Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Martina Batič
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Martina Batič

Martina Batič je slovinská dirigentka narozená 13. září 1978 v Šempeter pri Gorici, která se řadí mezi přední sborové dirigenty své generace. Získala mezinárodní uznání především díky vítězství v prestižní soutěži Eric Ericson Award v roce 2006 a následně vedla…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Martina Batič je slovinská dirigentka narozená 13. září 1978 v Šempeter pri Gorici, která se řadí mezi přední sborové dirigenty své generace. Získala mezinárodní uznání především díky vítězství v prestižní soutěži Eric Ericson Award v roce 2006 a následně vedla některé z nejpřednějších profesionálních sborů v Evropě.

Životopis

Martina Batič vyrůstala v malém městě na západě Slovinska nedaleko italských hranic. Od raného dětství projevovala zájem o dirigování, když ve věku osmi let spatřila v televizi Riccarda Mutiho dirigujícího Vídeňskou filharmonii. Nejprve studovala hudební pedagogiku na Glasbeni akademiji v Ljubljani, kde v roce 2002 získala bakalářský titul. Vzhledem k tomu, že studium dirigování v Ljubljani nebylo v té době možné, pokračovala ve studiu na Hochschule für Musik und Theater v Mnichově u profesora Michaela Gläsera, kde v roce 2004 s vyznamenáním dokončila magisterské studium sborového dirigentství. Následně se zdokonalovala na mistrovských kurzech po celé Evropě u renomovaných dirigentů, zejména u legendárního Erica Ericsona.

Tvorba

Kariéru zahájila v letech 2004-2009 jako sbormistrová Národního divadla Opera a balet Ljubljana. Od roku 2009 působila jako dirigentka Slovinského filharmonického sboru, jehož umělecké vedení převzala v sezóně 2012/2013 a vedla jej až do prosince 2017. V září 2018 se stala hudební ředitelkou prestižního Chœur de Radio France v Paříži, kde působila až do jara 2022. Od srpna 2023 zastává pozici hlavní dirigentky Danish National Vocal Ensemble v Kodani. Současně od roku 2024 vede také Gulbenkian Choir v Portugalsku. Jako hostující dirigentka pravidelně spolupracuje s předními evropskými sbory včetně RIAS Kammerchor, Švédského rozhlasového sboru, Bavorského rozhlasového sboru či Nizozemského komorního sboru.

Význam

Martina Batič je považována za jednu z nejtalentovanějších sborových dirigentů své generace s výjimečnou všestranností v širokém repertoáru od komorní hudby po symfonická díla. Její mezinárodní průlom přišel s vítězstvím v Eric Ericson Award v roce 2006, nejprestižnější soutěži pro mladé sborové dirigenty. Pravidelně připravuje koncerty s významnými dirigenty jako Valerij Gergijev, Jaap van Zweden, Yannick Nézet-Séguin, Leonard Slatkin či Franz Welser-Möst. V roce 2019 získala Prešernovu cenu, nejvyšší slovinské státní ocenění v oblasti umění, za své interpretační úspěchy v sborovém dirigentství. Její práce významně přispívá k propagaci sborové hudby a podporuje jak tradiční repertoár, tak současné skladby včetně objednaných děl od žijících skladatelů.

Zajímavosti

Batič vyniká svou schopností vytvářet mezi sborem a publikem zvláštní atmosféru, která umožňuje mocné hudební zážitky. Má vizi rozšiřovat tradiční chápání sborového repertoáru experimentováním s interakcí různých smyslů, novými koncertními prostory a formami vyjádření. Podle jejích slov by koncert sborové hudby měl působit jako cesta, kde se může stát cokoliv. Její jmenování do čela dánského národního vokálního souboru v roce 2022 bylo jednomyslně přijato již po prvním hostování v květnu téhož roku, což svědčí o jejím výjimečném uměleckém působení. Aktivně podporuje francouzskou sborovou hudbu a spolupracuje se skladateli na vzniku nových děl určených speciálně pro sbor.

Související články

Anna Netrebko v Praze: Jolantina česká ulička

Tak jsme se tedy konečně dočkali… Od zimy roku 2002, kdy se v Praze poprvé objevily citylighty zvoucí na koncert José Cury, jsme si už…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Mario Bakuš
Další článek Wilhelm Friedemann Bach
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up