmannem, kde se až do roku 2010 věnovala tvorbě vizuálních identit, multimediální grafiky a výstavní scenografii. V roce 2007 v rámci McLuhan Program in Culture and Technology na University of Toronto iniciovala projekt Wicklow kombinující kresbu, mikroediční činnost a performance. Současně spolupracovala s výzkumníky v oblasti sociologie imaginárna na laboratoři Ceaq (Sorbonne, Paříž). V roce 2009 publikovala spolu s Vincenzo Suscou esej „Récréations. Galaxies de l’imaginaire postmoderne“ věnovanou imaginárnu současných technologií a médií.

Tvorba

Od roku 2011 je Bardainne spoluuměleckou ředitelkou společnosti Adrien M & Claire B. Její tvorba se zaměřuje na průsečík mezi obrazem a prostorem, prozkoumává vztahy mezi imaginárním a reálným světem. Mezi nejvýznamnější díla patří interaktivní výstava „XYZT, Abstract Landscapes“ (2011), představení „Hakanaï“ pro jednoho tanečníka v imerzivním prostředí (2013), „Pixel“ – technologický balet pro 11 tanečníků vytvořený ve spolupráci s choreografem Mouradem Merzouki (2014), či „Le mouvement de l’air“ (2015). Roku 2019 vytvořila projekt „Acqua Alta“ sestávající ze tří zážitků: pop-up kniha v rozšířené realitě, představení vizuálního divadla a zkušenost pro náhlavní soupravu virtuální reality.

Význam

Bardainne je průkopnicí v oblasti propojování digitálních technologií s živým uměním a tancem. Její práce přispívá k rozvoji nových forem divadelního a tanečního vyjádření, kde se tradiční pohybové umění setkává s pokročilými vizuálními efekty a interaktivními technologiemi. Společně s Mondotem získala v roce 2015 cenu SACD za digitální tvorbu roku. Její přístup k technologiím jako nástroji pro podporu živého umění a lidského těla ovlivnil celou generaci umělců pracujících na pomezí různých disciplín.

Zajímavosti

Bardainne a Mondot se setkali v roce 2010 v uměleckém centru v Enghien-les-Bains při práci na interaktivním digitálním díle „Sens dessus dessous“. Jejich společnost sídlí v Lyonu a Crestu a zaměstnává kolem 30 spolupracovníků. Bardainne klade důraz na „pomalé technologie“ a udržitelný přístup k využívání digitálních nástrojů v umění, inspirovaná principy krajinného architekta Gillese Cléménta.

Související články

Erik Rosales ze Sirqus Alfon (foto Jan Hromádko)

Laterna fest 2024 (1): Erik Rosales ze Sirqus Alfon: Tvoříme, co sami chceme vidět a zažít

Festival multižánrového divadla Laterna fest zahájila dvě představení Play 3.0 v podání švédské skupiny Sirqus Alfon. Volba titulu jako by volně a s časovým…

Adrien M a Claire B – Hakanaï v Divadle Archa (foto Jakub Červenka, Lunchmeat)

Tanec, performance, multimédia: Lunchmeat déjà vu s Hakanaï Adriena a Claire, 4+4 dny v pohybu i Křižovatky

Na festivalu Lunchmeat v Divadle Archa, který je každoročně věnovaný soudobé elektronické hudbě a novým audiovizuálním médiím, se objevila jedna ze starších prací uměleckého…

Laterna fest (1): Stoupající hladina s francouzským šarmem

První ročník festivalu, který svým jménem zaštiťuje Laterna magika, skončil na Nové scéně Národního divadla a v přilehlých prostorách v neděli. Diváky přilákala virtuální…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Bergje van Balen
Další článek Béla Bartók
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up