Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Marta Beňačková
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Marta Beňačková

Marta Beňačková (nar. 29. srpna 1953, Bratislava) je slovenská operní zpěvačka, mezzosoprán, která od sedmdesátých let aktivně vystupuje na koncertních pódiích a operních scénách v Československu i zahraničí. Patří mezi významné slovenské hlasy své generace s rozsáhlým repertoárem sahajícím od…

Publikováno 07/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Marta Beňačková (nar. 29. srpna 1953, Bratislava) je slovenská operní zpěvačka, mezzosoprán, která od sedmdesátých let aktivně vystupuje na koncertních pódiích a operních scénách v Československu i zahraničí. Patří mezi významné slovenské hlasy své generace s rozsáhlým repertoárem sahajícím od baroka po současnost.

Životopis

Marta Beňačková se narodila v Bratislavě, kde na místním konzervatoři v letech 1970–1976 vystudovala hru na klavír. Následně pokračovala ve studiu zpěvu na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě (1976–1980). V letech 1980–1986 působila jako členka Slovenského filharmonického sboru. Svou profesionální dráhu začala jako členka souboru staré hudby Musica Aeterna, kterou opustila, aby se věnovala sólové kariéře. Od osmdesátých let je také pedagogicky činná – vyučuje na bratislavském konzervatoři a od roku 2002 působí jako docentka na Janáčkově akademii múzických umění v Brně.

Tvorba

Beňačková se specializuje především na koncertní zpěv s repertoárem zahrnujícím písňovou, oratorní a vokálně-symfonickou literaturu od baroka po současnost. Pravidelně spolupracuje s předními orchestry, jako je Česká filharmonie, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Pražský symfonický orchestr FOK a Slovenská filharmonie. V oblasti opery vytvořila významné role zejména v dílech Verdiho a Pucciniho. K jejím nejvýznamnějším operním postavam patří Ulrica v Verdiho Un ballo in maschera, titul v Vivaldiho Orlando furioso, Hraběnka v Čajkovského Pikové dámě, Čarodějnice v Dvořákově Rusalce a obě ženské role v Janáčkově Její pastorkyni – babičku Buryju i Kostelnička.

Význam

Beňačková představuje stabilní hodnotu slovenské operní scény a významně přispívá k interpretaci klasického repertoáru. Jejích více než dvacet nahrávek za posledních pět let dokumentuje široký záběr její umělecké činnosti. Vystupuje na předních světových scénách, včetně Vídeňské státní opery, pařížského Théâtre du Châtelet, Národního divadla v Praze a dalších významných operních domů v Japonsku, Španělsku a Itálii. Jako pedagožka vychovává novou generaci zpěváků a předává své bohaté zkušenosti studentům v České republice i na Slovensku.

Zajímavosti

Navzdory příjmení není Marta Beňačková příbuzná slavné sopranistky Gabriely Beňačkové. V rámci mezinárodních interpretačních kurzů v Piešťanech působí jako asistentka Magdalény Hajóssyové. Její umělecká všestrannost se projevuje nejen v operě a koncertní síni, ale i ve spolupráci s nahrávacími studii, kde vytváří nahrávky jak klasického repertoáru, tak méně známých děl českých a slovenských skladatelů.

Související články

Dvořákovo Stabat Mater a FOK

Od založení orchestru FOK bylo bohužel ve dvacátém století málo údobí, kdy bylo možné uvádět Stabat Mater, i Dvořákovo, v přirozeném spojení s blížícími…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Gabriela Beňačková
Další článek Gloria Benaglia
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up