Tereza Bartůňková je česká vizuální umělkyně narozená v roce 1989, která se proslavila především svou prací v oblasti scénografie, světelného designu a ilustrace. Absolvovala magisterské studium scénografie alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU a stala se jednou z výrazných postav současné české umělecké scény.
Životopis
Tereza Bartůňková se narodila v roce 1989 a studovala scénografii na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU. Během magisterského studia absolvovala stáž v Ateliéru ilustrace a grafiky na pražské UMPRUM a také na drážďanské HfBK v Ateliéru scénografie. Studovala také fotografii a média na Vysoké škole grafické v Praze. Po ukončení studií se věnuje uměleckým projektům v rozličných oborech a eklekticky se pohybuje mezi scénografií, audiovizuálním uměním, ilustrací, grafikou, světelným a objektovým designem.
Tvorba
Bartůňková se specializuje na tvorbu autorských projektů s důrazem na audiovizuální složku. Mezi její nejvýznamnější autorské projekty patří „Vítězný houpací kůň“ z roku 2014, „Dialog“ z roku 2016, „Tamura“ z roku 2018, „Voliéra“ z roku 2021 a „Z popela“ z roku 2023. Spolupracovala s významnými českými divadly včetně Laterny magiky, Divadla Na zábradlí, Divadla Komedie či A Studia Rubín. Vytvořila ilustrace do knihy Jana Wericha „Fimfárum“ a pravidelně vytváří koncertní a divadelní plakáty. V oblasti světelného designu se proslavila spoluprací s hudebníky a vytvářením světelných instalací pro kluby a festivaly.
Význam
Bartůňková patří mezi přední představitele české light designové microscény a její práci bylo možné vidět na prestižním Signal Festivalu i v galeriích GHMP nebo Galerii Benedikta Rejta. Díky svému mezioborovému přístupu propojuje divadelní techniku s elektronickou klubovou scénou a přispívá k rozvoji české audiovizuální kultury. Její ilustrace k inscenaci „Zahrada“ pro Laternu magiku se dostaly do užšího výběru mezinárodní soutěže The World Illustration Awards, což svědčí o mezinárodním uznání její práce.
Zajímavosti
Bartůňková pracuje především s přírodními materiály a experimentuje s technikou pyrokresby, tedy vypalování do plátna či jiných podkladů, kterou začala rozvíjet během umělecké stáže na ostrově Fuerteventura. Je fascinována vztahem mezi vnitřním světem, tělem, přírodními prvky a mytologickými krajinami lidské představivosti. Ráda se nechává unášet detailními strukturami, ze kterých mohou vyvstávat bytosti, krajiny a snové výjevy.