Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Judith Berkson
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Judith Berkson

Judith Berkson (narozena 1977) je americká mezzosopranistka, pianistka a skladatelka žijící v Los Angeles, která se specializuje na propojování klasické hudby, jazzu a liturgické hudby. Vystudovala zpěv u Lucy Shelton a kompozici u Joe Maneriho na New England Conservatory, později…

Publikováno 07/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Judith Berkson (narozena 1977) je americká mezzosopranistka, pianistka a skladatelka žijící v Los Angeles, která se specializuje na propojování klasické hudby, jazzu a liturgické hudby. Vystudovala zpěv u Lucy Shelton a kompozici u Joe Maneriho na New England Conservatory, později získala magisterský titul v kompozici na Wesleyan University a doktorát v oboru performance a kompozice na California Institute of the Arts.

Životopis

Berkson vyrůstala v hudební rodině – její otec Thomas Berkson je kantorem, což výrazně ovlivnilo její hudební vývoj. Od raného věku se učila hebrejské požehnání a byla vedena k preciznímu ladění. Studium na New England Conservatory původně nechtěla, ale nakonec se zamilovala do opery. Již během studií začala pracovat jako kantorka v synagoze v Quincy v Massachusetts. Později pokračovala ve studiu na Wesleyan University, kde se věnovala mikrotonální hudbě, a dokončila doktorát na California Institute of the Arts. Pracuje také jako kantorka a učí liturgickou hudbu.

Tvorba

Berkson je autorkou komorní opery „The Vienna Rite“ o vídeňském kantoru Salomonovi Sulzerovi a jeho spolupráci s Franzem Schubertem z roku 1828. Její sólové album „Oylam“ vydané na ECM Records v roce 2010 obsahuje směs originálních skladeb, klasických přepracování, jazzových standardů a židovské liturgické hudby. Složila hudbu k filmu „Christopher at Sea“ (2022), což je queer převyprávění Schubertova písňového cyklu Winterreise. Její nejnovější komorní opera „Partial Memories“ měla premiéru na festivalu NODO v Ostravě a byla věnována zapomenutým umělkyním Janet Sobel a Mary Gartside.

Význam

Berkson představuje výjimečný přístup k současné vokální hudbě, kdy propojuje tradici kantorského zpěvu s avantgardními kompozičními technikami. Spolupracovala s předními soubory jako Kronos Quartet, Wet Ink a Yarn/Wire, čímž přispěla k rozšíření repertoáru současné klasické hudby. Její práce s mikrotonální hudbou a nekonvenčním používáním hlasu a klavíru otevřela nové možnosti v oblasti vokální performance. Jako pedagožka kantorského zpěvu předává tradici židovské liturgické hudby novým generacím.

Zajímavosti

Berkson používá pseudonym Liederkreis pro svá sólová vystoupení, která zahrnují repertoár od Schubertových písní po elektronickou hudbu. Mezi její neobvyklé nástroje patří vintage analogové varhany Farfisa a Viscount. Spolupracuje s Jeremiahhem Lockwoodem na projektu zaměřeném na archivní židovskou duchovní hudbu. Získala řadu prestižních ocenění včetně Six Points Fellowship, grantu Jerome Foundation a podpory od New York Foundation for the Arts. Její interpretace kombinuje cantoriální úctu s jazzovou kredibilitou a experimentálními rozšířenými technikami.

Související články

Matouš Hejl: Opera Ibsen / Přízraky – divadelní spolek JEDL, Ostravská banda, 26. června 2022, festival New Opera Days Ostrava (zdroj Ostravské centrum nové hudby)

Operní panorama Heleny Havlíkové (373) – NODO – část první: objednané novinky

Šest večerů se příznivci soudobých operních experimentů mohli na šestém ročníku bienále NODO / New Opera Days Ostrava opět oddávat novinkám, které vznikly přímo…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Jiří Berkovec
Další článek Jan Berlík
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up