Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Ludmila Bertlová
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Ludmila Bertlová

Ludmila „Lala" Bertlová byla česká houslistka, která se proslavila především jako první manželka světoznámého dirigenta a skladatele Rafaela Kubelíka. Narodila se 1. února 1914 v Praze a zemřela tragicky 23. června 1961 v Lucernu při automobilové nehodě.

Publikováno 07/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Ludmila „Lala“ Bertlová byla česká houslistka, která se proslavila především jako první manželka světoznámého dirigenta a skladatele Rafaela Kubelíka. Narodila se 1. února 1914 v Praze a zemřela tragicky 23. června 1961 v Lucernu při automobilové nehodě.

Životopis

Ludmila Bertlová se narodila do vzdělaného pražského prostředí jako dcera renomovaného architekta Josefa Bertla, který působil jako profesor na České vysoké škole technické v Brně a později v Praze. Jejím bratrem byl politik a novinář Jiří Bertl. Hru na housle studovala u významné pedagožky profesorky Irene Spitznerové a stala se členkou „Kulturinitiative Villa Prochazkova-Borovcova“, která v Praze pokračovala v tradici Musikkreis Spitzner. V roce 1943 se provdala za dirigenta Rafaela Kubelíka, syna slavného houslisty Jana Kubelíka. O tři roky později se jim narodil syn Martin, který se později stal architektem a historikem architektury. V roce 1948 odešla společně s manželem do exilu po komunistickém převratu v Československu, kde již nechtěli žít pod další totalitní vládou.

Tvorba

Ludmila Bertlová byla aktivní koncertní houslistkou, která vystupovala na významných pražských pódiích. Pravidelně koncertovala v doprovodu svého manžela Rafaela Kubelíka, přičemž jejich společné koncerty se těšily velkému zájmu pražského publika. Hrála na vzácný nástroj, který předtím patřil Janu Kubelíkovi, světoznámému houslistovi a Rafaelovu otci. Její repertoár zahrnoval díla předních skladatelů včetně Vincenta d’Indyho, Johanna Sebastiana Bacha, Jana a Rafaela Kubelíka, Arama Chačaturjana a Karola Szymanowského. Vystupovala například na slavnostních koncertech České filharmonie, včetně prestižního koncertu pod záštitou velvyslance Velké Británie.

Význam

Ludmila Bertlová představovala významnou postavu české hudební scény první poloviny 20. století, zejména v kontextu interpretace soudobé české a světové hudby. Jako manželka Rafaela Kubelíka byla důležitou oporou jednoho z nejvýznamnějších českých dirigentů své doby a spolu s ním reprezentovala českou hudební kulturu i v zahraničním exilu. Její tragická smrt v roce 1961 znamenala ztrátu pro českou hudební komunitu, což dokládá i skutečnost, že jí Rafael Kubelík věnoval pamětní skladbu „Pro Memoria Uxoris“.

Zajímavosti

Ludmila Bertlová byla známá pod přezdívkou „Lala“. Časopisecká kritika té doby poznamenávala, že přestože měla ještě nevyřešené problémy s intonací a smykovou technikou, její výkony se těšily velkému ohlasu u společenského obecenstva. Pocházela z rodiny s výrazným architektonickým dědictvím – její otec Josef Bertl navrhl mimo jiné vlastní secesní vilu na Královských Vinohradech, kde rodina bydlela.

Související články

Smetanovo kvarteto, „kapela v sukních“ – i skladatelská bojácnost

Texty Ivana Medka (7)  Medkovy kritiky mají schopnost – téměř sedmdesát let po napsání – podivuhodně živě zpřítomnit hudební dění svojí doby. A učinit…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Pascal Bertin
Další článek Benjamin Bertrand
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up