Sir Alexander Charles Beard CBE je britský manažer v oblasti umění, který od roku 2013 působí jako generální ředitel Royal Ballet and Opera v londýnském Covent Garden. Za své služby umění byl v roce 2012 vyznamenán Řádem britského impéria a v roce 2025 povýšen do rytířského stavu.
Životopis
Alex Beard se narodil v říjnu 1963 a vzdělání získal na prestižních školách Manchester Grammar School a Westminster School. Následně studoval klasické studie na King’s College London, kde v roce 1984 získal bakalářský titul. Svou kariéru začal v roce 1985 v společnosti KPMG, poté sedm let pracoval pro Arts Council England (1986–1993). V roce 1994 nastoupil do Tate Gallery, kde strávil devatenáct let a od roku 2002 zastával pozici zástupce ředitele. V březnu 2013 byl jmenován novým generálním ředitelem Royal Opera House, kde nahradil Tonyho Halla, jenž odešel řídit BBC. Funkci převzal v září 2013. V roce 1993 se oženil s Katharine Betty Warde-Aldam a má dvě děti.
Tvorba
Během působení v Tate Gallery se Beard podílel na vytvoření podnikatelského plánu pro Tate Modern a vedl obchodní operace všech čtyř galerií Tate. V Royal Opera House inicioval a vedl rozsáhlý projekt „Open Up“ v hodnotě 50 milionů liber, který zahrnoval kompletní rekonstrukci Linbury Theatre a rozšíření foyer s cílem zpřístupnit budovu širší veřejnosti během celého dne. Pod jeho vedením se Royal Opera House stalo nejintenzivněji využívaným divadlem v Evropě s více než 500 představeními ročně a obsazeností 96-97 procent. Organizaci úspěšně provedl pandemií COVID-19, kdy musel propustit čtvrtinu zaměstnanců a získat vládní půjčku 21 milionů liber.
Význam
Beard je považován za jednoho z nejschopnějších fundraiserů v britském kulturním sektoru a odborníka na transformaci kulturních institucí pro 21. století. Dokázal snížit závislost Royal Opera House na veřejném financování z původních 85 procent na pouhých 32 procent a současně rozšířit vzdělávací programy na více než 100 000 mladých lidí ročně. Jeho leadership během pandemie umožnil organizaci nejen přežít největší finanční krizi v její historii, ale i se z ní rychle vzpamatovat s rekordní návštěvností.
Zajímavosti
Svou první návštěvu Royal Opera House absolvoval už v jedenácti letech s matkou na nejlevších místech zvaných „Upper Slips“. Od roku 2008 do 2013 byl členem správní rady Glyndebourne Productions. Kromě vedení Royal Ballet and Opera je také předsedou High House Production Park a místopředsedou World Forum for the Performing Arts. V roce 2016 se stal čestným členem King’s College London.