Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Carl Bettendorf
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Carl Bettendorf

Carl Christian Bettendorf je německý skladatel a dirigent současné vážné hudby, narozený 26. července 1973 v Hamburgu. Od dokončení studií na Columbia University žije a působí v New Yorku, kde se etabloval jako významná postava americké scény soudobé hudby. Je…

Publikováno 07/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Carl Christian Bettendorf je německý skladatel a dirigent současné vážné hudby, narozený 26. července 1973 v Hamburgu. Od dokončení studií na Columbia University žije a působí v New Yorku, kde se etabloval jako významná postava americké scény soudobé hudby. Je známý především svými komorními kompozicemi a aktivní dirigentskou činností se špičkovými ansámbly nové hudby.

Životopis

Bettendorf studoval kompozici u předních německých skladatelů Hans-Jürgena von Boseho a Wolfganga Rihma v Mnichově a Karlsruhe. Později pokračoval ve studiu v USA na Columbia University u francouzského spektrálního skladatele Tristana Murail, kde získal doktorát (DMA) s prací o Nové jednoduchosti. Jeho první opera Escorial podle Michela de Ghelderoda měla premiéru v roce 1997 v mnichovském Prinzregententheatru. Získal četná stipendia včetně prestižního německého DAAD, rezidenci v pařížské Cité Internationale des Arts, ve Villa Concordia v Bambergu a v MacDowell Colony. V současnosti vyučuje kompozici na Rowan University v New Jersey.

Tvorba

Bettendorfova kompoziční tvorba zahrnuje díla pro různá obsazení od sólových skladeb po velké komorní ansámbly. Mezi jeho významné kompozice patří Cryptic Circle (1997), Nachtstück und Arie (1998/99) a Three Anniversaries pro klarinet, housle, violoncello a klavír (2001-07). Jeho hudba byla provedena na prestižních festivalech a ve významných sálech v Evropě, Severní Americe, Asii i Austrálii, včetně Carnegie Hall v New Yorku. Kompozice kombinují vlivy spektrální školy s osobitým přístupem k barevnosti a struktuře.

Význam

Jako dirigent Bettendorf spolupracuje s předními ansámbly nové hudby včetně newyorských Wet Ink Ensemble, Talea Ensemble a Ghost Ensemble, mnichovského Piano Possibile a české Ostravské bandy. Dirigoval operní produkce na Bard College a v Opéra national de Montpellier ve Francii, kde uvedl francouzskou premiéru Carterovy opery What Next? Byl asistentem dirigenta orchestrů Columbia University, American Composers Orchestra a na Mnichovské bienále. Nahrává pro významná vydavatelství specializovaná na soudobou hudbu včetně Albany Records, Tzadik, Hat Hut a dalších.

Zajímavosti

Bettendorf získal v roce 2007 cenu na soutěži St. Paul Chamber Orchestra za revizi své komory skladby Palimpsest, která zaujala porotce svou narativní strukturou a inovativními harmoniemi. Aktivně moderuje kulturní diskuze o vztahu opery a demokracie a o uměleckém exilu. Jeho hudba byla vysílána rozhlasovými stanicemi v Německu, Švýcarsku, Kanadě, USA i Austrálii, což dokládá mezinárodní dosah jeho tvorby.

Související články

Obrázky z Ostravy (3)

Fakt, že Ostravské dny nové hudby jsou bienále, jehož druhou a dnes již velice svébytnou polovinu tvoří Dny nové opery (NODO), je tradičně připomínán…

Poslední Ostravský den

Dozněly poslední takty skladby titulované jako jedno z největších děl pro trubku celého dvacátého století. Velký orchestr tentokrát namíchaný z Ostravské bandy a Janáčkovy filharmonie…

Dva dny Ostravské bandy

Kroky Ostravských dní se po víkendovém objevování nových kulturních stánků stáčejí ke svému tradičnímu útočišti, Kulturnímu domu města Ostravy.Rozporuplnosti plynoucí z procesu vzniku stavby, a…

Ostravská banda only

Společenský sál Domu kultury města Ostravy teď budeme navštěvovat poměrně často. Každý z uvedených večerů stojí samozřejmě každý na pevných svébytných nohách, leč dramaturgická pojítka…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Katrin Bethge
Další článek Marco Betteridge-Jimenez
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up