Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Michelangeli Arturo Benedetti
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Michelangeli Arturo Benedetti

Arturo Benedetti Michelangeli (5. ledna 1920, Brescia – 12. června 1995, Lugano) byl italský klavírista, považovaný za jednoho z největších interpretů 20. století. Proslul svým dokonalým technickým ovládáním nástroje, rafinovanou interpretací a perfekcionistickým přístupem k hudbě.

Publikováno 07/09/2025
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Arturo Benedetti Michelangeli (5. ledna 1920, Brescia – 12. června 1995, Lugano) byl italský klavírista, považovaný za jednoho z největších interpretů 20. století. Proslul svým dokonalým technickým ovládáním nástroje, rafinovanou interpretací a perfekcionistickým přístupem k hudbě.

Životopis

Michelangeli začal studovat hudbu již ve čtyřech letech na Hudebním institutu Venturi v Brescia pod vedením Paola Chimeriho. Poté pokračoval ve studiích na Milánské konzervatoři u Giovanniho Anfossiho, kde absolvoval klavír a kompozici již ve čtrnácti letech. V roce 1939 zvítězil v prestižní Ženevské mezinárodní soutěži, kde ho porota v čele s Ignazem Paderewskim vyhlásila vítězem. Alfred Cortot tehdy pronesl slavnou větu: „Narodil se nový Liszt.“ Během druhé světové války sloužil v italském letectve. Po válce debutoval v Londýně (1946) a v USA (1948), což zahájilo jeho mezinárodní kariéru. V 60. letech se kvůli finančním problémům přestěhoval do Švýcarska, kde žil až do smrti.

Tvorba

Michelangeliho repertoár byl poměrně úzký, ale v oblastech, kterým se věnoval, dosáhl nezpochybnitelné dokonalosti. Specializoval se především na Beethovenova raná díla, Chopinovy balady, Brahmsovy Paganiniho variace, díla Debussyho, Ravela a Schumanna. Jeho nahrávky pro Deutsche Grammophon, zejména Ravelova a Rachmaninova klavírních koncertů z roku 1957, jsou považovány za legendární. Charakteristickým rysem jeho interpretace byla křišťálová čistota, dokonalá kontrola barvy tónu a mimořádná preciznost.

Význam

Michelangeli významně ovlivnil generace klavíristů svým přístupem k hudbě a pedagogickou činností. Mezi jeho nejznámější žáky patřili Martha Argerich a Maurizio Pollini. Učil na konzervatořích v Bologni, Benátkách a Bolzanu, později vedl mistrovské kurzy v Arezzu, Sieně a Luganu. Jeho důraz na absolutní věrnost notovému zápisu a hledání dokonalého zvuku inspiroval mnoho mladých interpretů.

Zajímavosti

Michelangeli byl proslulý svým perfekcionismem a častým rušením koncertů, pokud nebyly splněny jeho přísné požadavky na kvalitu nástroje či akustiku sálu. Byl uzavřenou a záhadnou osobností, která se vyhýbala publicitě. Posledním veřejným vystoupením byl koncert v Hamburku 7. května 1993. Zemřel v Luganu a byl pohřben v Pura bez náhrobku.

Související články

Jak je možná neznáte: Carlos Kleiber

Sondy do soukromých životů slavných hudebníků a skladatelů (6). Carlos Kleiber (3. července 1930, Berlín – 13. července 2004, Litija, Slovinsko)

Motýlí lehkost a tygří akcenty

O interpretačním umění s Ivanem Moravcem Texty Ivana Medka (129) Je škoda, že se na recitálech domácích i zahraničních klavíristů neobjevuje víc soudobé tvorby.…

Ta holka hraje místy úplně jako chlap

O interpretačním umění s Ivanem Moravcem Texty Ivana Medka (128) Interpretace Chopinových skladeb srovnávali v roce 1967 přímo před rozhlasovými mikrofony Ivan Medek a…

Michelangeliho pověstný železný klid

O interpretačním umění s Ivanem Moravcem Texty Ivana Medka (124) Jeden z posledních „srovnávacích“ rozhlasových pořadů Ivana Medka s Ivanem Moravcem z roku 1968…

Nalézt interpretaci, která přimrazí

O impresionismu s Ivanem Moravcem Texty Ivana Medka (121) V jednom z rozhlasových pořadů cyklu Umění 20. století hovořili Ivan Medek a Ivan Moravec o hudebním impresionismu.…

Michelangeliho Ravel. Obraz namalovaný na skle

O impresionismu s Ivanem Moravcem Texty Ivana Medka (120) Především nad klavírními nahrávkami impresionistických skladeb se v roce 1967 – před rozhlasovým mikrofonem – potkali Ivan…

Načíst další
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Kateřina Bendová
Další článek Nicola Benedetti
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up